1.4.2017

Aprillipila: Uudella ympäristölailla odottamattomat seuraukset autoalalle: hopeinen väri välittömään valmistuskieltoon

Kivihiilivoimaloiden ympäristövaikutusten rajoittamiseksi säädetyn lain sivuvaikutus kieltää suositun autovärin.

Alla oleva teksti julkaistiin 1.4.2017 Moottorin aprillipilana, eivätkä siinä esitetyt väitteet tai henkilöt ole todellisia.

Euroopan unionin tänään 1.4. asettama uusi ympäristödirektiivi heijastuu autoteollisuuteen ikävästi. Uusi laki pyrkii rajoittamaan kivihiilivoimaloiden tuotantoa kieltämällä voimaloiden turbiinisiivissä käytetyn titaanioksidin tuonnin ja jalostuksen EU:ssa.

Hyvää tarkoittava lakiuudistus heijastuu ikävästi autoteollisuuteen. Titaanioksidia käytetään automaaleissa sitomaan mustat ja valkoiset atomit toisiinsa. Toisin sanoen aine on välttämätön hopeiselle automaalille.

Ensimmäisenä aiheesta älähti saksalaisen autoteollisuuden kattojärjestö APRLL:n edustaja Gottlieb Himmelgeist.

– Tämä on katastrofi teollisuudellemme! Saksalaiset autonvalmistajat ovat rakentaneet koko mallistonsa näyttämään hyvältä juuri teknisessä hopean värissä. Neutraali hopea antaa silmälle mahdollisuuden aistia matemaattisen täydellisiä korimuotoja ja korisaumojen täydellistä järjestystä.

Himmelgeistin mukaan ympäristölaki tarkoittaa mittavia muutoksia tietyille automerkeille.

– Eihän kaikilla automerkeillä ole edes kykyä valmistaa autoja väreissä. Pöyristyttävää!

Uutinen otettiin murheellisena vastaan myös jälleenmyyjien keskuudessa, sillä huolella painetut värikartastot joudutaan uusimaan ja uusien esitteiden teettäminen neliväripainossa on huomattava ylimääräinen kulu taantumassa kärvisteleville diilereille.

– Kyllä kuluttajalla pitäisi olla oikeus hopeiseen autoon kaiken maailman glittervärien sijaan, huokaa Aarne-Urmas II Uppias.

Kriisiapua teknologiasta

Värikriisiin etsitään osittaista ratkaisua teknologiasta. Johtavat sovellusvalmistajat kehittävät ohjelmistoa, jolla oman auton voisi värjätä hopeiseksi virtuaalimaailmassa. Teknologia-ala uskoo, että auton oikeaa väriä tärkeämpää on se, miltä auto näyttää sosiaalisen median kuvavirrassa.

– Uskomme kuvantunnistukseen pohjautuvien ohjelmistojen voivan nousta Suomen talouden uudeksi veturiksi, ohjelmistotalo Värivirheen toimitusjohtaja Antti-Pekka Rilli kommentoi.

Moottorin saamien tietojen mukaan kaikissa perinteisissä automaissa hopeakieltoa ei nähdä ongelmana.

– Värikkäät autot lisäävät elämäniloa, ja sitä paitsi pirteän kirkkaat värit ovat selkeä turvallisuusetu, ranskalaisten autotehtaiden kattojärjestö PILA:n viestintäpäällikkö Marie Baguette tiivistää.

Toistaiseksi on epäselvää, saadaanko jo valmistetut ja maahantuodut autot kuitenkin rekisteröidä poikkeusluvalla. Euroopan Unioni on luvannut kommentoida kriisiä heti aprilliviikonlopun jälkeen.

Lähde: Moottorin hupitoimikunta Kuva: Ar Kiston Kreivi

Yllä oleva teksti julkaistiin 1.4.2017 Moottorin aprillipilana, eivätkä siinä esitetyt väitteet tai henkilöt ole todellisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat