30.6.2016 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensisilmäyksellä Nissan Jukelta näyttävä Toyota C-HR lupaa auton olevan korkeilla piirteillä varustettu matala auto. Myös ajettavuuden pitäisi olla eurooppalaisella tasolla. Toyota C-HR, Coupe High-Rider, esittäytyy japanilaisvalmistajan uudessa kuvakavalkaadissa. Samalla saadaan ensimmäinen kurkistus ajoneuvon sisätiloihin. Malli on kohdistettu Auris Touring Sportsin ja RAV4:n väliin. Toyota tavoittelee Euroopassa yli 100 000 auton myyntimäärää vuodessa. Toyotan kohderyhmänä on tällä kertaa yksittäinen asiakaskunta. C-HR on kohdistettu ostajille, jotka valitsevat autonsa tunneseikkoihin ja yksilöllisyyteen perustuen. Laatu ja tyyli ovat heille tärkeitä ja he kokeilevat ensimmäisenä uusia asioita. Mallin taustalla on itse Akio Toyodan päätös sallia suurempi vapaus tyylissä ja tekniikassa pysäyttävien mallien ja paremman ajoilon vuoksi. Uudesta konseptista huolimatta C-HR:n perusta on tukevasti nykyisyydessä. Toyotan joustavaan TNGA-arkkitehtuuriin perustuva crossover lupaa yhdistää katumaastureiden korkean ajoasennon, linjakkaan muotoilun ja ketterän ajettavuuden. Tavoitteena onkin ollut dynaamisesti ajettava auto, jossa on katumaasturin piirteitä, eikä toisinpäin. Kulmikkaat pyöränkotelot viittaavat jämäkkyyteen, kun taas muuten muotoilussa toistuu pehmeämpi timanttikuviointi. Pituutta C-HR:llä on 4360 millimetriä, leveyttä 1795 millimetriä ja korkeutta hybridiversiona 1555 millimetriä. Akseliväli on 2640 millimetriä. Ajoneuvo muistuttaa Toyotan mukaan hämmästyttävän paljon Pariisin autonäyttelyssä 2014 nähtyä konseptimallia, joka sai yleisöltä hyvän vastaanoton. Sisällä ajoneuvo heijastelee Toyotan uutta "Sensual Tech" -suunnittelulinjaa, pyrkien yhdistämään viimeisimmän tekniikan ja muodikkaan tyylikkyyden. Sisustan halki jatkuvat linjat ja kosketusta varten suunnitellut materiaalit tekevät ohjaamosta miellyttävän paikan. 8-tuumainen kosketusnäyttö uudistetulla käyttöliittymällä sekä kaikki käyttökytkimet on kohdistettu lievästi kuljettajaa kohti. Kosketusnäyttö ei ole upotettuna kojelaudan sisään, joten kojelaudan yläosasta on voitu tehdä matalampi paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun Euroopan aistilaadullinen tiimi on päässyt vaikuttamaan täysin uuden mallin syntymään. Toyota C-HR ei ole kuitenkaan poikkeus turvavarusteiden suhteen, vaan malli saa käyttöönsä kaikki valmistajan Safety Sense -toiminnot. Vakiovarusteiseen turvapakettiin kuuluu jalankulkijatunnistuksella varustettu hätäjarrutustoiminto, mukautuva vakionopeussäädin, kaistavaroitin avustimella, automaattiset kaukovalot ja, matalimman varustetason jälkeen, liikennemerkkitunnistus. Voimanlähteet ovat turvallista Toyotaa. Auriksesta peritty 1,2-litrainen turbomoottori liikuttaa uutuuscrosseria 116-hevosvoiman turvin, yhdistetyn kulutuksen ollessa 5,7 litraa per 100 kilometriä. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai muuttuvavälityksinen CVT-automaatti. Automaatin yhteydessä voi valita joko etu- tai nelivedon. Lisäksi tarjolle tulee Toyotan tuttu hybridi, joka tuottaa 122 hevosvoimaa ja kuluttaa vain 3,7 litraa per 100 kilometriä. Järjestelmän rakennetta on valmistajan mukaan muokattu matalamman painopisteen saavuttamiseksi. Toyota C-HR saapuu ennakkomyyntiin syyskuussa, ja tuleville omistajilleen ensimmäisten autojen lupaillaan päätyvän vielä ennen vuoden loppua. Lähde ja kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?