5.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: tonniluokan taloudellisin – Citroën Jumpy Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën Jumpy on pakettiautojen suositun tonniluokan vähäpäästöisin ja taloudellisin. Hyvää: mukavuus, hiljaisuus, varustelu, kulutus. Huonoa: ohjauksen keskialue, pienet sivupeilit. Jumpy on Citroënin pakettiautomalliston keskimmäinen sijoittuen kooltaan Berlingon ja Jumperin väliin. Keväällä Geneven automessuilla esitelty kolmas sukupolvi on nyt rantautunut Suomeen, hintoja joudumme vielä odottelemaan myynnin elokuiseen aloitukseen asti. Hintahaarukan uskoisi osuvan 25 000–35 000 euroon, jolloin kilpailuasetelma myydyimpiä kilpailijoita edullisempana jatkuu. Jumpyn kanssa menee uusiksi muitakin samalla Sevelnordin tehtaalla Ranskassa valmistettavia malleja. Pakettiautona samaa autoa myydään Peugeot Expertinä ja Toyota Proacena. Syksyllä saapuvien bussiversioiden mallinimet ovat Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace Verso. Fiat on jättäytynyt tämän mallin yhteistyöstä pois. Teknisesti autot ovat yhteneviä kojelaudan ratkaisut mukaan luettuna perustuen samalle pohjarakenteelle Citroën Picasson kanssa. Erot löytyvät mallimerkintöjen lisäksi vain maskista, ratin keskiöstä, pölykapseleista ja lisävarusteluista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme koripituutta Jumpy-mallisto laajenee uudistuessaan. Korivaihtoehtoja on kolmea pituutta, XS, M ja XL. (4,6–5,3 m) Korotettua mallia ei ole tulossa. Kuormatilan korkeus on 1,4 metriä ja leveys 1,6 metriä. Tilavuutta on 4,6–6,1 m³. Kantavuus on vähimmilläänkin 1 000 kiloa ja parhaimmillaan 1 400 kiloa. Kärryn paino voi olla maksimissaan 2 500 kiloa. Kolmikon kuormatilan pituudet ovat 2,1–2,8 metriä, mutta vakiona apukuskin istuimen alla olevan luukun ansiosta lisäpituutta saa järjestymään toista metriä. Takana on vakiona pariovet, iso takaluukku on lisävaruste. Sivuliukuovi on vakiona oikealla puolella, vasemmalla puolella ekstraa. Sivuovet saa myös sähköllä toimivina. Neljä tehovaihtoehtoa Jumpyn moottorit ovat yhteispaineruiskutteisia 1,6- ja 2,0-litraisia BlueHDI-dieseleitä, molemmista on kaksi tehoversiota (95/115/122/174 hv). Manuaalivaihteistojen lisäksi pienimmän moottorin saa vaihderobotilla ja suurimman perinteisellä automaatilla. Euro6–kelpoisuus typenoksidien suhteen on hoidettu AdBlue-urearuiskutuksella. Jumpylle luvataan pienimmillään viiden litran keskikulutusta ja luokkansa alhaisimpia hiilidioksidipäästöjä. Käytännössä kulutuslukemat alkavat kuutosella kuormasta ja ajotavasta riippuen. Moottoriäänet on eristetty vaimeiksi, karkealla asfaltilla rengasmelu jää päällimmäiseksi. Jousitus vaikuttaa onnistuneelta kompromissilta mukavuutta ja kuormankantokykyä. Pitkän akselivälin ansiosta Jumpy on vakaa moottoritiellä, mutta ei ole silti toivottoman kankea kaupunkipyörittelyssäkään. Ohjaus on kevyt, mutta jää uupumaan tuntoa ja palautusta varsinkin tärkeimmällä keskialueella. Kolme paikkaa Jumpyn ohjaamo on kolmepaikkainen, vaikka kuvissa on kaksipaikkainen esisarjan auto. Kojelautaan sijoitettu vaihdekeppi nipistää polvitilaa keskipaikalta, mutta yhdessä tasaisen lattian kanssa mahdollistaa ohjaamon läpikulkemisen. Pitkäjalkainen kuljettaja toivoisi joko ohjaamon pituuteen muutamaa lisäsenttiä tai sitten korkeussäädettävää istuimen etureunaa. Kojelauta on muodoiltaan selkeä ja linjakas. Verhoilu ja viimeistely ovat henkilöautomaisia. Neljää toimintoviikseä ja kosketusnäyttöä oppii nopeasti käyttämään. Varsinainen hansikaslokero on pieni, mutta muita säilytystiloja on riittävästi niin ovissa kuin kojelaudassakin. Asiakirjat saa pysymään keskipaikan selkänojasta kääntyvällä pöydällä. Jumpyn Active-perusvarusteluun kuuluu kosketusnäyttö, peruutustutka naftalämmitin, ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Allure on varustettu lisäksi muun muassa navigoinnilla ja peruutuskameralla. Lisävarusteina on tarjolla täysarsenaali elektronisia turvavarusteita ja jopa tuulilasinäyttö ensimmäistä kertaa pakettiautossa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Citroën Jumpy Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Vääntö 340 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,3 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 5308 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1890 mm, akseliväli 3275 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?