Truckmasters OX on vähäveroinen työkone

3.0 dA 4x4

Näyttää ja tuntuu Toyota Hiluxilta, mutta logo keulilla on outo. Hyvää: kantavuus, vetokyky, maasto-ominaisuudet, viisipaikkaisuus. Huonoa: ajoasento, jousitusmukavuus, C-ajokorttivaatimus.

Ajoneuvot | Koeajo | 29.12.2015

Truckmasters on kanadalainen lähes 30 vuotta toiminut erikoisajoneuvojen valmistaja. Toiminta keskittyy Pohjois-Amerikkaan, mutta tuotteita on kulkeutunut ympäri maailmaa. Myös Suomessa on nähty Truckmasters-logoa aivan erimerkkisenä tunnettujen jenkkiautojen nokalla.

Truckmasters Finland toimii itsenäisenä yhtiönä emoyhtiön lisenssillä. Toimintaidea on modifioida tuttuja ajoneuvoja rankempaan käyttöön. Muutostyöt tekee Arctic Trucks Sipoossa. Aluksi tuotteita on vain yksi, Toyota Hiluxista N2G-ajoneuvoluokan maastokuorma-autoksi muutettu Truckmasters OX.

Vähäiset muutostyöt

Suurin työ on tainnut olla paperisodassa niin viranomaisen kuin kanta-auton valmistajankin kanssa. Toyota toimittaa kyllä autot, mutta Toyotan nimi ja logot pitää vaihtaa pois. Huollotkin hoitaa Fixus-ketju Toyota-korjaamojen sijaan.

Truckmasters-3

Tekniset muutokset ovat melko maltilliset. Suurin ja kallein uusi osa on järeämpi taka-akseli, harmillisesti vanha akseli menee haaskuun. Pieniä vahvistuksia on lukemattomia, mutta yllättäen lehtijousipakat kelpaavat sellaisenaan. Tilauksesta nekin voi vaihtaa tuhdimpiin tai jopa ilmajousitukseen. Myös alustan korotus ja levitykset kuuluvat lisätyövalikoimaan.

Toyotan moottoreista vain isompi kolmelitrainen nelisylinterinen diesel viisivaihteisella automaattivaihteistolla on kelpuutettu OX:ään, nopeudenrajoitin on lisätty torppaamaan vauhti 90 km/h. Ilman ajopiirturin asentamista selviää useimmista työtehtävistä. Kolmenistuttava takapenkki saa jäädä kuorma-autoon sellaisenaan.

Lisää kantavuutta

Truckmastersin kokonaispaino on nostettu juuri ja juuri yli kuorma-autoluokan alarajan 3 500 kilon. Sillä on tuplattu kantavuus lähes 1 400 kiloon. Esimerkiksi kiinteistön huoltoyhtiöt voivat pitää lumiauran ja hiekoituslaitteen kiinnitettyinä yhtä aikaa – laillisesti.

Truckmasters-7

Myös vetopainoa on korotettu 3 500 kiloon, tosin yhdistelmän maksimipaino on rajattu 6 200 kiloon. Rakennusyrittäjät pystyvät siirtämään työmaalle isohkojakin nostolavalaitteita tai trailerilla vaikkapa Bobcatin. Myös metsä- ja sähkölinjatöissä voisi kuvitella tarvittavan OX:n etenemiskykyä.

Truckmastersia ei erota Hiluxista ajettavuudeltaan. Alusta on normaaliajossa kova ja varsinkin tyhjänä pompahteleva, mutta paranee kuorman kasvaessa ja tien huonontuessa tai loppuessa. Alhainen melutaso tuo ripauksen mukavuutta.

Perinteinen vivusta kytkettävä neliveto on varustettu alennusvaihteella. Lukkojen virkaa hoitaa elektroninen luistonesto, joka ei ole aivan viimeisintä päivitysversiota tarttumisen verkkaudesta päätellen.

Verojen minimointia

Truckmastersin yksi houkutin on kuorma-autolta vaadittavien verojen vähäisyys. OX maksaa arvonlisäveron kanssa suunnilleen saman verran kuin viisipaikkainen Toyota Hilux, reilut 60 000 euroa. Arvonlisäveron yritys voi vähentää täysmääräisenä.

Truckmastersin hankintahinnassa ei ole autoveroa eikä vuotuista ajoneuvoveroa. Vuotuinen käyttövoimaverokin on vain 79 euroa. Myöskään työsuhdeauton veroa ei tarvitse maksaa.

Truckmasters-5

Truckmasters-pickupille on selkeästi tarvetta markkinoilla. Niitä on luovutettu jo 60 ja tilattu 300 kappaletta. Valmistaja arvioi vuotuisen kysynnän asettuvan 500 kappaleen tietämille, se on myös Arctic Trucksin nykyinen maksimikapasiteetti.

Keskustelu

Lisäkuvat