24.5.2016

Uusi Peugeot 3008 – kilpailu katumaastureista kiristyy

Uusi Peugeot 3008

Peugeotin uusi 3008 lupaa C-segmentin katumaastureihin raikasta suunnittelua niin auton ulko- kuin sisäpuolelle.

Vuonna 2009 julkistettu Peugeot 3008 on saanut seuraajan. Uuden sukupolven C-segmentin katumaasturi lupaa lisää tilaa, turvaa ja mukavuutta. Samalla mukaan mahtuu innovatiivisia ratkaisuita viihtyvyydestä liikkuvuuteen.

Uusi, kulmikkaampi ilme antaa autolle huomattavasti poistuvaa mallia jämäkämmän olemuksen. Lähes vaakasuorassa oleva konepelti on erityisesti osoitus voimakkuuden mielikuvasta. Samalla kylkilinjaa on hilattu ylemmäs ikkunoiden kustannuksella. C-pilarin kohdalla kylkilinjat erkanevat leikkisästi, mutta kulmikas takaluukku tuo linjat jälleen yhteen. Auton takaosa onkin ripauksen futuristinen, kiitos Peugeotin "kolme kynnenjälkeä" -takavalojen.

Uusi Peugeot 3008

Futuristinen raikkaus jatkuu sisällä, sillä Peugeotin i-Cockpit -ohjaamokonsepti on päivitetty uusimpaan versioonsa. Keskikonsolia hallitsee 8-tuumainen kosketusnäyttö (MirrorLink, Android Auto ja Apple Carplay ovat tuettuna), jonka alla ovat "pianonkosketin"-käyttökytkimet tärkeimpiin toimintoihin. Kuljettajan mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, jonka futuristiset grafiikat ovat täysin muokattavissa. Erityisesti animaatioihin ja siirtymiin on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota selkeyden saavuttamiseksi.

Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn "ylittää nautinnon rajat", mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta.

Uusi Peugeot 3008

EMP2-pohjalevyyn perustuva 3008 on arviolta noin 100 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi, kiitos materiaalien huolellisemman käytön. Akseliväli on kasvanut 62 millimetriä ja auton pituus 8 senttimetriä verrattuna poistuvaan malliin. Muutoksilla on tavoiteltu lisää sisätiloja, kuten esimerkiksi 36mm korkeampi takapenkkien pääntila ja 24 millimetriä parempi takapenkkien jalkatila. Samalla tavaratilaa on tullut lisää 90 litraa VDA-standardilla mitattuna, uuden sukupolven saavuttaessa 520 litraa. Mikäli takapenkit malttaa kaataa, kasvaa VDA-kokonaiskapasiteetti 1482 litraan.

Peugeot 3008:lle luvataan myös maasturimaisuutta, sillä 20 senttimetrin maavaran lisäksi autosta löytyy erikseen alamäkihidastin, 18-tuuman M+S (Muta+Lumi) -rengastus sekä säätö sille, millaisella maastopinnalla ajetaan (normaali, lumi, muta, hiekka ja ajoavustimet pois).

Peugeot 3008

Peugeot 3008:in keulalta voi löytää jonkin seuraavista bensiinimoottoreista:

  • 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona
  • 1,2-litrainen PureTech 130 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla
  • 1,6-litrainen THP 165 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla

tai seuraavista dieselmoottoreista:

  • 1,6-litrainen BlueHDI 100 hv viisivaihteisella manuaalivaihteistolla
  • 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla normaalina ja matalakulutuksisena versiona
  • 1,6-litrainen BlueHDI 120 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla
  • 2,0-litrainen BlueHDI 150 hv kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla
  • 2,0-litrainen BlueHDI 180 hv kuusivaihteisella automaattivaihteistolla

Kaikki moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä.

Peugeot 3008

Mikäli parkkipaikalta tarvitsee jatkaa vielä matkaa, voi 3008:n takakonttiin piilottaa myös Micron valmistaman kokoontaittuvan sähköpotkulaudan tai Peugeotin valmistaman kokoontaittuvan sähköpolkupyörän. Ideana on tietenkin se, että auton telakassa kulkupelin akut latautuvat auton ajaessa.

Viihtyisän mukavuuden lisäksi Peugeot 3008 on tietenkin pakattu kattoon asti turvateknologiaa. Kuljettajan vireystilavaroittimen, kaukovaloavustimen, aktiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkitunnistuksen, kaistavaroittimen, kuolleen kulman varoittimen, pysäköintiavustimen ja 360° kamerajärjestelmän  lisäksi autosta löytyy tämän hetken paras turvavaruste, eli peräänajoavaroitin aktiivisella jarrutustoiminnolla.

Peugeot 3008 ensiesitellään yleisölle Pariisin autonäyttelyssä ja sen myynti alkaa lokakuussa.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat