11.1.2016 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Mercedes-Benzin uusi E-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen peruspilari uudistuu fiksusti, tuoden mukanaan valtavan määrän elektroniikkaa. Viime viikolla tapahtuneen vuodon jälkeen Mercedes-Benzin E-sarja esittäytyy nyt virallisesti Detroitin kansainvälisen autonäyttelyn yhteydessä. Samalla moottorivaihtoehdot ja automallin lukuisat avustimet saivat tarkennusta. Uusi korimalli on 43 millimetriä edeltäjäänsä pidempi, kokonaispituuden kasvaessa 4,92 metriin, ja akseliväli venähtää 65 millimetriä aina 2,94 metriin. Ilmanvastuskertoimeksi mallille luvataan 0,23, eli tuulitunneliläksyt on tehty hyvin. Mercedes-Benz itse kutsuu muotoilufilosofiaansa ‘sensuaaliseksi puhtaudeksi’. S-sarjasta muotoiluaan lainaava E-sarja onkin ulkoisesti sangen onnistunut merkkinsä edustaja. Lisähuomiona mainittakoon, että lisävarusteena malliin on saatavana ’tähtipölyvaikutelmalla’ koristellut takavalot. Alkuvaiheessa tarjolla on kolme moottorivaihtoehtoa. E 200 -mallimerkintää vauhdittaa tuttu nelisylinterinen bensiinimoottori, josta löytynee 185 hevosvoimaa, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidejä kilometrin matkalle jää 132 gramman edestä. E 220 d saa keulalleen uuden 195 hevosvoimaisen (143 kW) kaksilitraisen nelisylinterisen dieselmoottorin, jonka kulutuslukemaksi ilmoitetaan 3,9 litraa per 100 kilometriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 102 grammaa kilometriltä. E 350 e -pistokehybridi luottaa kaksilitraiseen bensiinimoottoriin ja sähkömoottoriin, yhteisvoimien ollessa 279 hevosvoimaa (205 kW) ja 600 newtonmetriä vääntöä. Hiilidioksidia hybridistä lähtee 49 grammaa kilometriltä ja yhdistetyn kulutuksen pitäisi jäädä 2,11 litraan per 100 kilometriä. Myöhemmin mallisto laajentuu nelisylinteristen lisäksi myös kuusisylinterisillä diesel- ja bensiinimoottoreilla. Kaikki moottorivaihtoehdot saavat parikseen yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston. Tuttuun tapaan 4matic-nelivedon saa osaan mallistosta. Sisällä E-sarja luottaa merkille ominaisen muotoilun ja suurten näyttöjen yhdistelmään. Myös ohjauspyörässä nähdään älypuhelimista tuttua kosketustekniikkaa, sillä pyyhkäisyeleillä voi hallita muun muassa viihdejärjestelmää käsiä ratista irroittamatta. Keskikonsolissa oleva säilytyslokero osaa ladata älypuhelimen langattomasti Qi-induktiolatausstandardin mukaisesti. Kuljettajasta uusi E-sarja huolehtii lukuisin avustimin. Hätäjarrutusavustin ottaa nyt huomioon risteävän liikenteen ja kykenee välttämään onnettomuuksia jopa 70 kilometrin tuntinopeuteen asti. Samalla järjestelmään on lisätty myös erillinen ohjausavustin tilanteeseen, jossa auto havaitsee kuljettajan väistävän jalankulkijaa. Näiden lisäksi autoon on saatavissa Drive Pilot -nimeä kantava avustinjärjestelmä. Järjestelmän osana aktiivinen vakionopeudensäädin osaa seurata ajoneuvoja nyt jopa 210 kilometrin tuntinopeuteen saakka. 130 kilometrin tuntinopeuteen asti auto osaa myös tarkkailla ympäristöään ja puuttua tilanteeseen jopa silloin, kun kaistaviivat puuttuvat. Kaistanvaihtoavustin voi tarvittaessa suorittaa kaistanvaihdoksen kuljettajan puolesta. Mikäli auto epäilee onnettomuuden olevan vääjäämätön, Mercedeksen Pre Safe -järjestelmään on lisätty äänitoiminto. Auto päästää tällöin ääntä, joka provosoi kyytiläisten korvissa niin sanotun stapediusrefleksin, auttaen sisäkorvaa suojautumaan mahdollisilta törmäyksen aiheuttamilta kuulovaurioilta. Uusi E-sarja osaa myös kommunikoida muiden ajoneuvojen ja tulevaisuuden liikennejärjestelyihin kanssa lähialueensa liikennetilanteesta. Malliin kuuluu myös etäpysäköinti kännykkäsovelluksen avulla, jolloin auton voi ajeluttaa itsenäisesti ahtaaseen parkkiruutuun. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku