Ajoneuvot Koeajo 16.5.2014

Koeajo: Volkswagen Polo

Uusi Volkswagen Polo on poiminut kiitettävän joukon isommista malleista tuttuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä pikkuautoluokkaan. Hyvää: uusia hyödyllisiä varusteita pikkuautoluokkaan. Huonoa: peilin säätönupin nurinkurinen toiminta, vakionopeussäädin paketoitu lisävarusteeksi.

Uuden Polon hintahaitari bensiinimalleissa on 15 500–22 880 euroa ja dieseleissä 17 950–23 050 euroa.

Uusista pikkuauton omistajan ulottuville tuoduista varusteista monitörmäysjarrutus on vakiona jo halvimmassa malliversiossa. Järjestelmän tarkoituksena on kolaritilanteessa vähentää onnettomuuden seurauksia.

Jos törmäys tapahtuu, järjestelmä jarruttaa automaattisesti ja kuljettajan jarruttaessa tehostaa jarrutuksen vaikutusta. Kuljettajan kiihdyttäessä ohittaa kuljettajan toiminta kuitenkin järjestelmän.

Kuljettajan väsymyksentunnistus on vakiona vain kalleimmassa Highline-varusteversiossa. Halvimpiin Trendlineen ja Comfortlineen sitä ei saa edes lisävarusteena.

Järjestelmä seuraa kuljettajan ajamista ja varoittaa epäilemästään kuljettajan väsymyksestä tarvittaessa viiden sekunnin äänimerkillä ja mittariston varoitusviestillä.

Sport Select -alusta on 436 euron lisävaruste. Sähköisesti säädettävän iskunvaimennuksen perussäätö asettuu perinteisen mukavuuspainotteisen ja urheilullisen asetuksen väliin.

Sport-asetuksella jousitus muuttuu dynaamisemmaksi ja jäykemmäksi. Tätä alustaa ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen.

Vakionopeussäädin lisävarustepaketissa

Mukautuva vakionopeussäädin, johon on liitetty myös hätäjarrutustoiminto, lisää auton ajomukavuutta ja turvallisuutta oleellisesti. Aikaisemmin isommista sisaruksista tutun varusteen saa nyt myös Poloon, mutta vain lisävarustepaketin mukana.

Paketti kantaa nimeä Comfort ja sen hinta perusvarustetason mukaan on 550–620 euroa. Hinta ei ole suuren suuri, koska samaan rahaan paketissa tulevat pysäköintitutkat eteen ja taakse, etäisyysnäyttö ja äänimerkki sekä monitoiminäyttö.

Kaikki erinomaisia apulaisia, jotka tukevat ja auttavat kuljettajaa jatkuvasti päivittäisessä ajossa.

Nimensä mukaisesti mukautuva vakionopeussäädin tarkkailee edessä olevaa ajoneuvoa ja säätelee vauhtia tämän mukaan.

Hätäjarrutustoiminto varoittaa kuljettajaa edessä olevasta esteestä ja avustaa kuljettajaa lisäämällä jarrutusvoimaa tai jopa suorittaa automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei reagoi.

Aluksi viisi moottoria

Uusi Volkswagen Polo on Suomessa aina neliovinen. Paikkoja on viidelle. Tavaratilaa on 280 litraa ja kahdessa kalliimmassa varusteversiossa tavaratilan pohjan alla on tilaa pikkutavaroille.

Bensiinimoottoreita on aluksi tarjolla kolme. Kolmisylinterinen 1-litrainen monipistesuihkutusmoottori tarjoaa tehoa 55 kW (75 hv). Nelisylinterisiä suorasuihkutusmoottoreita on kaksi ja niiden tehot ovat 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv).

Dieselvaihtoehtoina on kaksi 1,4-litraista kolmesylinteristä TDI-moottoria, joiden tehot ovat 55 kW ( 75 hv) ja 66 kW (90 hv).

Loppuvuodesta myyntiin tulevat Polo BlueGT (110 kW) ja Polo GTI 1,8-litraisella TSI-moottorilla (141 kW).

Yksilitrainen maltilliselle

Koeajossa yksilitrainen moottori tuntui ajoittain turhankin lungilta. Se sopii ilman muuta parhaiten kuljettajalle, joka nauttii maltillisesta ja kiireettömästä ajosta ja osaa ennakoida esimerkiksi ohitustilanteet hyvin.

Kun yksilitraisen kulutuskin on tehtaan ilmoituksen mukaan hiukan korkeampi kuin 1,2-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin, on vaikea keksiä ostohinnan lisäksi mitään muita syitä, miksi valita pienin moottori.

Halvin yksilitrainen on noin 2 600 euroa halvempi kuin halvin 1,2-litrainen, mutta moottorin tehon lisäksi halvemman ostaja joutuu tinkimään myös varustelusta.

Myydyimmäksi malliversioksi maahantuoja ennakoi 1,2-litraista bensiinimoottoria. DSG-automaatti tulee maahantuojan arvion mukaan vaihteistoksi 40 prosenttiin uusista Poloista. DSG:tä ei saa 55 kW:n moottorin yhteyteen.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat