Tähtikeulat näyttelyn loisteessa – MB vastaan ACS

Jenkkiautonäyttelyn tähtiä voivat olla myös saksalaiset tähtikeulat.

Ajoneuvot | Uutinen | 17.4.2017

American Car Show´n yhteydessä järjestettävät Tuning Car Show ja Motorsport -näyttely laajentavat autovalikoimaa myös Atlantin tällä puolella valmistettuihin merkkeihin. Mercedeksen menneiden vuosikymmenten maine taksina ja savuttavana nokivasarana ei estä sen suosiota rakentelukohteena. Näyttelystä löytyivätkin edustettuna niin -1960, -70, -80 kuin 2000-luvunkin Mercedekset.

Tähtikeulat näyttelyn loisteessa

Mercedes W115 Diesel ”Low ´n´ slow”

Itseironialla pääsee pitkälle. Low ”n” slow sopii hyvin vuoden 1973 diesel-Mersun nimeksi. Vakiolla 2,2-litraisen dieseltekniikalla ajellessa ehtii takuulla katsella maisemia. Mataluus on saatu aikaseksi ilmajousilla. Mataluutta on korostettu sopivalla asettelulla, jossa kuljettajanpuoleinen kylki on maassa ja toinen puoli on nostettu ylös. Mikko Reinikaisella ei ollut ennen tätä projektia minkäänlaista kokemusta peltitöistä ja auton omistaja toteaakin näyttelystuukista, että ”maalaus on todennäköisesti vielä kesken”.

Tähtikeulat näyttelyn loisteessa

Mercedes-Benz W123 300D

Vielä 80-luvun alussakaan diesel-Mersuja ei pidetty huimaavan suorituskyvyn symboleina. Perusmalli 200D:n huipputeho pyöri 60 hevosvoimassa, kun pykälää suurempi 240D ylsi yli 70-hevosvoiman ja 300D rikkoi 80 hevosvoiman rajan. Aikansa huippumalli 300D Turbodiesel ylsi jo 120 hevosvoimaan, jotka tosin oli ilmoitettu SAE-hevosvoimina. Nollasta sataan kiihtyvyys sujui 15 sekunnissa ja huippunopeutta tämä huippumalli keräsi kadehdittavat 172 km/h.

Nykyisin tämä OM606-moottori tunnetaan potentiaalisena viritysmoottorin aihiona. Iiro Sorvalin sinisen Mercedeksen konehuone kätkee sisäänsä Turbobandit TB60-3 -turbon, 7,5 mm Dieselmekenin syöttöpumpun, KM-Cams -venttiilijouset, kolmen tuuman ahtoputkiston ja 3,5 ” pakoputkiston. Uudempaa tuotantoa on Mercedeksen 722.6 -sähköautomaattivaihteisto. Taka-akselisto on E34-Bemarista ja takana on kynäjouset ja edessä säädettävät iskarit. Etupenkit on peräisin STI-Subarusta. Teholukemia ei ilmoiteta, mutta todennäköisesti niitä on enemmän kuin alussa luetelluissa Diesel-malleissa yhteensä.

Ässä-Mersu

Vuoden 2005 S-korinen mersukin sopii näyttelypeliksi. AccuAir -ilmajousituksella korkeus säätyy haluttuun tasoon. Tavarasäiliö täyttyy paitsi ilmajousituksen tekniikalla, myös aiempien näyttelyjen pokaaleilla. Alla Brabus-putkisto ja lopputuloksen täydentää rekisterikilpi LOW-5.

Pagoda-mallin 280 SL

Rakenneltujen autojen keskellä ansaittua huomiota herättää täysin alkuperäiskuntoinen Mercedes-benz 280 SL. Museorekisteröidystä avo-Mersusta löytyvät kaikki alkuperäiset dokumentit sekä työkalut. Kyseessä on ns. Pagoda-malli. Kuvien Mercedes on vuodelta 1969.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz