31.8.2016

Törmäystähdet jaettu: Subaru ja Renault huipulle, Toyota ja Kia vain varustelemalla

Euro NACP

Tuoreimman Euro NCAP -törmäytestikierroksen mallioppilaat olivat Renault Scenic ja Subaru Levorg. Kia Niron ja Toyota Hiluxin viisi tähteä saavutettiin vasta lisävarustelemalla.

Tuorein Euro NCAP-törmäystesti laittoi puntariin neljän tuoreen ajoneuvon törmäysturvallisuuden. Tällä kertaa mukaan pääsivät Renault Scenic, Subaru Levorg, Kia Niro ja Toyota Hilux.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahdelle kirkkaimmat viisi tähteä

Nelikosta kaksi selvisi heti puhtain paperein viiden tähden kerhoon.

Euro NCAP Subaru Levorg

Renault Scenic (alla) ja Subaru Levorg (yllä) ovat molemmat vakiovarusteltu hätäjarrutusavustimella (AEB). Ominaisuus myös ratkaisi menestyksen törmäystestissä.

Euro NCAP Renault Scenic

Kolme tähteä varustelemalla viideksi

Toyota Hilux (alla) ja Kia Niro saivat puolestaan perusmalleina törmäystestisaaliikseen hivenen vaatimattoman saldon. Kolme tähteä viidestä ei aiheuta syytä kummoiseen juhlaan.

Euro NCAP Toyota Hilux

Lisävarustelistalla ostostelu parantaa kaksikon törmäystestiturvallisuutta tuntuvasti.

Nykyinen Euro NCAP-testi mahdollistaa niin sanotun kaksoistestin, eli vakiovarustellun version lisäksi tutkitaan lisävarustelun vaikutus törmäysturvallisuuteen.

Toiselle testikierrokselle Kia Niro varusteltiin Advanced Driving Assistance -paketilla, johon kuulu kolmikko AEB City, AEB Pedestrian ja AEB Inter-Urban.

Toyota Hiluxin perusmalliin lisättiin puolestaan Toyota Safety Sense -kokonaisuus, eli AEB City, AEB Pedestrian, AEB Inter-Urban, kaistavahti ja vakionopeussäädin.

Loppuarvostelussa varustellut versiot Hiluxista ja Nirosta (alla) nappasivat täyden potin, eli viisi tähteä. Vastuu lopullisesta turvallisuudesta siirtyy siis ainakin osittain valmistajalta varustelun päättävälle ostajalle.

Euro NCAP Kia Niro

Vakiona parempi

– On aina parempi, jos turvavarustelu kuuluu auton vakiovarustukseen. Renault ja Subaru menestyivät testissä täysin ansaitusti, Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen toteaa.

Kehuja riittää myös Toyotalla ja uudistuneelle testaustavalle.

– Toyota tuo edistyneen turvatekniikan myös pickup-malleihin, vaikkakin vielä valinnaisvarusteena, on osoitus siitä, että kaksoisarviointi kannustaa (autovalmistajia) tuomaan turvavarustelua laveammin kaikkiin ajoneuvotyyppeihin.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat