27.6.2017 Ajoneuvot Vieläkin paremmin: Imatranajon turvallisuus uudelle tasolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuoden Imatranajossa ei sattunut yhtään vakavaa onnettomuutta. Siitä huolimatta järjestäjät ovat tehneet tälle vuodelle kymmeniä parannuksia radan turvallisuuteen. Imatranajon luonne muuttui viime vuodeksi täydellisesti, kun aiempien vuosien näytösajo vaihtui kansainvälisen katuratasarjan (International Road Racing Championchip eli IRRC) MM-osakilpailuksi. Kaupunkialueelle rakennetulla katuradalla turva-alueiden järjestäminen niin kuljettajien kuin katsojien turvaksi on haasteellista. Imatran Moottorikerho haluaa tämän vuoden kilpailun olevan yhä turvallisempi, ja siitä syystä rataan ja sen ympäristöön on tehty lukuisia parannuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijan kokemus hyödyksi turvallisuuden parantamisessa Juha Kalliolla on kokemusta sekä IRRC-kilpailusta Imatralta että legendaarisesta Mansaaren TT:stä. Avainasemassa muutosten suunnittelussa on ollut imatralainen Juha Kallio, jolla on katuratakilpailuista ajokokemusta niin viime vuoden Imatranajosta kuin myös legendaarisesta Mansaaren TT:stä. Kallio on antanut järjestäjien käyttöön kaiken kokemuksensa katuratakilpailuista, ja mies oli mukana myös Suomen Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Frontin käydessä tarkastamassa Imatran rataa yhdessä Imatran Moottorikerhon edustajien kanssa puolitoista kuukautta ennen H-hetkeä. Ratatarkastus aloitetaan palaverilla, jossa ovat paikalla Moottoriliiton ratatarkastaja Jani Front (vas), kilpailun turvallisuuspäällikkö Jouni Tiitta, kilpailun sihteeri Juha Suikkari, IMK:n puheenjohtaja Sami Backman sekä Imatranajon kilpailunjohtaja Kai Pasanen. Ratatarkastus alkaa Imatran Moottorikerhon tiloissa pidettävällä palaverilla, jossa Juha Kallio havainnollistaa paikallaolijoille radan eri kohtien riskitekijät videolla, joka on kuvattu viime vuoden kilpailussa Kallion pyörään kiinnitetyllä kameralla. Kallio pysäyttää videon muutaman sekunnin välein selostaen samalla radan eri kohtien riskitekijöitä. Turva-aitojen ja yleisöalueiden sijainnit, radan reunan kanttikivien korkeudet, lippumiesten paikat ja kierrosnäyttötaulujen sekä kilpailijoiden omien näyttötaulujen paikat, kaikkeen mahdolliseen kiinnitetään huomiota. Myös auringonvalon suunta sekä kovan vauhdin aiheuttama putkinäkö huomioidaan, jotta kuljettajien olisi mahdollisimman helppo nähdä radan varrelta liput ja näyttötaulut. Ratatarkastaja Jani Front ajaa ja Juha Kallio näyttää missä kohdissa turvallisuuteen tulee kiinnittää lisähuomiota. Kilparata avataan iltaisin yleiselle liikenteelle Kilpailuviikonloppu on hektinen harjoitusten, aika-ajojen, näytösajojen ja kilpailulähtöjen seuratessa tiiviisti toisiaan, joten aikatauluissa pysyminen on varmistettava kilpailijoiden sujuvalla pääsyllä ratavarikolta lähtöpaikalle ja myös maaliintulon jälkeen takaisin varikolle. Järjestelyissä on huomioitava jopa 40-60 000 nouseva yleisömäärä ja se, että järjestäjien on päästettävä yleisöä kilpailulähtöjen välissä ylittämään rata katsomo-alueelta toiselle. Kilpailunjohtajan kannalta haasteita asettaa mm. se, että kilpailunjohtaja näkee tornista vain lähtösuoran ja muun rataosuuden turvallisuus on varmistettava radioliikenteen ja kameroiden avulla. Pääsuoran päässä olevan turva-alueen laajuus askarruttaa. Juha Kallio kertoo näkemyksensä, että mihin yleisöalueen raja tulisi asettaa. Suomen Moottoriliiton ja Suomen Road Racing Ajajien nimeämällä ratatarkastaja Jani Frontilla on kova kokemus Suomen moottoriratojen turvallisuustarkastuksista, mutta Imatran katurata tarjoaa hänellekin täysin uusia haasteita. Tämä on enemmän yleisötapahtuma, joten jo viranomaisyhteistyössä huomioidaan selvästi normaalia enemmän yleisön turvallisuuteen vaikuttavat asiat. Lehmuskujan oikealla puolella on jo turva-aita valmiina ja kilpailuun mennessä myös vasemmalle puolelle rakennetaan vastaava aita. Katuradan erikoisuus on sekin, että kilpailun aattona tehtävä radan tarkastus ei riitä takaamaan radan moitteetonta kuntoa koko kilpailuviikonlopun ajaksi. Koska rata on osa kaupungin yleistä tieverkkoa, niin se avataan joka ilta kilpailun päätyttyä yleiselle liikenteelle. Siksi rata pitää tarkastaa ja hyväksyä kilpailukäyttöön jokaisen kilpailupäivän aamuna erikseen. Radan varressa olevat liikenteenjakajat ovat irrallisia ja niissä on sisäänrakennetut nostokoukut, jotta ne on helppo siirtää pois kilpailun ajaksi. Turvallinen kilpailutapahtuma ei synny pelkästään järjestäjien tekemän työn ansiosta, vaan siihen vaikuttaa myös yleisön käytös. Siksi paikalle saapuvaa yleisöä pyydetään noudattamaan tarkasti järjestäjien ja järjestysmiesten ohjeita. Yhdessä turvallisesti läpi viety kilpailu mahdollistaa tapahtuman jatkuvuuden myös tulevina vuosina. Imatranajo 7.-9.7.2017 Imatralla, www.imatranajo.fi Näyte turva-aitojen toimivuudesta viime vuoden Imatranajossa: Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta