31.3.2017 Ajoneuvot Ei todellakaan mikään pikkuhärkä – Lamborghini Huracán Performante Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhdikkaampiin lottounelmiin sopisi vaikka Lamborghini Huracán Performante, joka on italialaisvalmistajan tapa laittaa luu kurkkuun epäilijöille. Viikonlopun lottokuponkia täytellessä kannattaa haaveet kohdistaa vaikkapa Lamborghini Huracán Performanteen. Geneven autonäyttelyssä esitelty Performante on raikas isku italialaisvalmistajalta, jonka autoja on usein pidetty rikkaiden leikkikaluina, joissa ulkonäkö on ajettavuutta reilusti tärkeämpää. Lamborghini löi kuitenkin Performantella pöytään uuden Nürburgring-kierrosennätyksen 6:52.01. Vaikka ikoninen saksalaisrata on tunnetusti huono paikka vertailukelpoisille ajoille ja Lamborghinin omassa ennätysvideossa esiintyi muutamia omituisuuksia, kyseessä on kova aika ja isku irvailijoita vastaan. Lamborghini Huracán Performante saavutti hurjan kierrosaikansa tutulla dietillä: vähemmän painoa, enemmän tehoa. Italialaisvalmistaja löysi autosta 40 kilogrammaa ylimääräistä vaihtamalla useita komponentteja Lamborghinin ja yhteistyökumppaneiden kehittämään 'taottuun hiilikuituun' (Forged Carbon), jossa hiilikuitupätkistä valmistettu komponentti valmistuu ennätysajassa verrattuna perinteiseen kudottuun hiilikuituun. Erikoisen näköisellä materiaalilla saavutetaan titaania jäykempi rakenne kolmasosan kevyemmällä komponentilla. Säästöjen ansiosta Huracán Performanten kuivapaino on 1 382 kg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeammin, jäykemmin Auton ulvova vapaasti hengittävä 5,2-litrainen V10 on sekin saanut lisää huomiota osakseen. Pakosarja ja -putkisto on suunniteltu uudelleen painon ja virtaavuuden nimissä, ja imupuolta on parannettu uuden imusarjan lisäksi titaaniventtiileillä. Lopputuloksena on 640 hevosvoimaa moottorin käydessä 8 000 minuuttikierroksen tahtiin. Huippuvääntö on 600 newtonmetriä 6 500 kierroksessa ja peräti 70% väännöstä on käytettävissä jo 1 000 1/min tuntumasta. Suorituskykyä on luontaisesti haettu myös alustamuutoksilla. Jousitusmuutoksilla on saavutettu 10% suurempi jäykkyys pituussuuntaisia liikkeitä vastaan ja 15% sivuttaisia, joten niiaamisten luulisi olevan hallinnassa. Puslia on jäykistetty peräti 50% paremman kääntyvyyden vuoksi. Lambroghinin dynaaminen LDS-ohjausjärjestelmä on kalibroitu uudelleen, joten ohjaus on aiempaa suorempi ja ohjausvälityksen muutokset on minimoitu. Samalla ajotilat ovat saaneet uuden ohjelmoinnin. Katukäyttöön tarkoitettu Strada painottaa nyt vakautta, Sport ohjastaa nelivedon suosimaan taka-akselia helpomman yliohjaamisen nimissä ja Corsa on suunniteltu parasta mahdollista kierrosaikaa varten. Ajonvakautus on kalibroitu puuttumaan tilanteisiin pehmeämmin. Voima välittyy tiehen 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, joka on Lamborghinin nelivedon parina. Näyttävämmin, nokkelammin Ulkoisesti Lamborghini Huracán Performante on upea ilmestys uudessa Arancio Anthaeus -mattaoranssissa. Kokonaisuuden kruunaavat 20-tuumaiset taotut Loge-vanteet, jotka on rengastettu erityisesti Performantea varten suunnitelluilla Pirelli P Zero Corsa -renkailla. Tarjolla ovat myös Pirelli Trofeo R -ennätysrenkaat, katulaillisina nekin. Kokonaisuuden kruunaa komea takaspoileri, joka on lopulta ehkä Performanten mielenkiintoisin osa. Taotusta hiilikuidusta valmistettu ilmanohjain kätkee sisäänsä joukon aktiivista aerodynamiikkaa, jolloin auto voi tilanteen mukaan säätää siiven toimintaa. Spoilerissa näkyvä ALA-merkintä on, paitsi italiaa sanalle 'siipi', myös viittaus sanoihin Aerodinamica Lamborghini Attiva. Etu- ja takaspoilerin yhteydessät oleva ilmanohjaimet kuuluvat Lamborghini Piattaforma Inerziale -järjestelmän piiriin, reagoiden auton aerodynaamisiin tarpeisiin alle 500 millisekunnissa. Esimerkiksi oletusarvoisesti keulaspoilerin ilmanohjaimet ovat kiinni, kehittäen paljon downforcea mutkiin ja jarrutuksiin. ALA voi kuitenkin avata ilmanohjaimet, vähentäen ilmanvastusta kiihtyvyyttä ja huippunopeutta tavoiteltaessa. Takaspoilerin kohdalla odottaa pääpiirteittäin sama tarina. ALA voi nopeassa ajossa avata takaosan ilmakanavat, päästäen ilman virtaamaan siiven alapinnalla sijaitsevista lovista, vähentäen ilmanvastusta. Siivekkeiden ollessa suljettuna takaspoileri toimii tavallisesti, tuottaen peräti 750% enemmän downforcea kuin Huracánin perusmalli. Koska takasiiven ilmankanavat on jaettu vasempaan ja oikeaan puoliskoon, voi LPI-ajohallinta käskyttää siivenpuolikkaiden toimintaa nopeissa mutkissa, toimien sivuttaista painonsiirtoa vastaan ja varmistaen sisärenkaiden pidon. 2,9 sekuntia, 195 000 euroa Kaikella tällä on saavutettu Lamborghinin pienemmän mallin äärimmäisin versio, jonka suoritusarvot jättävät vain vähän arvailtavaa. Yhdistetty kulutus on 13,7 litraa per 100 kilometriä ja auton hinta Euroopassa ennen veroja on 195 000 euroa. Rahoilleen saa vastineeksi kiihtyvyyden, jolla saavutetaan 0–100 km/h 2,9 sekunnissa, 0–200 km/h 8,9 sekunnissa ja jatketaan aina 325 km/h huippunopeuteen asti. Myös 100-0 km/h sujuu ideaaliolosuhteissa melko mallikkaasti, valmistajan mukaan 31 metrin matkalla. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku