18.1.2017

Uninen poni ei sammaloidu – Ford Mustang uudistuu kauttaaltaan

Ford Mustang 2018

Väsyneistä silmistä huolimatta Ford Mustang laukkaa tulevaan mallivuoteen täynnä uusia jippoja.

Vaikka Ford Mustang saapui Eurooppaan alle kaksi vuotta sitten, on vuonna 2014 Yhdysvalloissa esitelty kuudennen sukupolven poniauto päivitysiässä. Harkittujen ulkonäköpäivitysten lisäksi luvassa on koko joukko viilausta auton tekniikkaan.

Ford Mustang 2018

Ilmeisesti vuodet eivät ole olleet helppoja Mustangille, sillä uusi "atleettisempi" keulailme näyttää ensisilmäyksellä univelkaiselta. Etumaskin lisäksi konepelti on muovattu uudelleen, mikä antaa auton etuosalle jäntevyyttä. Samaan rahaan päivittyy myös takapuskuri ja tarjolle tulee uusi lisävarusteinen spoileri. Aikaamme kuuluvasti kaikki valot sumuvaloista alkaen päivittyvät led-tekniikkaa käyttäviksi, korostaen Mustangin persoonallista tyyliä. "Orange Fury" ei nimestään huolimatta ole kannanotto Yhdysvaltain tulevaan presidenttiin, vaan nimi Mustangin uudelle värivaihtoehdolle.

Ford Mustang 2018

Onneksi vuosien mukana on tullut myös älyä. Ford on lisännyt Mustangiin hätäjarrutusavustimen jalankulkijoiden havainnoinnilla, minkä lisäksi autosta löytyy myös kaistavahti ja -varoitin. Lisävarusteisiin on tullut uusi 12-tuumainen digitaalimittaristo ja syysaamujen riemu, lämmitettävä ohjauspyörä. Lisäksi matkustamoa on piristetty uusilla yksityiskohdilla ompeleista alkaen.

Ford Mustang 2018

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pellin alla tapahtuu

Suurimmat muutokset tapahtuvatkin yllättäen uuden konepellin alla. Yhdysvaltojen markkinoilla nähty 3,7-litrainen V6 siirtyy historiaan, eli jatkossa Mustangin moottorivaihtoehdot ovat neljä ja kahdeksan sylinteriä Atlantin toisellakin puolella.

Moottorivaihtoehtoina jatkavat hiukan piristetty 2,3-litrainen EcoBoost-turbokone sekä Mustangin nimikkotemppuna tunnettu 5,0-litrainen V8. Kasikone saa kuitenkin päivitetyn polttoainejärjestelmän, joka tuo suorasuihkutuksen aiemman monipistesuihkutuksen ohelle. Muutosten ansiosta V8:n puristussuhde nousee lukemaan 12.0:1 (aiemmin 11.0:1) ja Ford lupaa koneen tuottavan enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella. Ilmeisesti kehitystyö on vielä kesken, sillä lehdistötiedote ei kerro päivitettyjä teholukemia.

Ford Mustang 2018

Myös vaihteistot on laitettu uusiksi. Manuaalivaihteisto on suunniteltu uudelleen molempien moottorivaihtoehtojen yhteydessä, mutta V8:n kohdalla muutokset ovat suurempia. Kaksilevykytkin ja kaksoismassavauhtipyörä lupailevat parempaa väännönsietoa yhdessä tarkemman kytkintuntuman kanssa.

Automaattivaihteistoa kaipaavillekin luvassa ovat onnen päivät, sillä lähes kelvoton aiempi kuusivaihteinen automaattiloota on vaihtunut täysin uuteen kymmenvaihteiseen. Fordin mukaan tiheävälitteisen vaihteiston pitäisi olla toiminnaltaan merkittävästi nopeampi ja tehokkaampi.

Ford Mustang 2018

Eikä tässä vielä kaikki! Alustassa uutta ovat päivitetyt iskunvaimentimet, vakaajatangot sekä takajousituksen nivelet, joten auton pitkittäis- ja poikittaisliikkeiden pitäisi olla aiempaa paremmin hallinnassa. Lisävarusteinen Mustang Performance Pack tuo yhtälöön vielä säädettävät MagneRide-iskunvaimentimet. Vanha poni siis oppii todellakin uusia temppuja.

Ford Mustang 2018

Mustang ei tietenkään olisi Mustang ilman meheviä ääniä. EcoBoostin yhteydessä takahelmassa odottavat tuplaputket ja koko rahan V8:lla saa neljä pakoputken päätä. Lisävarustelistalta löytyy kasikoneen yhteyteen vielä aktiivinen sporttiputkisto, jotta mureista äänistä voi nauttia koko kortteli.

Ford Mustang 2018

Eurooppaan uudistunut Ford Mustang saapuu vuoden 2018 tuntumassa. Siihen mennessä kuultaneen myös poniauton uudet suoritusarvot.

Lähde ja kuvat: Ford

Luetuimmat