25.6.2016 Ajoneuvot Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyä ja kruisailumukavuutta yhdistävä AMG GT -mallisto laajenee. Mercedes-AMG GT R vaihtaa kuitenkin lähes kaiken ajettavuuden nimissä. Englannissa pidettävä Goodwood Festival of Speed toimi odotetusti näyttämönä kun Mercedes esitteli uuden version upeasta AMG GT:stään. Todella vihreä Mercedes-AMG GT R vaihtaa aimo annoksen kruisailumukavuutta ratapäivien suorituskykyyn. Auton kehityspaikkana on toiminut "Vihreä Helvetti" eli Nürburgring, mihin myös uusi "AMG Green Hell Magno" -värisävy viittaa. Ihan pelkästä lisätehosta ei AMG GT R:n kohdalla ole kyse, sillä lähes jokainen komponentti on vaihdettu tai sitä on paranneltu. Merkittäviä muutoksia on saavutettu vaihtamalla esimerkiksi alumiinisia tukikomponentteja hiilikuituisiin painonsäästön nimissä. Levikkeiden ansiosta GT R on myös edessä 46 millimetriä ja takana 57 millimetriä perusmalleja leveämpi suuremman rengaskoon ja paremman ilmanohjaamisen nimissä. Jäykempi, säädettävä alusta ja vahvistetut runkorakenteet takaavat, että AMG GT R täysin uudella tasolla jo ajettavuuden kivijalasta lähtien. Lukuisten muutosten listalta löytyy myös nelipyöräohjaus, joka kääntää renkaita 1,5 astetta tilanteen mukaan. Matalissa nopeuksissa renkaat kääntyvät eturenkaisiin nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin GT R vaikuttaa mittaistaan ketterämmältä. Yli 100 km/h nopeudessa vaikutus kääntyy, jolloin takarenkaiden kääntyminen eturenkaiden kanssa samaan suuntaan toimii autoa vakauttavasti. Mercedes-AMG on nörtteillyt ajettavuuden nimissä tosissaan. Esimerkiksi GT R:n moottorin- ja vaihteiston tuet ovat paitsi aktiivisesti säädettävät, myös kykeneväiset säätymään toisistaan riippumatta. Järjestelmä keskustelee elektronisen tasauspyörästön lukon kanssa CAN-väylän avulla selvittääkseen kuljettajan kaipaaman käyttäytymisen. Aerodynaamisuutta on haettu uudella keulailmeellä ja sähköisesti säädeltävillä jäähdytyskaihtimilla. AMG GT R tuottaakin parhaimmillaan peräti 155 kilogrammaa AMG GT S:ää enemmän downforcea, mutta auto on silti vähäisempiä sisarmallejaan aerodynaamisempi. Aktiivista aerodynamiikkaa löytyy myös uutuuden pohjasta, sillä säädeltävän hiilikuituläpän avulla GT R voi tuottaa peräti 40 kilogrammaa autoa tien pintaan imevää Venturi-efektiä. Takana puolestaan hyödynnetään Formuloista tuttua tupladiffuusoritekniikkaa, jossa lämmin pakoilma ohjataan osaksi aerodynaamiikkaa. Tehoa on käytössä 70 hevosvoimaa (55 kilowattia) GT S:ää enemmän, lopputuloksen ollessa 585 hevosta (430 kW). Nelilitraisen V8:n moottorinohjauksen lisäksi myös turboahtimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ahtopaine on nostettu 1,2 barista 1,35 bariin. Vauhtipyörän 700 gramman keventymisellä puolestaan haetaan aiempaa paremmin kaasupolkimeen vastaavaa moottoriluonnetta. Äänienkin pitäisi olla kunnossa, sillä kuuden kilogramman säästön nimissä pakoputkisto on vaihdettu titaaniseksi. Suorituskyvyksi luvataan 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja huippunopeudeksi 318 km/h. Kaikki tämä hulluus pidetään aiempaa paremmin myös hallinnassa, sillä perusmallisen ajonvakautuksen sijaan GT R lainaa voitokkaan Mercedes-AMG GT3 -kilpurin yhdeksänasentoisen luistonhallinnan. Säädön avulla kuljettaja voi vaikuttaa täsmällisesti käytettävissä olevan luiston määrään. Mikäli ajonvakautusjärjestelmän kytkee pois, kehuu Mercedes, että "ESP OFF" -asetuksen ohjelmointi on lainattu suoraan AMG GT3:sta. Tarjolla on myös lisävarusteinen jarrupaketti, joka vaihtaa AMG GT R:n jarrulevyt keraamisiksi. Samalla keltaisten jarrusatuloiden alla olevat levyt kasvavat peräti 402 millimetrisiin edessä, takalevyjen pysyessä 360 millimetrissä. Näiden muutosten lisäksi mallista löytyy iso nippu pienempiä hiottuja yksityiskohtia. Lisääntyneestä tekniikasta huolimatta malli on 15 kilogrammaa AMG GT S:ää keveämpi kiitos materiaalimuutosten. Myyntiin Mercedes-AMG GT R saapuu marraskuussa ja Euroopan toimitusten pitäisi alkaa maaliskuussa 2017. Lähde ja kuvat: Mercedes Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?