28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Teksti Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan pienin Hybridi uusiutui ja laski hintojaan. Hyvää: luotettavaksi koettu hybriditekniikka, etumatkustajien tilat, peruutuskamera. Huonoa: ratin syvyyssäätö liian pieni. Ulkoisesti uusi Toyota Yaris on pikkuveljensä Aygon linjoilla. Muotoilu on paikoitellen jopa rohkeata ja trendikästä. Hybridimallin mittaristoa hallitsee iso nopeusmittari ja sen vasemmalla puolella oleva eco-mittari. Sen viisarin liikeistä näkee milloin ajetaan taloudellisesti ja energiaa säästäen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvaa hybrid-osaamista Hybridi-tekniikka on Toyotan vahvaa osaamisaluetta ja Yariksen voimanlähde perustuu Priuksessa käytettyyn tekniikkaan. Bensiinimoottorin tilavuus on vain pari desilitraa pienempi. Hybridimallin vaihteistona on aina Multidrive-s automaatti. Turvallisuudesta huolehtii muun muassa seitsemän turvatyynyjä ja ajonvakautusjärjestelmä. Kolariturvallisuuden puolesta Yaris on yltänyt viiteen Euro NCAP -tähteen. Ratin syvyyssäätö niukka Yariksen sisätiloissa on tilantuntua ja avaruutta. Autoon on myös helppo istua kookkaan oviaukon ansiosta. Istuin on mukavan korkealla ja näkyvyys joka suuntaan hyvä. Ratin syvyyssäätö on valitettavan lyhyt, ja siksi hyvää ajoasentoa on hankala löytää. Kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vastaavasti reisituki jää niukaksi. Active-varustetason seitsentuumaisella näyttöruudulla hallitaan navigointia ja viihdettä. Siitä löytyy myös mainio peruutuskamera. Tavaratilan lattiakannen alla on yllättävän kookas lisätila. Penkit kaatuvat kahdessa osassa kun tavaratilaa tarvitaan enemmän. Äänieristys kohentunut Ajoltaan Yaris Hybrid ei yllätä. Ei hyvässä eikä pahassa. Äänieristystä on parannettu edellisestä mallista. Voimakkaassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu selvästi ohjaamoon ja tunnelma on kuin vaihteisto luistaisi reippaasti. Muuten ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ansiosta. Taajamissa voi liikkua hiiviskellen pelkän sähkömoottorin voimalla. Valmistajan lupaama keskikulutus on pihiä luokkaa: 3,3–3,6 litraa satasella. Koeajossa keskikulutus nousi 5,1 litraan auton oman ajotietokoneen mukaan. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active Hinta alkaen 20 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 143 € Ajoneuvovero 69 €/ v Moottori 1497 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori. Teho , 4800 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Teho , 111 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 55 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 3,3 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 75 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?