30.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: suositun lava-auton viides sukupolvi – Mitsubishi L200 Viidennen sukupolven L200. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suositun lava-auton viides sukupolvi on esitelty. Hyvää: voimalinja, ajoasento, meluttomuus, varustelu. Huonoa: vähäiset säilytystilat, takajousitus. Mitsubishi L200 on saanut sutjakamman ulkomuodon lisäksi uudistuksia joka saralla. Tuttuna piirteenä on säilynyt ohjaamon ja lavaosan kaareva liitoskohta, mistä L200 on helppo erottaa kilpailijoistaan. Thaimaassa valmistettavasta pick-upista tulee Suomeen myyntiin kaksi koriversiota, kaksipaikkainen Club Cab puolipitkällä ohjaamolla ja puolikkailla takakaappariovilla sekä nyt ajettu neliovinen viisipaikkainen Double Cab. Sama auto eri maskilla on tulossa markkinoille myös Fiat Fullbackina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vääntävä moottori L200:n alumiinilla kevennetyn dieselmoottorin uutuutta on korostettu 2.4 -mallimerkinnällä eroksi aiemmasta 2.5:stä, vaikka iskutilavuus onkin pienentynyt vain hitusen 2 442 cm3:iin. Kuten arvata saattaa, teho- ja vääntölukemia on rukattu ylöspäin samalla kun melu, kulutus ja päästöt ovat vähentyneet. Monelle merkittävä uudistus on myös huoltovälin piteneminen 20 000 km:iin. Nelivedon ajotilat alennusvaihteineen ja tasauspyörästön lukkoineen kytketään sähköisesti kierrettävästä kytkimestä. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai viisilovinen automaatti. Koeajossa ollut automaattivaihteisto osaa ottaa täyden hyödyn dieselin laajasta väännöstä huudattamatta moottoria kierroksilla. Sen ansiosta myös testikulutus jäi kohtuulliseen 8 litraan sadalla kiloemtrillä. Sivistynyt ohjaamo L200:n ohjaamoa on paranneltu henkilöautomaiseen suuntaan. Istuimet ovat aiempaa korkeammalla ja tuhdimmin muotoillut, joten istuma-asennosta tulee luonteva ja reisitukea on riittävästi. Takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle aikuiselle, kolmas viihtynee lyhyemmän matkan. Pikkutavaroille voisi olla enemmän kannellisia säilytystiloja. Takapenkin taakse saa sijoitettua kapeita kasseja näkösuojaan. Kuljettajan näkymä on aiempaa tyylitellympi ja laadukkaampi materiaaleiltaan, mutta simppeli käytettävyys on säilytetty. Koeajettu kallein Instyle-varusteinen auto on lava-autoksi ylellinen nahkaverhoiluineen, navigaattoreineen ja kaksoisksenon-valoineen. Jo Magnum-perusmallissa on kattava turvavarustelu: seitsemän turvatyynyä, peruutuskamera, kaistavahti ja sadetunnistin. Parhaimmillaan työjuhtana L200 on omimmillaan rankoissa työtehtävissä tien huonontuessa. Maastossa etenemistä rajoittaa ensimmäisenä pitkä peräylitys erityisesti vetokoukulla varustettuna. Pitkäohjaamoisen mallin lavalla on pituutta 1,52 metriä ja kantavuutta noin 900 kiloa. Automaattivaihteisen version koukkuun saa kytkeä 3 100 kiloa painavan kärryn. Ennakko-odotusten vastaisesti L200 yllättää positiivisesti normaalimmassa käytössäkin. Kallistelua ja jousituksen pompottelua tyhjänä on onnistuttu vähentämään. Ohjaus on nopeampi ja tarkempi kuin tämän luokan autoissa yleensä, mutta maastoajovaatimusten takia tuntuma on tietysti etäinen. Kohtuullinen akseliväli pitää myös kääntöympyrän kokoisekseen ketteränä auttaen pyörittelyä niin kaupungissa kuin maastossakin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mitsubishi L200 DoubleCab 2.4 DiD Magnum Instyle AT Hinta alkaen 52 191 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 5205 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?