2.3.2016

Toyota C-HR haastaa Nissan Juken

Toyota C-HR

Muikeasti muotoiltu C-HR on Toyotan näkemys pienestä crossoverista.

Konsepteina kiusoiteltu Toyota C-HR on lopultakin saapumassa tuotantoon. Genevessä nähtiinkin tuotantovalmiin näköinen versio Toyotan pienestä crossoverista. Matkalla konseptimallien räväkkä design on hiukan rauhoittunut, mutta ei onneksi liikaa. Toyotan ase Juken haastamiseen näyttääkin olevan vähintään yhtä villi muotoilu.

Toyota C-HR

C-HR:ssä coupemainen kaareva kattolinja yhdistyy maasturimaisen jyhkeään alaosaan, sileiden ovien erottuessa muuten pullistelevasta muotoilusta. Mielenkiintoisena yksityiskohtana takaoven ikkunalinja leikkaa jyrkästi ylöspäin, luoden takapenkille varmasti tavallista suljetumman tunnelman. Samalla nykytrendin mukaisesti piilotettu takaoven kahva on ilmeisimmin korinvärinen normaalin mustan sijasta. Toyotan mukaan uusi look edustaa viimeisintä kehitystä yhtiön "Under Priority and Keen Look" muotoiluidentiteetissä.

Toyota C-HR

Konepellin alla C-HR tarjoaa tuttua ja turvallista. 115 hevosvoiman 1,2-litrainen turbomoottori on tuttu Aurisista perinteisen käsivaihteiston tai jatkuvavälitteisen CVT-vaihteiston kanssa. CVT:n yhteydessä C-HR:n saa myös nelivetona. Hybridivaihtoehto on kotoisin uusimmasta Priusista, kiitos yhteisen TNGA-pohjalevyarkkitehtuurin. 1,8-litrainen bensiinimoottori tuottaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 122 hevosvoimaa, samalla nipistäen hiilidioksidipäästöt alle 90 gramman per kilometri.

Toyota C-HR

Turvavarustelultaan C-HR jatkaa Toyotan tutulla linjalla, Safety Sense -turvapaketin ollessa vakiovaruste. Järjestelmän hätäjarrutusavustin on saanut osakseen jalankulkijoiden havainnoinnin.

Toyota C-HR

Erityisen kiinnostuneesti C-HR-projektin on ottanut vastaan Toyotan johtava alustainsinööri, Hiroyki Koba. Tuhansien kilometrien testiajot Euroopassa paljastivat hänelle, että eurooppalainen liikennekulttuuri suosii sulavampaa ajotyyliä, jossa esteisiin reagoidaan siten, että ne pyritään ohittamaan pysähtymättä. C-HR:n jousitus onkin suunniteltu siten, että se hillitsee korkean auton keinuvia liikkeitä. Yhdessä täydellisen lineaarisen ohjauksen kanssa C-HR:n väitetäänkin olevansa erittäin täsmällinen ajettava crossoveriksi.

Lisätietoja C-HR:stä voitaneen odottaa lähikuukausina.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat