20.4.2017 Ajoneuvot Suomalainen Juhlapesu tähtää autopesualan kansainväliseksi jättiläiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton peseminen on harvalle herkkua, eikä tyyriiksi mielletty pesettäminenkään houkuttele, joten suomalaisilla teillä saattaa hyvinkin kurvailla maailman likaisimpiin kuuluva autokanta. Tähän saumaan iskee Juhlapesu, jonka taustalla vaikuttava Superoperator haluaa mullistaa autopesubisneksen maailmanlaajuisesti. Koneellinen autopesu näki päivänvalon noin 50 vuotta sitten. Sen jälkeen merkittävät tapahtumat ovat olleet alalla vähissä, eikä ihme. Auton peseminen on monelle lähinnä välttämätön pakko. Lisäksi kunnollisen pesukoneen työ on kallista, ainakin Suomessa, jossa koneellisesta autopesusta muodostui vuosien saatossa lähinnä huoltoasemien sivubisnes. Ruususen unta uinuva toimiala on kuitenkin osoittautumassa onnenpotkuksi markkinoiden tuoreimmalle tulokkaalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuopiosta maailmalle Kuopiosta ponnistava Juhlapesu tähtää autopesualan uudistajaksi digitalisaation keinoin. Viisi vuotta sitten hanketta pidettiin lähinnä puuhasteluna, mutta nyt nukkuva Ruusunen näyttää heränneen. – Kansainvälistyminen on käynnissä, Juhlapesun taustalla vaikuttavan Superoperator yhtiön toimitusjohtaja Erkki Aminoff vahvistaa. Juhlapesu houkuttelee asiakkaita tarjoamalla autopesua omissa ja yhteistyökumppaniensa pesuloissa kiinteään kuukausihintaan. – Liikeideanamme on poistaa auton pesemisestä kaikki se, mikä siinä ottaa autonomistajaa päähän. Applikaatiosta näkee suoraan, missä on lähin asema, jossa pesupalvelu on vapaana. Kuluttajan ei tarvitse jonottaa, painia polettien kanssa tai edes nousta autosta. Autopesu hoituu sovelluksella mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Lisäksi asiakkaalla on vapaus pestä autonsa niin usein kuin haluaa. Juhlapesu mielii asiakkaikseen niin yksityisiä kuin yrityksiäkin. Kiinteän hinnan lisäksi uutta on pesuasiakkuuden digitalisoiminen älypuhelinsovelluksen muotoon. Sovelluksen avulla lähimmän pesupaikan löytäminen on helppoa. Myös mahdollisen jonotusajan haarukoiminen onnistuu. Pesuun ajettaessa kameratekniikka tunnistaa asiakkaan auton rekisteritunnuksen perusteella ja mieleinen pesuohjelma valitaan oman puhelimen näytöltä. Tarjonta on kattavinta Juhlapesun omissa pesupisteissä, mutta yhteistyökumppanien pesuloissakaan ei tarvitse hävetä. Todella likaisen auton kohdalla parasta jälkeä syntyy pisimmällä harjapesuohjelmalla, jossa käytetään peräti yhdeksää eri pesukemikaalia ja 400 litraa vettä. Perusteellisessa pesussa vierähtää helposti yli varttitunti. Säännöllisen pesijän autosta pikkulika häipyy kevyemmälläkin käsittelyllä. Harjapesu jakaa mielipiteitä, mutta tuorein harjamateriaali ei Juhlapesun kokemusten mukaan kerää likaa ja murjo auton maalipintaa. Kuukauden pesut kiinteään hintaan – Suomalainen pesee autonsa lähtökohtaisesti kaksi kertaa vuodessa, aina renkaiden vaihdon yhteydessä, Erkki Aminoff virnistää. Laiskuudesta ei ole pelkästään kyse, sillä autonpesu on Suomessa tyyristä. Hyvä konepesu maksaa pahimmillaan selvästi yli kolmekymppiä. Kympillä ei tahdo saada edes koneellista kurahuuhtelua. Juhlapesu myy tällä hetkellä kuukauden pesuja 69 eurolla. Vuosisopimus pudottaa hinnan 56 euroon ja