31.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Taksi muuttuu tyylimestariksi – Mercedes-Benz C 220d Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C 220d Coupé on yllättävän arvokas, etenkin lisävarustein ladattuna. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, tyylikkyys. Huonoa: takatilat, varusteiden hinnat. Mercedes-Benz C 220d Coupé on kiistatta hieno auto. Vaikka koeajoyksilö on tylsän valkean värinen, virtaviivaisesta sivu-profiilista loistaa hillitty tyylikkyys, joka erottaa kaksiovisen arkisesta neliovisesta. Kokonaisuuden viimeistelevät matalan viirumaiset takavalot, joka vievät ajatukset suoraan S-sarjan kauniiseen coupéen. Sisätiloja hallitsee muista C-malleista tuttu kojelauta. Näky on enemmän ylellinen kuin urheilullinen, mutta tunnelmaan voi vaikuttaa varustevalinnoilla. Sitä paitsi etuistuimet laskeutuvat coupé-henkeen sopivasti todella alas, jolloin korkealle jäävästä ikkunalinjasta saa loihdittua hieman sporttisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaistuimelle voimistellaan Urheiluhenkeä ja voimistelua tarvitaan myös takaistuimelle haluavilta aikuisilta. Istuma-asento on hyvin pysty, eikä päälle tahdo löytyä paikkaa. Ehkäpä parasta takaistuimissa on mahdollisuus kaataa selkänojat alas pitkien tavaroiden kuljetusta varten. Mercedes-Benzin suuremmista coupéista tuttua B-pilaritonta ikkunaratkaisua C-sarjaan ei ole tehty. Kesäkruisailussa tunnelmaa parantaa lisävarustelistalta löytyvä aukeava lasikatto. Mercedes-Benz C 220d Coupé selviää hienosti reippaasta mutka-ajosta, kiitos hyvän iskunvaimennuksen ja tarkan, joskin hieman tunnottoman ohjauksen. Ilmajousitus tasoittaa Lisävarusteisesta ilmajousituksesta huolimatta koeajoauto oli yllättävän jämäkkä. Se ei ole moite, sillä jousitus suodattaa hienosti niin pienet epätasaisuudet kuin mukulakivet ja hidastetöyssyt. Yhdistelmä sopii auton tyyliin mainiosti. Reippaampaa menoa varten ajoasetuksista löytyy alustaa jäykentävä vaihtoehto. Coupéen on saatavilla valtaosa sedanin ja farmarin moottorivalikoimasta. Pääroolissa ovat nelisylinteriset diesel- ja bensiinimoottorit. Koeajoauto edustaa dieselvalikoiman lähtötasoa, bensiinipuolella perusmalli on 156 hevosvoimainen C 180 Coupé. Äänimaailma taksitolpalta C 220d:n 170 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen oikein hyvin, mutta nelisylinterisyys tuo muuten arvokkaaseen liikkumiseen taksifiilistä. Erityisesti täyskaasukiihdytyksissä dieselin karkea käyntiääni tunkeutuu etumatkustajien korviin. Matka-ajossa ääni ei häiritse, sillä yhdeksänvaihteisen automaatin ansiosta pyörintänopeus pysyy moottoritielläkin alle 1 500 r/min tasolla. Vaihteiston toiminta on muutenkin erinomaista. Hyvä niin, sillä manuaalia ei ole tarjolla. Coupé-koreihin hurahtaneen on helppo ihastua C 220d:n yhdistelmään vaivattomuutta, mukavuutta ja tyyliä. Kauneudesta joutuu maksamaan moottoriversiosta riippuen viidestä tonnista ylöspäin lähtevän lisähinnan. Valitettavasti unelmointi kokee kolauksen, kun eteen lyödään valtion vuosibudjetin mittainen lisävarusteluettelo. Nahkaverhoilua ja ilmajousitusta lukuun ottamatta koeajoauto vaikuttaa aivan perusmallilta, mutta somisteosien ja muiden lisäkkeiden kera loppusumma kohoaa 69 618 euroon – melko paljon autolta, joka kuitenkin kuulostaa taksilta. Päivitetty: 31.3. klo 12.14: poistettu viittaukset Lexus RC 300h -malliin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 220d Coupé Hinta alkaen 52 879 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?