30.12.2017

Suosio yllätti: Porsche Panamera hybridien toimitusajat venyneet

Porsche Panamera hybridien toimitusajat

Porsche Panameran hybridiversiot ovat löytäneet ostajakuntansa niin hyvin, että suuri kysyntä venyttää jo toimitusaikoja. Pullonkaulana ovat akkujärjestelmät.

Toisen sukupolven Porsche Panamera kärsii nyt erikoisesta ongelmasta: malliston hybridiversioiden suosio on yllättänyt Porschen ja sen alihankkijat. Hybridimallien osuus tuotannosta on jo tuplaantunut kuluneen vuoden aikana, mutta toimitusajat ovat venyneet siitä huolimatta.

– Tällä hetkellä pystymme vastaamaan kysyntään hyvin, mutta olemme riippuvaisia akkutoimittajien asettamista rajoista, kommentoi Porschen Leipzigin tehdasta johtava Gerd Rupp.

– Ostajana olimme aluksi suunnitelleet eri volyymit [akkujärjestelmille]. Vaikutukset näkyvät siinä, että Panamera hybridien toimitusajat ovat pidentyneet tällä hetkellä 3–4 kuukauteen, Rupp jatkaa.

Suomessa Panamera hybridin ostajaa tervehditään sähköjärjestelmän lisätehon lisäksi myös tuntuvalla säästöllä. Esimerkiksi nelivetoisen perusmalli Panamera 4:n kohdalla ostaja säästää noin 20 000 euroa valitessaan hybridin. Pitkän akselivälin Panamera Turbo S E-Hybrid Executiven kanssa säästövinkki on jo yli 51 000 euron arvoinen.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myös työntekijöistä pula

Kiristyvät hiilidioksidirajat ovat hätistäneet valmistajia suunnittelemaan omia sähköautojaan sankoin joukoin. Porsche arvioi, että sen tuleva Mission E -sähköauto saatetaan valmistaa juuri Leipzigin tehtaalla Panameran ja Macanin rinnalla, mutta tehdas itsessään tarvitsee satojen miljoonien investoinnin tätä varten. Mission E:n kehityskuluiksi on arvioitu noin miljardi euroa.

Pelkän tuotantosopimuksen saaminen ei kuitenkaan riitä. Pula on ainakin mekatroniikkainsinööreistä, ohjelmistoasiantuntijoista ja työkalumekaanikoista. Tilanne on vaikea, sillä kaikki autovalmistajat panostavat voimakkaasti sähköisiin voimalinjoihin sekä autonomisen ajamisen kaltaisiin tekniikoihin.

– On yhä vaikeampaa löytää oikeat asiantuntijat, kommentoi Rupp.
Leipzigin tehtaan kanssa samoista työntekijöistä kilpailevat läheiset alihankkijat sekä BMW:n tuotantolaitos. Niinpä työn alla on myös nykyisten työntekijöiden jatkokoulutuskeskus Leipzigiin.
– Emme voi täysin luottaa työmarkkinoihin, Rupp jatkoi.

Lähde: Autoblog Kuvat: Aake Kinnunen

Lue myös:

Luetuimmat