24.5.2016 Ajoneuvot Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeotin uusi 3008 lupaa C-segmentin katumaastureihin raikasta suunnittelua niin auton ulko- kuin sisäpuolelle. Vuonna 2009 julkistettu Peugeot 3008 on saanut seuraajan. Uuden sukupolven C-segmentin katumaasturi lupaa lisää tilaa, turvaa ja mukavuutta. Samalla mukaan mahtuu innovatiivisia ratkaisuita viihtyvyydestä liikkuvuuteen. Uusi, kulmikkaampi ilme antaa autolle huomattavasti poistuvaa mallia jämäkämmän olemuksen. Lähes vaakasuorassa oleva konepelti on erityisesti osoitus voimakkuuden mielikuvasta. Samalla kylkilinjaa on hilattu ylemmäs ikkunoiden kustannuksella. C-pilarin kohdalla kylkilinjat erkanevat leikkisästi, mutta kulmikas takaluukku tuo linjat jälleen yhteen. Auton takaosa onkin ripauksen futuristinen, kiitos Peugeotin "kolme kynnenjälkeä" -takavalojen. Futuristinen raikkaus jatkuu sisällä, sillä Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonsepti on päivitetty uusimpaan versioonsa. Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö (MirrorLink, Android Auto ja Apple Carplay ovat tuettuna), jonka alla ovat "pianonkosketin"-käyttökytkimet tärkeimpiin toimintoihin. Kuljettajan mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, jonka futuristiset grafiikat ovat täysin muokattavissa. Erityisesti animaatioihin ja siirtymiin on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota selkeyden saavuttamiseksi. Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn "ylittää nautinnon rajat", mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta. EMP2-pohjalevyyn perustuva 3008 on arviolta noin 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos materiaalien huolellisemman käytön. Akseliväli on kasvanut 62 millimetriä ja auton pituus 8 senttimetriä verrattuna poistuvaan malliin. Muutoksilla on tavoiteltu lisää sisätiloja, kuten esimerkiksi 36mm korkeampi takapenkkien pääntila ja 24 millimetriä parempi takapenkkien jalkatila. Samalla tavaratilaa on tullut lisää 90 litraa VDA-standardilla mitattuna, uuden sukupolven saavuttaessa 520 litraa. Mikäli takapenkit malttaa kaataa, kasvaa VDA-kokonaiskapasiteetti 1482 litraan. Peugeot 3008:lle luvataan myös maasturimaisuutta, sillä 20 senttimetrin maavaran lisäksi autosta löytyy erikseen alamäkihidastin, 18-tuuman M+S (Muta+Lumi) -rengastus sekä säätö sille, millaisella maastopinnalla ajetaan (normaali, lumi, muta, hiekka ja ajoavustimet pois). Peugeot 3008:in keulalta voi löytää jonkin seuraavista bensiinimoottoreista: 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 1,6-litrainen THP 165 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla tai seuraavista dieselmoottoreista: 1,6-litrainen BlueHDI 100 hv viisivaihteisella manuaalivaihteistolla 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 150 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla 2,0-litrainen BlueHDI 180 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla Kaikki moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä. Mikäli parkkipaikalta tarvitsee jatkaa vielä matkaa, voi 3008:n takakonttiin piilottaa myös Micron valmistaman kokoontaittuvan sähköpotkulaudan tai Peugeotin valmistaman kokoontaittuvan sähköpolkupyörän. Ideana on tietenkin se, että auton telakassa kulkupelin akut latautuvat auton ajaessa. Viihtyisän mukavuuden lisäksi Peugeot 3008 on tietenkin pakattu kattoon asti turvateknologiaa. Kuljettajan vireystilavaroittimen, kaukovaloavustimen, aktiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkitunnistuksen, kaistavaroittimen, kuolleen kulman varoittimen, pysäköintiavustimen ja 360° kamerajärjestelmän lisäksi autosta löytyy tämän hetken paras turvavaruste, eli peräänajoavaroitin aktiivisella jarrutustoiminnolla. Peugeot 3008 ensiesitellään yleisölle Pariisin autonäyttelyssä ja sen myynti alkaa lokakuussa. Lähde ja kuvat: Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?