Volkswagen etuajassa skandaalidieseleiden takaisinkutsuissa

Takaisinkutsujen ensimmäisinä ovat Amarokit ja Passatit.

Ajoneuvot | Uutinen | 2.2.2016

Itkua ja hammastenkiristystä päästöskandaalissa aiheuttaneiden EA 189 -dieselmoottoreiden korjausohjelma Saksassa on edennyt siihen pisteeseen, että yhtiö tiedotti pääpiirteisen aikataulun korjaustoimenpiteille. Alunperin takaisinkutsujen piti alkaa vasta maaliskuussa, joten ilmeisimmin yhteistyö Saksan ajoneuvovirasto KBA:n kanssa on sujunut odotettua jouhevammin.

Yhtiön mukaan takaisinkutsut ovat jo alkaneet Amarokin 2,0-litraiselle TDI-moottorille. Kaksilitraisen moottorin kohdalla korjaustoimenpiteenä on ohjelmistopäivitys, jonka asentaminen kestää noin puoli tuntia. Amarokin jälkeen vuorossa ovat samalla moottorilla varustetut Passatit sekä myöhemmin muut 2,0-litraisella moottorilla varustetut autot.

Seuraavana korjausvuorossa ovat 1,2-litraiset dieselit. Kyseessä on jälleen ripeä ohjelmistopäivitys, mutta alustavan aikataulun mukaan työn touhuun päästään ”vuoden toisen neljänneksen loppupuolella”, eli näillä näkymin pikkudieselit pyrkivät kesäksi rantakuntoon.

Vuoden kolmannella neljänneksellä takaisinkutsut etenevät 1,6-litraisiin dieseleihin. Ohjelmistopäivityksen lisäksi moottorin ilmanottoon asennetaan imuilman pyörteilyä vähentävä ilmanvirtausohjain. Volkswagen arvioi korjausten kestävän yhteensä noin 45 minuuttia.

Yhtiön mukaan korjaustoimenpiteet pyritään toteuttamaan samanaikaisesti myös muissa Euroopan valtioissa, riippuen viranomaisyhteistyöstä ja kansallisten lakien vaatimuksista.

Lähde: Volkswagen

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen