Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63

Koeajoimme kaksi väkevää mutta tyystin erilaista perheautoa. Lexus RC F – Hyvää: Moottori, ajettavuus. Huonoa: Hyvin ristiriitainen luonne. Mercedes-AMG C 63 – Hyvää: Moottori, ajettavuus, kokonaisuus. Huonoa: Miksi S-versiosta pitää maksaa lisää?

Ajoneuvot | Koeajo | 25.9.2015

Jos noin 475 hevosvoimaa kuulostaa sopivalta lukemalta perheautoon, tarjoavat Lexuksen ja Mercedes-AMG:n uutuudet varteenotettavia vaihtoehtoja. Molemmat myös maksavat varusteineen lähes saman verran, noin 160 000 euroa.

Jos pelkällä voimalla on väliä, kirii oranssi Lexus valkoisen Mercedes-AMG:n edelle yhdellä hevosvoimalla.

Lexus RC F :n hiilikuituisen konepeiton alla lymyää Yamahan kanssa kehitetty viisilitrainen V8. Alakierroksilla käynti on lexusmaisen arvokasta, mutta yläkierroksilla sointiin tulee onttoa ärjyntää. Voimalaitos saavuttaa 477 hevosvoiman huipputehonsa 7 100 kierroksella.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-8

Julmaa vääntöä

Yhden hevosvoiman erosta huolimatta Mercedes-AMG C 63 ei jää kauaksi Lexuksesta – päin vastoin. Edellisen sukupolven 6,2-litrainen V8 on korvattu nelilitraisella tuplaturbolla. Ahtimien ansiosta vääntö on julmaa: 650 newtonmetriä jo alle 2 000 kierroksella minuutissa. Väännön ansiosta C 63 tuntuu kaksikosta nopeammalta.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-9

Äänenpalvontaa parhaimmillaan

Usein imu- ja pakoääniä hiljentävien turbojen sanotaan pilaavan äänimaailmaa, mutta AMG:n insinöörit ovat tehneet hienoa työtä: moottori kuulostaa sivistyneeltä ainoastaan sammutettuna.

Jo tyhjäkäynnillä Mercedes-AMG:n pakoputkistosta kantautuu suurelle V8:lle tunnusomaista jytinää ja lotkotusta. Kevyissäkin kiihdytyksissä kuljettaja pidetään tietoisena voimareservistä. Täyskaasulla C 63 suorastaan hyökkää eteenpäin matalan papatuksen saattelemana.

Äänenpalvonnasta huolimatta on tärkeää, että matka-ajossa C 63:n ja RC F:n moottorit hiljenevät. Vain leveiden pyörien rengasmelu rasittaa korvia kummassakin autossa.

Huimista tehoista huolimatta molemmat autot perustuvat tavallisiin henkilöautoihin (RC pohjautuu IS-sedaniin), joten niiden on sovelluttava arkiajoon.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-21

Ristiriitainen Lexus

Lexus yllättää mukavuudellaan. Miekalla veistettyä laavapalloa muistuttava ulkokuori viestii raakaa moottoriurheilua, mutta ajokokemus on toisenlainen: veitsenterävän urheiluauton sijaan RC F tuntuu mukavalta gran turismolta.

Alkuun se latistaa tunnelman.

Hetken yhteiselon jälkeen Lexusta oppii käsittelemään suurena ja mukavana coupéna. Silloin sen yllättävän hyvää jousitusmukavuutta oppii arvostamaan. RC F selviää kyllä mutkista, mutta aktiivisesta tasauspyörästöstä huolimatta 1 840 kilon paino verottaa ketteryyttä.

Lexuksessa olisi enemmän järkeä hillitymmässä värissä. Carbon-varustetason tuomat paljaat hiilikuituosatkaan eivät tahdo sopia auton tyyliin.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-27

Hillitympi Mercedes

Hillityn ulkonäön ja farmarikorin takia C 63:n ei edes odota tekevän asioita, joita 1 785 kiloinen auto ei voi tehdä. Mercedes-AMG ei turhaan ole tehnyt autoa keinotekoisen urheilulliseksi, vaan jättänyt C63:n tavalliseksi autoksi, jonka ohjaus ja jousitus selviävät kunniakkaasti voimavaroista.

Sen ansiosta C 63 tuntuu rauhallisemmalta ajokokemukselta, jonka huima suorituskyky osaa jättäytyä arkiajossa taustalle.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-24

 

Sisustoissa kulttuurieroa

Kummankin auton sisustat ovat laadukkaita, mutta tyylilliset erot ovat suuret. Lexuksen ohjaamon vaakasuuntaiset linjat saavat ohjaamon tuntumaan matalalle. Ilmastoinnin lämpötilaa ohjaavat hipaisukytkimet, hiilikuitulistat ja digitaalimittaristo korostavat teknistä tunnelmaa.

Erikoinen yksityiskohta on tietoviihdejärjestelmää ohjaava kosketuslevy, joka parantaa tuntumaa tärähtelemällä kursorin liikkeiden mukaan. Valitettavasti keskimittaisen ajoasennolla kosketuslevy jää luonnottoman taakse.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-3

Mercedes-AMG C 63:n musta-oranssit urheiluistuimet näyttävät upeilta, mutta Lexuksen alcantara-verhoillut istuimet ovat mukavammat ja tukevammat. C 63:n istuinta verottaa matalalle jäävä reisituki ja liian leveä selkänoja. Mercedes-AMG:n sisusta on erittäin laadukas, muttei järin urheilullinen.

C 63:n ehdoton vahvuus on monikäyttöinen farmarikori. Mercedes-AMG valmistaa autoa myös neliovisena sedanina, ja äskettäin esiteltiin coupé-versio. Lisää menohaluja kaipaaville on tarjolla myös 510 hevosvoimainen C 63 S.

Lexus_RC_F_Mercedes_AMG_C63-2

Jos kaksikosta saisi pitää edes toisen, kohdistuisi täysin subjektiivinen valinta Mercedes-AMG:hen. C 63 on loppuun asti viimeistelty ja eheä paketti, jonka suorituskyvystä voi nauttia silloin kuin haluaa.

Lexus RC F:n eksotiikassa on oma viehätyksensä, mutta lopulta villi ulkonäkö ja upea vapaastihengittävä moottori ovat liian suuressa ristiriidassa auton rauhallisen luonteen kanssa.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Mercedes-Benz