Tällainen on Hyundain hybridi-Ioniq

Korealaisvalmistaja on pistänyt paljon peliin tehokkuuden nimissä.

Ajoneuvot | Uutinen | 10.1.2016

Hyundain joulukuussa kiusoittelema ekoauto Ioniq esittäytyy hiukan selkeämpien kuvien lisäksi myös alustavien teknisten tietojen kera. Ioniqin erikoisuus on sen laaja valikoima erilaisia voimalinjoja, sillä auton saa itsenäisen hybridin lisäksi myös lataussähköhybridinä ja täyssähköisenä. Nyt teknisissä tiedoissa esiintyy ensimmäisenä markkinoille ennättävä tavallinen hybridi.

Ioniqin 1,6-litrainen Kappa Gdi-bensiinimoottori perustuu Atkinson-työkiertoon. Hyundai ylpeilee 40 prosentin
termisellä hyötysuhteella, joka perustuu pitkään iskuun, kehittyneeseen jäähdytykseen ja 200 barin
suoraruiskutukseen. Moottorin sisäistä kauneutta ilmoittavat arvot ovat 105 hevosvoimaa (78 kW) ja 150 newtonmetriä.

Sähkömoottori puolestaan auttaa etenemistä 43 hevosvoiman (32 kW) edestä, tarjoten 173 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona Ioniqissa on erityisesti hybridikäyttöön suunniteltu kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on Hyundain mukaan optimoitu tehohäviöiden minimoimiseksi.

Hyundai Ioniq sisusta

Litiumiakuston kapasiteetista ei ole tietoa, mutta se on sijoitettu takapenkin alle paremman painonjakauman nimissä. Painonsäästön vuoksi myös konepelti ja takaluukku ovat alumiinista. Taka-akselin tuentana on mielenkiintoisesti monivarsituenta, joten ainakin potentiaali hyvälle ajettavuudelle on olemassa. Virallisia eurooppalaisia kulutuslukemia Hyundai ei ole kertonut, mutta osviitaksi kerrottakoon, että alustava tieto Korean ennakkomyynnistä listaa kapearenkaisemman mallin kulutukseksi 22,5 kilometriä litralla, eli meikäläisittäin noin 4,4 litraa per 100 kilometriä.

Ioniq esitellään Euroopassa Geneven autonäyttelyn yhteydessä maaliskuussa.

Lähde ja kuvat: Hyundai

Keskustelu

automerkiltä: Hyundai