3.6.2016 Ajoneuvot Upee nopee kupee – täysin uusi Audi A5 coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän vuoden jälkeen A4:n komeampi veli, Audi A5 coupé, on keksinyt itsensä uudelleen. Samalla julkistettiin myös urheilullisempi S5. Yhdeksän vuotta sitten Audi sijoitti mallistoonsa A4:n ja A6:n väliin A5:n, jonka tarkoitus oli olla komeampi lifestyleversio A4:stä. Vihkomaisen nimen vastineeksi ostaja sai kurvikkaamman ja makean kaksiovisen auton. Myöhemmin mallisto laajeni cabriolet-avomallilla, ja ironista kyllä, neliovisella sportbackilla, tehden ympyrästä täydellisen. Mmm, vallankumouksellinen metalliharmaa. Mutta yhdeksän vuotta on pitkä aika automaailmassa, ja mainio A4:kin vaihtui jo hetki sitten, joten oli aika aloittaa A5:n kanssa alusta. Uuden Audi A5 coupé luottaa tuttuun perusreseptiin: A4:n peruspilareista on koottu linjakkaampi ja särmikkäämpi kaksiovinen coupé, uuden version tarjotessa isomman kokonsa ansiosta enemmän tilaa, ollen samalla kevyempi ja aerodynaamisempi paremman kulutuksen nimissä. Audin mukaan uusi A5 Coupé on lihaksikkaampi, elegantimpi ja kauniimpi. Erityisen ylpeitä yhtiössä ollaan "kolmiulotteisesta aaltomuotoisesta olkalinjasta" ja siitä, että lokasuojien pullistukset toimivat visuaalisena muistutuksena quattro-nelivedosta. Erinomaista. Moottorivaihtoehtoja on viisi, joista kaksi operoi bensiinillä ja kolme dieselillä. Tehot vaihtelevat 140 kilowatista (190 hevosvoimaa) aina 210 kilowattiin (286 hevosvoimaa), viitaten 17 prosentin tehoparannuksiin edeltäjään verrattuna. Viralliset kulutuslukemat eivät ole valmiit, mutta Audi lupailee "jopa 22 prosentin" parannusta kulutuksen osalta. 190 hevosvoiman lähtötaso tarkoittaa kuitenkin sitä, että A5 saa ulkonäkönsä ansaitseman liikkumiskyvyn. Kuusipykäläinen käsivaihteisto ja seitsämänvaihteinen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto hoitavat perusmallien vaihteistotarjonnan niin etu- kuin nelivetojen kohdalla. Tarjolle tulee myös Audin vesitetty "Quattro with Ultra Technology" -nelivetojärjestelmä nelisylinteristen moottoreiden yhteyteen manuaalivaihteiston kanssa. Todella kiireisille on tarjolla myös se hauskempi vaihtoehto, eli Audi S5. S4:n kanssa jaettava kolmelitrainen turbo-V6 on löytänyt 21 hevosvoimaa edeltäjäänsä verrattuna, tuoden kokonaistehot 354 hevosvoimaan. Terävämmän ulkonäön lisäksi S5:n ostaja saa suorituskyvyn, joka vie auton 0–100 km/h 4,7 sekunnissa. S5 ja voimakkain diesel (286 hevosvoimaa) saavat jatkokseen kahdeksanvaihteisen tiptronic-automaattivaihteiston, quattro-nelivedon, ja lisävarustelistalle ilmestyy taka-akselin tasauspyörästön lukko entistä urheilullisemman ajettavuuden vuoksi. Uusien pohjarakenteiden ansiosta uusi A5 on jopa 60 kilogrammaa edeltäjäänsä keveämpi. Myös 0,25 ilmanvastuskerroin kertoo siitä, että muotoilijoiden lisäksi myös insinöörit ovat huhkineet trendikkäiden kurvien takia. Ajettavuuden suhteen A5 tarjoaa A4:stä tuttua dynaamista ajettavuutta, Audi drive selectin tarjotessa useita erilaisia ajotiloja. Elektromekaaninen ohjaustehostus saa kuitenkin valmistajalta erityismaininnan, sillä järjestelmän pitäisi tarjota tarkkaa tietoa eturenkaiden tekemisistä. Sisällä Audi A5 jatkaa valmistajan tunnettua tyyliä. Lisääntyneen koon lisäksi myös kojelaudan uusi muotoilu antaa enemmän tilaa ajatuksille. Valinnainen sisätilavalaistus kattaa peräti 30 värivaihtoehtoa. Myös matkustamon "aeroakustiikkaan" on kiinnitetty huomiota, eli tuulen ja viiman suhinoiden ei pitäisi vaivata. Audin kiitelty virtuaaliohjaamo on valinnainen lisävaruste, korvaten mittariston 12,3-tuumaisella näytöllä ja keskikonsolin MMI-näyttö on puolestaan 7-tuumainen (navigaatiolla 8,3-tuumainen). Tuettujen matkapuhelinyhteyksien listalta löytyvät Apple Car Play ja Android Auto, Audin langattomasti lataavan "puhelinkopin" ollessa lisävaruste. Tavaratilaa uudistuksessa on löytynyt 10 litraa, eli viikonlopun riemulomalle voi nyt pakata 465 litraa matkatavaroita. Lisäksi takapenkit saa käännettyä 40:20:40 -suhteessa ja löytyypä Audin lisävarustelistalta jopa muodikas jalalla tapahtuva eleohjaus takaluukun avaamiseksi. Mikäli riemuloma suuntautuu pientä laittoa vailla olevalle mökille, saa lisävarusteisen vetokoukun esiin sähköisesti. Eurooppaan Audin uudet A5 ja S5 saapuvat syksyllä 2016. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Erinomaisuus riippuu näkökulmasta – Audi A4 quattro Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku