30.1.2016

Koeajo: suositun lava-auton viides sukupolvi – Mitsubishi L200

Mitsubishi L200
Viidennen sukupolven L200.

Suositun lava-auton viides sukupolvi on esitelty. Hyvää: voimalinja, ajoasento, meluttomuus, varustelu. Huonoa: vähäiset säilytystilat, takajousitus.

Mitsubishi L200 on saanut sutjakamman ulkomuodon lisäksi uudistuksia joka saralla. Tuttuna piirteenä on säilynyt ohjaamon ja lavaosan kaareva liitoskohta, mistä L200 on helppo erottaa kilpailijoistaan.

Thaimaassa valmistettavasta pick-upista tulee Suomeen myyntiin kaksi koriversiota, kaksipaikkainen Club Cab puolipitkällä ohjaamolla ja puolikkailla takakaappariovilla sekä nyt ajettu neliovinen viisipaikkainen Double Cab. Sama auto eri maskilla on tulossa markkinoille myös Fiat Fullbackina.

Mitsubishi L200

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vääntävä moottori

L200:n alumiinilla kevennetyn dieselmoottorin uutuutta on korostettu 2.4 -mallimerkinnällä eroksi aiemmasta 2.5:stä, vaikka iskutilavuus onkin pienentynyt vain hitusen 2 442 cm3:iin. Kuten arvata saattaa, teho- ja vääntölukemia on rukattu ylöspäin samalla kun melu, kulutus ja päästöt ovat vähentyneet. Monelle merkittävä uudistus on myös huoltovälin piteneminen 20 000 km:iin.

Nelivedon ajotilat alennusvaihteineen ja tasauspyörästön lukkoineen kytketään sähköisesti kierrettävästä kytkimestä. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai viisilovinen automaatti.

Koeajossa ollut automaattivaihteisto osaa ottaa täyden hyödyn dieselin laajasta väännöstä huudattamatta moottoria kierroksilla. Sen ansiosta myös testikulutus jäi kohtuulliseen 8 litraan sadalla kiloemtrillä.

Mitsubishi L200

Sivistynyt ohjaamo

L200:n ohjaamoa on paranneltu henkilöautomaiseen suuntaan. Istuimet ovat aiempaa korkeammalla ja tuhdimmin muotoillut, joten istuma-asennosta tulee luonteva ja reisitukea on riittävästi.

Takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle aikuiselle, kolmas viihtynee lyhyemmän matkan. Pikkutavaroille voisi olla enemmän kannellisia säilytystiloja. Takapenkin taakse saa sijoitettua kapeita kasseja näkösuojaan.

Kuljettajan näkymä on aiempaa tyylitellympi ja laadukkaampi materiaaleiltaan, mutta simppeli käytettävyys on säilytetty. Koeajettu kallein Instyle-varusteinen auto on lava-autoksi ylellinen nahkaverhoiluineen, navigaattoreineen ja kaksoisksenon-valoineen. Jo Magnum-perusmallissa on kattava turvavarustelu: seitsemän turvatyynyä, peruutuskamera, kaistavahti ja sadetunnistin.

Mitsubishi L200

Parhaimmillaan työjuhtana

L200 on omimmillaan rankoissa työtehtävissä tien huonontuessa. Maastossa etenemistä rajoittaa ensimmäisenä pitkä peräylitys erityisesti vetokoukulla varustettuna. Pitkäohjaamoisen mallin lavalla on pituutta 1,52 metriä ja kantavuutta noin 900 kiloa. Automaattivaihteisen version koukkuun saa kytkeä 3 100 kiloa painavan kärryn.

Ennakko-odotusten vastaisesti L200 yllättää positiivisesti normaalimmassa käytössäkin. Kallistelua ja jousituksen pompottelua tyhjänä on onnistuttu vähentämään. Ohjaus on nopeampi ja tarkempi kuin tämän luokan autoissa yleensä, mutta maastoajovaatimusten takia tuntuma on tietysti etäinen.

Kohtuullinen akseliväli pitää myös kääntöympyrän kokoisekseen ketteränä auttaen pyörittelyä niin kaupungissa kuin maastossakin.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mitsubishi L200 DoubleCab 2.4 DiD Magnum Instyle AT

Hinta alkaen

52 191 €

Moottori

Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto.

Teho

133 kW (181 hv), 3500 r/min

Vääntö

430 Nm (2500 r/min)

Vääntö

430 Nm (2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

189 g/km

Mitat

pituus 5205 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat