Volkkareiden hautausmaa – Dieselgaten jäljet näkyvät Yhdysvalloissa

Kopterikuvassa näkyy kouriintuntuvasti dieselgaten tulos Yhdysvalloissa.

Ajoneuvot | Uutinen | 31.3.2017

Volkswagenin dieselhuijausskandaali on käsitelty hyvin eri tavoin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Lempeämmän linjan Euroopassa on riittänyt, että Volkswagenilla on ollut autojen takaisinkutsuohjelma käynnissä verrattain ripeästi. Yhdysvalloissa autojätti jäi kuitenkin kuluttajien, ympäristöviraston ja oikeusministeriön puristuksiin.

Ainakin kolme neljäsosaa vajaan puolen miljoonan 2,0-litraisen dieselgate-auton omistajasta valitsi sovintoratkaisun, jossa Volkswagen ostaa auton takaisin. Viivästyksistä ja omistajien kapinoinnista huolimatta takaisinostot ovatkin sujuneet vauhdikkaasti, mutta mitä autoille sitten oikein tapahtuu?

Volkswagenin mukaan autoja säilytetään alueellisessa varastossa, kunnes on saatu selvitettyä, voidaanko autot korjata vai joudutaanko ne kierrättämään. Detroitin lähellä Michiganin Pontiacissa autot on varastoitu entisen urheilustadionin parkkipaikalle. Kovia kokenut Silverdome toimi aikoinaan Detroit Lions NFL-joukkueen kotistadionina.

Karu kuvauskopterivideo näyttää useiden tuhansien (avauskuvassa arviolta 4 000 autoa) diesel-Volkkareiden joutuneen säilytykseen karulle parkkipaikalle. Karmivaksi näyn tekee ajatus siitä, että kyseessä ovat verrattain uudet autot, jotka noudettiin liikkeestä innostuneesti vain muutama vuosi sitten. Keskustelualueet ovatkin täynnä entisten omistajien kaipausviestejä, dieselin väännön ja toimintamatkan ollessa omiaan esimerkiksi mäkisemmissä osavaltioissa.

Osa autoista saattaa kuitenkin päätyä takaisin tieliikenteeseen. Volkswagen ja ympäristövirasto EPA pääsivät alkuvuodesta sopuun vuosimallin 2015 autojen kaksivaiheisesta korjausohjelmasta, ja tällä viikolla sopu laajeni koskemaan myös takaisinostettujen autojen jälleenmyyntiä korjauksen jälkeen. Vuosimallin 2015 autoja on yhteensä 67 000. Erityisen paljon tieto helpottaa jälleenmyyjiä, joiden varastoissa on ollut dieselgaten alkupäivistä saakka yhteensä 12 000 täysin uutta, myyntikiellossa ollutta autoa.

Nähtäväksi jää, miten takaisinostettujen vuosimallien 2009–2014 autojen käy. Pahimmassa tapauksessa romutettavia autoja on silti yli 400 000 kappaletta, ja ne täytyy tietenkin korvata uusilla autoilla. Kadunmiehet epäilevät, että autot kuljetetaan ”Meksikoon tai muualle missä päästörajat ovat väljemmät”, mutta vaihtoehdon mielekkyyttä hillitsevät EPA:n määräykset siitä, että autot eivät poistu maasta korjaamattomina, ja romutettaessakin moottorit ja päästölaitteistot pidetään pois osahyllyiltä.

Lähde: Jalopnik, Automotive News Kuvankaappaus ja video: jacuzzibusguy / YouTube

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen