15.2.2017 Ajoneuvot TM:n talvitestin voitto jaettiin – ykköspaikalle Audi Q2 ja Volvo S90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekniikan Maailman perinteisessä talvitestissä otettiin mittaa 16:sta automallista. Viiden lumikiteen veroisesti menestyivät Audi Q2 1,4 TFSI ja Volvo S90 D3. Kolmossijalle nousi Mercedes-Benz E 220 d A. Viime vuonna Tekniikan Maailma -lehden tammikuussa toteuttama talvivertailu keskittyi nelivetoisiin autouutuuksiin. Tänä vuonna vuorossa oli paluu kaksivetoisiin. Lehden arvion mukaan neliveto on monen autoilijan haaveena, mutta autokaupassa haaveet eivät aina toteudu. Suurin osa autoista myydään etu- tai takavetoisina, joten useimpien on selviydyttävä ajoistaan ympäri vuoden ilman nelivetoa. Tekniikan Maailman kattava talvitestipaketti ilmestyy lehden numerossa 4/2017, joka löytyy lehtipisteistä jo tänään (15.2.2017). Uteliaiden riemuksi ja malttamattomien onneksi lehti kertoi esimakua tulevasta jo aamuvarhaisella. Taustoittavan artikkelin testistä voi puolestaan lukea lehden verkkosivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukana uutuuksia kahdelta vuodelta Tekniikan Maailma kertoo kelpuuttaneensa testiin mukaan kaikkiaan 16 autoa, joista pääosa oli viime vuoden uutuuksia. Niiden lisäksi lehti valitsi testattavaksi myös kolme tärkeää, mutta viime vuonna sivuun jäänyttä uutuutta. Nyt mahdollisuuden saivat Honda HR-V, Jaguar XE ja Vuoden Autoksi kruunattu Opel Astra. Uutuuksista pois joutuivat puolestaan jäämään BMW:n uusi 5-sarja sekä Škoda Kodiaq. Kumpaakaan mallia ei vertailua tehtäessä ollut saatavana kaksivetoisina. Tekniikan Maailman vertailuun pyrittiin saamaan mukaan suomalaisten kannalta suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Vertailuryhmässä oli 10 bensiinikäyttöistä autoa, 3 bensiinihybridiä ja 3 dieselkäyttöistä autoa. Etuvetoisia oli 13, takavetoisia 3, ja automaattivaihteisto oli 10:ssä autossa. Autojen hintahaarukka asettui noin 20 000:n ja 60 000 euron välille. Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2017 osallistuneet autot: Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic Citroën C3 Puretech 110 Shine Ford Ecosport 1,0 Ecoboost Titanium Honda HR-V 1,5 Executive Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style Jaguar XE E-Performance Pure Plus A Kia Niro 1,6 GDI Hybrid EX Premium Pack Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line Opel Astra Sports Tourer 1,4 T Innovation Peugeot 3008 Puretech 130 Allure Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style Toyota C-HR Hybrid Active Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG Volvo S90 D3 Business A Erot esiin perinteisellä kaavalla Vertailun eri osa-alueet noudattelivat lehden kertoman mukaan varsin perinteistä talvivertailun kaavaa. Paremmuusjärjestyksen löytäminen yhdeksän eri arvostelualueen ja 28 eri ominaisuuden välillä vaati tuhansia mittauksia ja kaikkiaan noin 32 000 ajokilometriä. Suurimmat painoarvot saivat lämmityslaite (20 %) ja hallittavuus (15 %). Muut alueet ovat talviajo maantiellä, jarrut, etenemiskyky, kylmäkulutus, kylmäpäästöt, valot ja näkeminen (kaikki 10 %) ja sähkölämmittimet (5 %). Myös talvivarusteet ja käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan. Viime vuonna kylmäkulutusta ja -päästöjä ei mitattu, koska Suomessa ei ole nelivetoautoille soveltuvaa päästö- ja kulutusmittauksiin soveltuvaa laboratoriota, mutta tänä vuonna molemmat tärkeät osa-alueet ovat jälleen mukana. Päästöissä havaittiin edelleen isoja eroja, mutta virallisten rajojen ylityksiä ei Tekniikan Maailman mukaan nähty. Kylmäkulutus arvosteltiin hyötysuhteen perusteella, sillä näin erikokoisia autoja ja moottoreita on mahdollista parhaiten verrata keskenään. Kylmänä paraskin vertailuauto kykeni käyttämään vain alle 9 prosenttia polttoaineen energiasta auton liikuttamiseen. Vertailun käytännön kokeita tehtiin sekä Etelä-Suomessa että Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä. Testaus kesti kaikkiaan runsaan kuukauden, sillä ensimmäiset autot saapuivat TM:n autolaboratorioon jo ennen joulua ja ne palautettiin testirupeaman valmistuttua tammikuun lopulla. Yllätyksiä automaattisessa hätäjarrutuksessa Useimmat uudet autot on varustettu kameran ja/tai tutkan avulla toimivalla automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä (AEB). Päätimme testata niiden toimivuutta talvisissa olosuhteissa. Tätä varten Tekniikan Maailma kertoo rakentaneensa seisovaa autoa simuloivan pehmustetun esteen. Useimmissa autoissa AEB-järjestelmät toimivat odotetusti, mutta pieniä yllätyksiäkin tuli. Esimerkiksi VW-konsernin autoissa (Audi, Seat, VW) järjestelmä ei tuntunut toimivan lainkaan, kunnes selvisi, että se on ohjelmoitu toimimaan ainoastaan navigaattorin karttaan sisältyvällä tiealueella, ei testiradoilla. Sama tilanne tulee siis eteen esimerkiksi ajoharjoitteluradoilla ja todennäköisesti myös jääteillä. Hätäjarrutustoimintoa ei vielä arvosteltu, mutta Tekniikan Maailma aikoo ottaa AEB-kokeen pysyvään testiohjelmaan jatkossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonoja talviautoja ei enää ole Nykyään ei löydy enää kovin huonoja talviautoja vaan edullisellakin autolla pärjää kohtalaisesti. Ääriolosuhteissa erot kuitenkin korostuvat, ja autonvalmistajien paneutuminen – tai sen puute – talviolosuhteisiin paljastuu. Jos esimerkiksi auton ohjaus on tunnoton, liukas tie ja pehmeärunkoiset talvirenkaat yleensä vain korostavat ominaisuutta TM muistuttaa. Sama pätee esimerkiksi ajonvakautuksen toimintaan, jarrutuntoon tai kosketusnäyttöjen toimintaan. Huomionarvoista testissä on takavetoisten autojen hyvä menestys. Edistyneen elektroniikan avulla ne ovat etenemiskyvyltään useinkin jo samalla tasolla kuin etuvetoiset. TM:n talvitestin voitto jaettiin Kun pisteet laskettiin yhteen, paljastui, että TM Talviauto 2017 -arvonimi jaetaan tällä kertaa kahdelle autolle. Ykköstilalle nousivat tasapistein Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A erinomaisella yleisarvosanalla 9,1. Kummallekaan merkille menestys talvivertailussa ei ole harvinaista, sillä Audi vei voiton viime vuonna ja Volvo on voittanut TM Talviauto -palkinnon jo kolmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kolmanneksi tuli paras takavetoinen Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line arvosanalla 8,8, jota seurasivat Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG ja Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style arvosanoin 8,7 ja 8,6. Edellisten vuosien TM Talviautot: 2016 Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic 2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 2014: BMW 318d GT A 2013: Volvo V40 D2 2012: Mercedes-Benz B 180 BE 2011: Volvo S60 D3 2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius 2009: Škoda Superb 1,8 TSI 2008: Volvo V70 2,0D 2007: Cadillac BLS 2,0T A 2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS 2005: Volkswagen Golf 1,6 FSI Lähde: Tekniikan Maailma Kuvat: Pekka Nieminen/Otavamedia Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?