27.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius esittelee vain kolmen litran kulutuksen, tavallisen perheauton tavaratilat ja parantuneen ajettavuuden. Hyvää: tilat, ajettavuus, pieni kulutus. Huonoa: merkin sisäinen kilpailu. Toyota Prius lunastaa edelleen paikkansa hybridiautojen tienraivaajana. Kun Prius tuli Suomessa ensimmäisen kerran virallisesti myyntiin mallin toisen sukupolven myötä reilut 10 vuotta sitten, olivat epäilykset suuria. Auton elinkaaresta povattiin ennätyksellisen lyhyttä. Toisin on käynyt. Suomen liikenteessä on tällä hetkellä yli 2 300 Priusta. Yhteensä Toyotan hybridejä liikkuu teillämme jo yli 11 000 kappaletta, ja suosikkimalli Auriksen myynnistä yli puolet on hybridejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridin arvo säilyy Ennakkoluulot ovat kääntyneet voitoksi, sillä hybridi on käytettynäkin haluttu. Toyotan omasta verkostosta kerättyjen tietojen mukaan hybridit vaihtavat käytettynä omistajaa jopa helpommin kuin perinteiset bensiini- tai dieselmallit. Vaihtoautovaraston kiertonopeuksista laskettuna esimerkiksi Toyota Auris löytää hybridinä uuden omistajan 12 prosenttia nopeammin kuin bensiini- ja dieselmoottorilla. Käyttövarmuudessakaan ei ole ollut moittimista, ja Toyota antaa kaikille säännöllisesti huolletuille hybrideilleen hybridiakuston käyttöturvan 10 vuodeksi tai 350 000 kilometriin saakka. Ajettavuutta lisää Neljäs sukupolvi esittelee Priuksen Suomi-historian isoimmat muutokset. Uudistuksen keskiössä on uusi hybridijärjestelmä ja hyvän hyötysuhteen bensiinimoottori yhdistettynä ensimmäistä kertaa uudessa Priuksessa käyttöön otettuun uuteen TNGA-pohjaratkaisuun. Tuloksena on ennätyksellisen pienellä polttoaineen kulutuksella (3 l/100 km) kulkeva, entistä ajettavampi, tilavampi ja näyttävämpi auto. Uusi alustarakenne mahdollistaa painopisteen pudottamisen 2,5 senttiä alemmas, suuremmat sisätilat ja kuljettajalle matalamman sekä ergonomisemman istuma-asennon. Korirakenne on aikaisempaa jäykempi. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta. Enemmän tavaratilaa Nikkelimetallihydridiakku on entistä kompaktimpi, ja kun se on nyt sijoitettu takaistuimen alle, tavaratila on kasvanut edellismalliin verrattuna 57 litralla. Voimakkaat keulan ja perän muotoilut ja mustien pilarien luoma vaikutelma irrallaan leijuvasta katosta tekevät Priuksesta hyvin modernin ja kiinnostavan myös ulkonäöltään. Ensimmäistä kertaa Priuksella voi nyt vetää myös peräkärryä. Varusteet ovat Priuksessa hyvällä tasolla. Vakiovarusteina kaikissa malleissa ovat muun muassa jalankulkijat tunnistava törmäyksenestojärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaksois-led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, 7 tuuman kosketusnäyttö ja säädettävä tavaraverkko tavaratilassa. Uutuutena tässä mallissa ovat lisäksi pysäköintitilanteiden törmäyksenesto, älypuhelimen langaton lataus, matkustajan tunnistava ilmastoinnin ohjaus sekä värillinen tuulilasinäyttö. Vaihteistona on aina automaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huhtikuussa Suomessa Uuden Priuksen hinnat alkavat 35 000 eurosta. Ennakkomyynti on jo käynnissä, mutta varsinainen esittely suomalaisille asiakkaille tapahtuu huhtikuun puolivälissä, jolloin he pääsevät ensimmäisen kerran koeajolle. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Hinta alkaen 34 981 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 52000 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Takuu hybridijärjestelmälle 10 vuotta / 350 000 km. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku