16.4.2017

Tähtiperä, mutta ei Cortina – ACS:n yllätykset

ACS:n yllätykset

American Car Shown näyttelyautot tarjoavat toinen toistaan kummallisempia yllätyksiä.

American Car Showssa voi kokea monenlaisia yllättymisen tunteita. Esimerkiksi se, kun odotat auton oven aukeavan mutta pirssistä nouseekin koko kori ylös. Tiesitkö myös, että Citroënistakin voi lainata osia näyttelyjenkkiin? Tai että jakoavaimesta voi rakentaa tukivarren?

Itävaltalaiselta Sepp Weinzeltiltä oli näyttelyssä mukana tähtimoottorisen Ford Pick-upin lisäksi tämä Fiat Toppolino Altered. Kori on vuodelta 1937 mutta tekniikka vuoden 1953 De Soto Firedome V8:sta. Vertexin magneettosytytys, Hilbornin ruisku ja Clay Smithin nokat siivittävät moottorin 546 hevosvoiman tehoon. Vaihteistona on B&M-prepattu Oldshydramatic ja taka-akseli on sekin Oldsista, vuoden 1959 mallista ja kavennettu. Penkit ja vyöt edustavat muihin osiin nähden nykyaikaa, sillä ne ovat vuodelta 1950. Painoa on nimen mukaisesti vain ”topolinon” verran, joten suorituskyky lienee riittävä.

Weinzelt aikoo ajella Toppolinollaan Itävallassa ja haaveena on aurinkoisena kesäpäivänä pysäköidä jytisevä Toppolino wieniläisen kahvilan terassin eteen. Kun terassilla odotetaan auton oven aukeavan, niin autosta nouseekin koko kori pystyyn ja Weinzelt yrittää pitää ilmeensä peruslukemila noustessaan autosta hämmästelevän yleisön edessä.

Rambler American vm. 1966. Tai oikeammin yhdistelmä Rambleria, Jaguaria…. ja yllätys yllätys, Citroënia. Kai Saimion Rambleriin on asennettu hydraulijärjestelmä Citroënista. Tekniikkalinjana on 304 moottori, 727 vaihteisto ja perä Jaguar XJ6:sta.

Jos rakennusprojekti kiinnostaa mutta et osaa päättää minkä korin ja minkä tekniikan siihen valitsisit, niin näyttelypelin voi rakentaa ilman koria ja tekniikkaakin. Tarvitaan vain kaksi ATS:n erikoisvannetta, polkupyörän etuosa, vähän putkea ja paljon mielikuvitusta.

Tähtiperähän on todellinen klassikko…Volkswagen. Heli Vuolteen Tähtiperä-Caddyn rinnalla se alkuperäinen tähtiperä - eli Ford Cortina - tuntuu jopa tavanomaiselta.

Timmie ja Janne Vithagenin Crescent on suorastaan kylmäävän näköinen peli. 125-kuutioinen kolmipyöräinen näyttää sopivan ainakin hoikalle kuljettajalle hyvin. Etupään tukivarsi toimii samalla säätötyökaluna.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

American Car Show, Tuning Car Show, MC Heaven & Motorsport 2017.

14.–16.4.2016 Helsingin Messukeskuksessa.

Avoinna: pe-su kello 10–18.

Sisäänpääsy: Aikuiset (16+) 28 €/päivä, 7–15-vuotiaat 18 €/päivä, kokoaikaranneke 38 €, lapset alle 7 vuotta ilmaiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat