11.6.2016

Toyota arvokkain autobrändi, Tesla syrjäytti Lexuksen kymppikerhosta

Toyota jälleen arvokkain automerkki

Ei ole aivan se ja sama kenen keulamerkki auton nokalta löytyy. Autobrändin arvoon vaikuttavat suuresti asiakkuuskokemus ja innovaatiot.

Markkinatutkimusyhtiö Millward Brown on julkistanut jälleen vuotuisen BrandZ Top 100 -tutkimuksensa maailman arvostetuimmista brändeistä. Samalla tuli selväksi autovalmistajien keskinäinen arvojärjestys. Kärkipaikan säilytti edelleen Toyota.

Toyota kasvatti tuotemerkkinsä arvoa kahdella prosentilla 29,5 miljardiin dollariin, kiitos parantuneen asiakaskokemuksen ja jatkuvan innovoinnin. 11 tutkimuskerrasta Toyota on ollut ykkösenä peräti yhdeksän kertaa.

Toyotan luksusmerkki, Lexus, sen sijaan joutui väistymään kärkikymmeniköstä Teslan noustua listalle. 4,4 miljardin dollarin arvoiseksi arvioitu Tesla hurmaa olemalla täysin erilainen luksusmerkki. Yhtiön suunnitelmat malliston laajentamisesta Model 3:n avulla yhdessä markkinoiden ennakkoluulojen päihittämisen kanssa nostivat sähköautoyhtiön kärkikastiin.

Tutkimuksen toiseksi sijoittui jälleen BMW, joka Toyotan tavoin keräsi kahden prosentin kasvun tuotemerkkinsä arvoon. Baijerilaismerkkiä arvotetaan nyt 26,8 miljardin dollarin edestä. Sähköauto i3:n, i8-hybridisportin ja uuden 7-sarjan menestys näkyi positiivisesti koko merkin osalta.

Kolmannelta sijalta löytyy jälleen Mercedes-Benz, joka kasvatti tuotemerkkinsä arvoa nopeimmin autovalmistajien kärkiporukassa. Neljän prosentin kasvun jälkeen keulalla olevan tähden arvoksi kertyi 22,7 miljardia dollaria. Kasvu on pitkälti Kiinan markkinoiden ja laajentuneen malliston ansiota, mutta myös uusi E-sarja kiritti stuttgartilaisvalmistajaa eteenpäin.

Yhdeksännelle sijalle listan ulkopuolelta saapui Porsche, joka on keskittynyt jälleen arvojensa takana seisomiseen. Millward Brownin BrandZ-johtaja Peter Walshe luonnehtii, että yhtiö muistuttaa melko paljon Applea siinä, että merkin tuotteet ovat haluttavia, mutta ne myös sopivat hyvin sen brändiin, lisäten tuotteiden viehätystä entisestään.

Kärkimerkkien putoajat olivat Audi, Honda ja Land Rover, jotka kärsivät tuotemerkkiensä arvon laskusta. Voimakkaimmin nokkiinsa otti Audi, jota rasittavat Volkswagen-ryhmän päästöskandaalin aiheuttamat talousmurheet. Samalla itse Volkswagen putosi pois kärkikympistä oltuaan viime vuonna sijalla kahdeksan.

Millward Brownin tutkimus tehtiin Bloombergin ja Kantar Worldpanelin tietoja käyttämällä, analysoiden yli kahden miljoonan kuluttajan haastatteluja maailmanlaajuisesti.

Automerkkien keskinäinen järjestys BrandZ Top 100 -tutkimuksessa:

SijoitusTuotemerkkiBrändin arvo, miljardia dollaria
1.Toyota29,5
2.BMW26,8
3.Mercedes-Benz22,7
4.Honda13,2
5.Ford13,1
6.Nissan11,5
7.Audi9,5
8.Land Rover4,7
9.Porsche4,4
10.Tesla4,4

Vertailun vuoksi mainittakoon, että listan arvostetuin merkki, Toyota, oli kaikki alat huomioiden tutkimuksen sijalla 28.

Lähde: Automotive News Kuva: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat