16.9.2016

Teslan päivitetty Autopilot – radioaaltoja ja joukko-oppimista

musta laatikko

Toukokuinen kuolonkolari on saanut sähköautovalmistajan työskentelemään entistä ahkerammin järjestelmänsä hiomiseksi.

Toukokuussa Floridassa sattuneen Tesla-kuljettajan kuolemaan johtaneen Autopilot-onnettomuuden jälkeen sähköautovalmistaja Tesla on tarkastellut kohutun ominaisuutensa toimintaa. Autonomisen ajamisen eri osa-alueet kokevatkin ohjelmistoversion 8.0 myötä kattavia muutoksia.

Autonomisuutta ajamiseen tuovan Autopilot-järjestelmän osalta merkittävin yksittäinen muutos on pääasiallisen sensorin vaihtuminen. Aiemmin järjestelmä luotti ensisijaisesti Mobileyen toimittaman kameran tietoon, tutkan toimiessa varmistavana toissijaisena tiedonlähteenä. Nyt yhtiö uskoo, että tutka kykenee toimimaan päävastuussa Autopilotin toiminnassa. Järjestelmä ei kuitenkaan onneksi ala välittömästi käyttäytyä eri tavalla, vaan oppimisen ja todennäköisyyksien kasvaessa kautta tutkan painoarvoa lisätään suhteessa kameran tuottamaan informaatioon.

Teslan kotisivuilla olevassa blogissa yhtiö kuvailee lukuisia muutokseen liittyviä haasteita. Tutkan kannalta esimerkiksi ihmiset, puu ja lasi ovat ongelmallisia, sillä ne heijastavat radioaaltoja huonosti takaisin, näyttäytyen järjestelmälle parhaimmillaankin puoliläpinäkyvinä. Vastaavasti alumiininen limsatölkki, jonka kovera pohjapuoli on autoa kohti, näyttäytyy tutkalle kokoaan suurempana esteenä, kiitos lautasantennimaisen muodon radioaaltoja voimistavan vaikutuksen.

Valmistajan ratkaisu ongelmiin on kolmiosainen: tutkalta tulevan tiedon määrää on kasvatettu merkittävästi, joten tutka havaitsee kuusi kertaa enemmän objekteja ja tietää niistä myös enemmän. Toisaalta perättäisiä tutkakuvia verrataan nyt useammin toisiinsa, jolloin saadaan helpommin havaittua niiden suhde ja mahdollinen liikkumissuunta suhteessa liikkuvaan autoon. Lisäksi järjestelmä osaa heijastaa tutkan radioaaltoja tien pinnasta, joten Teslalla pitäisi olla jatkossa jonkinlainen käsitys myös edessä ajavan auton edessä tapahtuvista asioista. Teslan esimerkissä "sankassa sumussa edellä ajava auto voi törmätä ufoon, Tesla ei".

Kolmas ratkaisu on tuttu Teslan työkalupakista aiemminkin: joukko-oppiminen. Mikäli Tesla kohtaa sitä epäilyttävän alueen ja kuljettaja ei tee mitään, ajoneuvo kirjaa tapahtuman ylös ja lähettää sen palvelimelle muille Tesloille tiedoksi. Kun useampi auto on selvinnyt vaikeasta paikasta, kohta pääsee niin sanotulle valkoiselle listalle. Blogitekstin esimerkeissä ongelmallisia kohtia ovat esimerkiksi alikulun yläreunassa roikkuvat opastetaulut.

Tutkan uuden roolin lisäksi Autopilot ja Autosteer -ominaisuudet kokevat muita uudistuksia. Yhdysvalloista alkaen ajoneuvo osaa poistua moottoritien liittymistä vilkun ja myöhemmin (versiossa 8.1) navigaattorin opastamana. Automaattijarrutus täydentää nyt tarvittaessa kuljettajan annosteleman jarruvoiman määrää ja tulevaisuudessa ajoneuvo saattaa käyttää Autosteer-ohjaustoimintoa myös varmalta vaikuttavien törmäysten välttämiseen. Lisäksi Autosteer-toiminto saattaa myös kytkeytyä pois päältä koko loppumatkan ajaksi, jos kuljettaja jättää järjestelmän toistuvat varoitukset rattiin tarttumisesta huomioimatta.

Ohjelmistoversio 8.0 tekee selväksi, että yhdysvaltalaisvalmistaja pyrkii tapansa mukaan kehittämään ajoneuvojensa ominaisuuksia sangen aggressiivisesti. On myös selvää, että toukokuun ainutlaatuinen kuolonkolari on selvästi saanut yhtiön työskentelemään aiempaa kovemmin autonomisten ominaisuuksiensa hiomiseksi, melko mittavinkin muutoksin.

Versio 8.0 sisältää näiden muutosten lisäksi noin puolenkymmentä pienempää autonomisiin toimintoihin liittyvää muutosta sekä "noin 200" pienempää yleistä parannusta, joita Tesla ei vaivaudu erittelemään.

Lähde ja kuva: Tesla

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat