7.10.2016

Suzuki GSX-S1000 saa 750-kuutioisen pikkuveljen

Suzuki GSX-S750

Suzukin uusi GSX-S750 on ulkoisesti lähes identtinen pari vuotta sitten esitellyn GSX-S1000:n kanssa.

Suzukin mallisto selkiytyy koko ajan enemmän yhdenmukaisiksi mallisarjoiksi. Uudet V-Stromit ovat hyvin samannäköisiä riippumatta siitä, onko pyörässä 650- vai 1000-kuutioinen moottori. GSX-R -mallit ovat aina olleet samannäköisiä, niin 600-, 750- kuin 1000-kuutioisena versiona. Nyt sama linja jatkuu nakupyörissä, kun pari vuotta sitten esitelty GSX-S1000 saa rinnalleen 750-kuutioisen version.

Suzuki GSX-S750

Uusi GSX-S750 korvaa mallistosta GSR750-mallin. Ulkonäkö on selvästi nykyaikaisempi. Myös teknisesti on menty iso harppaus eteenpäin. Kuten 1000-kuutioisen GSX-S:n kohdalla, myös seiskapuolikkaan tekniikka on lainattu täysverisestä sporttipyörästä, GSX-R750:stä. Yhteistä on myös se, että moottori ei ole viimeisimmän ”gikserin” moottori, vaan malli on haettu kymmenen vuoden takaa. Syynä tähän on se, että tuolloin sporttipyörien moottorit olivat vielä pitkäiskuisempia. Nakupyörään se sopii selvästi paremmin kuin äärimmäisen lyhytiskuinen ja korkealle kiertävä moottori.

Suzuki ilmoittaa tehon kasvaneen GSR:ään verrattuna kuusi kilowattia, eli uutuuden teholukema on 114 hevosvoimaa. Maksimiteho saadaan nyt 500 kierrosta korkeammalla kierrosluvulla. PItkäiskuisemman moottorin ansiosta vääntölukema on saatu 750-kuutioiselle rivinelikolle mukavaksi, yli 80 newtonmetriä. Voiman tunnetta lisää lyhyt toisiovälitys. Vanteet ovat uudentyyppiset kymmenpuolaiset mallit ja niillä pyörii Bridgestonen Battlax Hypersport S21 -renkaat. Jarrut tulevat Nissiniltä ja jousitus on Kayaban valmistama.

Nakupyörälle sopivasti varustelu on riittävä mutta kuitenkin samalla askeettinen. Turvallisuutta tuo kolmiasentoinen luistonesto, jonka voi lisäksi kytkeä pois toiminnasta. Mittaristona on lcd-näyttö, joka on painoltaan vain 275 grammaa. Siihen on saatu mahdutettua perusnäyttöjen lisäksi myös monipuolinen ajotietokone. Suzukin erikoisuus on tyhjäkäyntiä tarkkaileva järjestelmä, joka estää paikaltaan lähdettäessä kierroslukua laskemasta alas ja helpottaa näin liikkeellelähtöä.

Suzuki GSX-S750

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suzuki GSX-S750

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 749 kuutiosenttimetriä
Teho: 84 kW (114 hv) / 10500 r/min
Vääntö: 81 Nm / 9000 r/min
Istuinkorkeus: 820 mm
Paino tankattuna: 213 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki

Luetuimmat