2.4.2015

Viisi miljardia mutkaa odottaa – Porsche Boxster Spyder

Porsche starttaa avoautokauden uuden Boxster Spyderin lanseerauksella. Mutkatiet kutsuvat näyttävällä videolla.

Tyylipuhdas roadster sai tällä viikolla maailman ensiesittelynsä New Yorkin autonäyttelyssä.

Valmistajan mukaan uutuus on kaksipaikkaisten avoautojen uusi lippulaivamalli, joka säilyttää sen villin ja vapaan luonteen, josta Spyder tunnetaan. Perinteisestä linjasta pitävää ilahduttanee, että Spyderin kangaskatto on edelleen osin käsikäyttöinen, ja auto on saatavissa vain manuaalivaihteisena. Tähän riemuun eivät välttämättä yhdy aivan kaikki.

Perinteisen urheiluauton ajoelämykseen on saatu yhdistettyä myös nykyaikaa suorituskyvyn muodossa. Ajodynamiikan takaavat valmistajan kertoman mukaan jäykkä sporttijousitus, 20 mm matalampi ajokorkeus, 911 Carrerasta lainattu jarrujärjestelmä, entistä välittömämpi ohjaustuntuma ja 3,8-litrainen ja kuusisylinterinen moottori, joka tuottaa tehoa enimmillään 375 hv.

Kaikkien aikojen kevyin ja tehokkain Boxster kiihtyy nollasta sataan 4,5 sekunnissa ja saavuttaa 290 km/h:n huippunopeuden. Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 9,9 litraa satasella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia ja lainattuja muotoja

Uutta on myös auton muotoilu. Siihen on poimittu parhaita paloja valmistajansa legendaarisista urheilu- ja kilpa-autoista. Esimerkkinä voidaan mainita auton sivuilla pääntukien taakse ulottuvat virtaviivaiset levennykset, jotka ovat kunnianosoitus 1960-luvun 718 Spyderille.

Kevyt, osittain käsikäyttöinen kangaskatto muistuttaa menneiden vuosikymmenien roadster-perinteestä, mutta valmistajan mukaan silti soveltuu hyvin jokapäiväiseen käyttöö. Kylkien ilmanottoaukot luovat autolle tunnusomaisen siluetin. Keulan ja takaosan muotoilu on puolestaan saanut inspiraationsa Cayman GT4:stä.

136 500 euroa, kiitos

Kuljettajan ja matkustajan kevyissä kuppi-istuimissa on suuret sivutuet ja ratin taakse luvataan tarjolle tarkkaa ja ketterää ohjattavuutta.

Puristisen suunnittelufilosofian mukaisesti vakiovarusteluun ei kuulu mitään ylimääräistä. Taustalla vaikuttaa ajatus auton pitämisestä mahdollisimman kevyenä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi radio ja ilmastointilaite asennetaan tehtaalla vain erillisestä tilauksesta. Toki ilman lisäkustannuksia. Saatavissa olevien lisävarusteiden listan luvataan olevan kattava.

Uusi Boxster Spyder tulee markkinoille kesäkuussa. Suomessa uutuuden edullisin versio irtoaa 136 500 eurolla.

https://youtube.com/watch?v=sDDZos67gcA

Teksti: Antti Hentinen Lähde, kuvat ja video: Porsche

Luetuimmat