11.4.2016

Koeajo: Triumph Street Twin – voimaa ja pieni tyylirikko

Triumph Street Twin

Street Twinissä yhdistyvät brittipyörän klassinen ulkonäkö ja moderni tekniikka. Hyvää: klassinen ulkonäkö, moderni tekniikka, helppo ajettavuus. Huonoa: pinnavanteet sopisivat paremmin klassiseen tyyliin.

Triumph uudistaa retromallistonsa perusteellisesti. Tähän asti 865-kuutioiset Bonneville ja Thruxton saavat 1200-kuutioiset moottorit, ja niiden alapuolelle tulee täysin uusi 900-kuutioinen Street Twin. Se siis tavallaan korvaa vanhan Bonnevillen.

Triumph Street Twin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimaa matalilla kierroksilla

Street Twinin vahva alakierrosvääntö tuntuu jo kaupunkiajossa. Nelosvaihteella kaasua tarvitsee kääntää vain pari–kolme milliä, jotta pysytään liikennevirran mukana. Kun vanha moottori tuotti 68 newtonmetriä 5 800 kierroksella, niin uuden lukemat ovat 80 newtonmetriä 3 200 kierroksella.

Moottoritielle kiihdytettäessä paljastuu, että korkeille kierroksille kierrättäminen on turhaa. Kierroslukualueen viimeisellä kolmanneksella teho pikemminkin hiipuu kuin kasvaa.

Moottori on muutettu huomaamattomasti nestejäähdytteiseksi, sylinterien jäähdytysrivat on säilytetty ja syyläri muistuttaa erehdyttävästi vanhan mallin öljynjäähdytintä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu on mahdollistanut luistonestojärjestelmän.

Triumph Street Twin

Pieni tyylirikko

Matala istuinkorkeus, pieni polttoainetankki ja pysty ajoasento saavat aikaan klassisen ajoasennon ja -tuntuman. Alumiinivanteiden sopivuudesta retropyörään voidaan kiistellä, pinnavanteet sopisivat monien mielestä paremmin tyyliin.

Tyylirikkkoa tosin paikkaavat retrokuvioiset Pirelli Phantom -renkaat.

Eturengas on tuuman normaalia suurempi eli 18-tuumainen, siksi ajotuntuma on aluksi vieras. Mutkaan mennessä tuntuu että pyörää on vaikea kääntää mutkaan sisään.

Mutkan jälkeen huomaa, että olisi voinut ajaa selvästi kovempaakin. Kyseessä ei kuitenkaan ole sporttipyörä, joten rauhallinen nautiskelu sopii Street Twinin tyyliin paremmin.

Triumph Street Twin

Tasapainoinen kokonaisuus

Perinteinen etuhaarukka ja takapään stereojousitus sopivat hyvin kokonaisuuteen. Jousitus on perussäädöissään pehmeä, mutta vaimennusta on silti riittävästi. Tehokas jarrutus vaatii reilua sormivoimaa, mutta ABS-järjestelmän ansiosta pelkoa lukkiutumisesta ei ole.

Perinteinen teräsputkirunko, kaksisylinterinen moottori ja viisivaihteinen vaihteisto kuuluvat klassiseen brittipyörään. Kun Triumph on vielä onnistunut yhdistämään yksinkertaisen ulkonäön moderniin tekniikkaan, voidaan Street Twinille ennustaa hyvää kaupallista menestystä.

Triumph Street Twin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Triumphin räätälöinti uudelle tasolle

Triumph Street Twin

Moottoripyörien varustelu merkkikohtaisilla osilla on – Harley-Davidsonia ja BMW:tä lukuunottamatta – ollut kaikilla merkeillä retuperällä. Triumph korjaa kerralla asiansa kuntoon uuden retromalliston suhteen.

Moottoripyörien suunnittelun rinnalla on samaan aikaan kehitetty lähes viidensadan customointiosan mallisto, jonka avulla jokainen uuden Triumphin omistaja voi tehdä pyörästään yksilöllisen. Tarjolla on ulkonäköä ja yksityiskohtia parantavia osia, useita erilaisia äänenvaimentimia sekä laukkuratkaisuja. Myös kuljettajalle on tarjolla – kypärää lukuunottamatta – laaja valikoima ajovarusteita sekä vapaa-ajan vaatetusta.

Triumph Street Twin

On helppo ennustaa, että on vain ajan kysymys milloin brittivalmistaja löytää kypäräpuolelta yhteistyökumppanin ja paikkaa viimeisen aukon varusterintamalla.

Itse asentaen, vartissa!

Kaikki customointiosat ovat itse helposti vaihdettavissa. Esimerkiksi kahvanlämmittimille on johdotukset valmiina kaikissa tehtaalta lähtevissä pyörissä. Lämpökahvojen asennusajaksi ilmoitetaan vain 20 minuuttia. Niiden käyttö ei tuo yhtään ylimääräistä katkaisijaa ohjaustankoon, vaan ohjaus tapahtuu ajotietokoneen napilla ja ajotietokoneen näytössä näkyy valittu lämmityksen asetus. Vastaavasti led-vilkkujen asennusajaksi ilmoitetaan 10–15 minuuttia.

Triumph Street Twin

Yhtä helposti pyörä on muutettavissa takaisin vakioksi, esimerkiksi pyörää myydessä tai jos muuten halutaan palauttaa alkuperäinen ilme.

Jotta viidensadan osan valikoimasta ei olisi liian vaikea valita, on Triumph koonnut valmiiksi kolme erilaista 1 000–2 000 euron varustepakettia Street Twiniin.

Inspiration Kit -varustepaketit

Triumph Street Twin

Scrambler

  • ruskea yksiosainen satula
  • kompakti led-takavalo
  • takalokasuojan muutossarja
  • harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari
  • ruskeat tyylitellyt kahvat
  • led-vilkut
  • yläkautta kulkeva Vance&Hines -kokoputkisto
Triumph Street Twin

Brat Tracker

  • Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet
  • takalokasuojan muutossarja
  • mustat tyylitellyt kahvat
  • musta yksiosainen satula
  • led-vilkut
  • harjatusta rosterista valmistettu pohjapanssari
Triumph Street Twin

Urban

  • yksi sivulaukku
  • Ace-tyyliset kahvat
  • Vance&Hines Slip On -äänenvaimentimet
  • led-vilkut
  • pieni tuulilasi/ilmanohjain

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja

Triumph Street Twin

Hinta alkaen

12 790 €

Moottori

Bensiinimoottori 900 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 5 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

40,5 kW (55 hv), 5900 r/min

Vääntö

80 Nm (3230 r/min)

Vääntö

80 Nm (3230 r/min)

Mitat

akseliväli 1439 mm
Omamassa: 198 kg

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 750 mm. Tankin tilavuus: 12 litraa. Rengaskoko: edessä 100/90-18, takana 150/70R17. Huoltoväli: 16 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat