17.11.2015

Tulossa: turboahdettu Porsche 911 Carrera

Päästörajat toivat turboahtimet 911 Carrera-mallistoon.

Porsche 911 Carrera ja Carrera S ovat nyt turboahdettuja. Porschen klassinen urheiluauto tasapainoilee maailman kehityksen ja viidenkymmenen vuoden perimän välillä.

Turboahtaminen mahdollistaa kulutustesteihin kauniimmat lukemat, mutta voi vahingoittaa äänimaailmaa. Uuden kolmelitraisen tuplaturbobokserin äänimaailma selviää lähiaikoina, mutta sen harteilla on melkoinen taakka.

Vanhoista vapaasti hengittävistä moottoreista erityisesti 911 Carrera S:n 3,8-litraisen imu- ja pakoäänien vivahteikas sointi on upeaa kuultavaa – miljoonia vuosia sitten kuolleet dinosaurukset olisivat ylpeitä, jos kuulisivat fossiilisten jäänteidensä polttamisesta kantautuvat äänet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turbolla runsaasti vääntöä

Turboahtimet tuovat roimasti lisää suorituskykyä. 911 Carreran huipputeho on noussut 20 hevosvoimalla 370:een. 911 Carrera S -malli hyödyntää samaa kolmelitraista moottoria, mutta tuottaa korkeamman ahtopaineen ansiosta 420 hevosvoimaa.

Turboahtimien ansiosta molemmat mallit saavuttavat vääntöhuippunsa (Carrera 450 Nm ja Carrera S 500 Nm) 1 700 kierroksesta minuutissa eteenpäin. Suurin sallittu pyörintänopeus on turbomoottorille korkeahko 7 500 kierrosta minuutissa.

PDK-kaksoiskytkinautomaatilla ja Sport Chrono -varustepaketilla 911 Carrera S saavuttaa sadan kilometrin vauhdin 3,9 sekunnissa.

Nelipyöräohjaus vakauttaa

Uusien moottoreiden lisäksi 911-mallin ulkonäköä ja tekniikkaa on uudistettu. Ajettavuudelle merkittävin uutuus on 911 GT3 ja 911 Turbo -malleista tutun nelipyöräohjauksen tuominen 911 Carrera S -mallin lisävarusteeksi. Järjestelmä tekee autosta ketterämmän ja vakaamman.

Uudet etuvalot ovat saaneet Macan- ja Panamera-malleista tutut neljän ledin päiväajovalot. Takavalot ovat vaihtuneet nykyaikaisempiin, ja konepeiton jäähdytysrivat on käännetty vaakasuuntaisista pystyyn.

Sisällä merkittävin uutuus on uusi monisormikosketusta tukeva PCM-tieto- ja viihdejärjestelmä, joka tukee esimerkiksi Apple CarPlay -näytönpeilausta.

Moottori.fi tarjoilee ensitunnelmia uudesta 911 Carrera ja 911 Carrera S -mallistosta huomenna

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Porsche

Luetuimmat