pelkkään yöaikaan tyytyvä voi pestä autoaan 39 eurolla. Myös kertapesuja on kaupan. Tavoitteena olla maailman suurin Superoperatorin tavoitteena on kumppaniverkostonsa avulla olla muutamassa vuodessa maailman suurin autopesulaketju. Palvelu on jo käytössä Yhdysvalloissa, Australiassa, Ruotsissa ja Tšekissä. Seuraavaksi yhtiö tähtää Puolan ja Saksan markkinoille. Juhlapesu-tuotemerkin alla toimitaan vain Suomessa. Vakiintuneen toimialan herätteleminen ei kuitenkaan ole ollut yhtä juhlaa. – Ongelmana on ollut muun muassa verkoston kattavuus Suomessa ja alan luutuneet käytännöt, vaikka lisääntyvä liiketoiminta hyödyttää niin yrityksiä kuin asiakkaitakin. Euromääräisesti markkina on mahdollista tuplata Suomessa. Jo nyt maailman epäseksikkäimmästä toimialasta on tullut puheenaihe. Tällä hetkellä palvelun piirissä on 25 toimipistettä, joista yrityksen omia on kuusi. Lisäkapasiteettia on luvassa franchise-toiminnan ja yhteistyön avulla. Pullonkaulana pidetyllä pääkaupunkiseudulla yhteistyö HOK-Elannon kanssa lisäsi palvelun kattavuutta kertarysäyksellä tuntuvasti, mutta se ei juuri lämmitä muualla asuvia ja autoilevia. Verkostoa voi kuitenkin jo kutsua valtakunnalliseksi, katveista huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailman likaisimmat autot? Suomesta saattaa löytyä maailman likaisin autokanta, ainakin jos autopesuratkaisuja myyvää ja kansainvälistyvää pesukatuketjua luotsaavaa Ryan Essenburgia on uskominen. – Täällä on parasta teknologiaa ja likaisimmat autot, Suomeen pikavisiitille saapunut Essenburg päivittelee. Essenburgin edustama Tommy Car Wash Systems on pitkänlinjan perheyritys Yhdysvalloista. Vuonna 1969 ensimmäisen autopesulan avanneen yrityksen päämaja sijaitsee Hollandin pikkukaupungissa Michiganissa, joten suomalaiset sääolosuhteet eivät tule parkkipaikan kuraista autorivistöä katselevalle miehelle yllätyksenä. Tuoretta näkemystä lähialueen autopesukulttuurista löytyy myös Liettuasta, jonne yritys myi juuri kolme pesukatulinjastoa. Yhdysvalloissa likainen auto on ongelma. – Ymmärrän, että pesettäminen on täällä kalliimpaa, mutta kyseessä on myös kulttuuriero. Meillä ajatellaan niin, että autot ovat oleellinen osa kaupunkikuvaa. Puhtaat autot, puhdas kaupunki. Mielikuvavaikutus on todella suuri. Likaisella autolla ei lähdetä kirkkoon tai kauppaan. Digiterveisiä Suomesta Suomeen Ryan Essenburgin on houkutellut Juhlapesun taustalla vaikuttava, digitaalisia autopalveluja kehittävää teknologiayritys Superoperator Oy. Yrityksen kehittämä kamerateknologiaan perustuva ajoneuvotunnistus ja sähköiset laskutusratkaisut lyövät nyt läpi myös maailmalla. Suomalaisratkaisujen nimiin vannoo myös Essenburg. – Juhlapesun kaltainen klubijäsenyys tulee muuttamaan sen, miten autoja pestään Yhdysvalloissa. Autopesusta tulee kiinteä osa ihmisten viikko-ohjelmaa, kunhan se on käyttäjän kannalta vaivatonta. Rekisterikilven perusteella tapahtuvaa asiakastunnistusta tai sujuvaa mobiiliapplikaatiota ei muiden käytössä ole. Asiakkaan kotikoneellaan tekemä jäsenyyden ylläpito ja maksuliikenteen hoitaminen on sekin Yhdysvalloissa uutta. Kasvunvaraa riittää Omien ja franchise-verkostoon kuuluvien pesuloiden lisäksi Tommys Car Wash Systems myy pesukaturatkaisuja ja autopesulatuotteita eri puolille maailmaa. – En näe Yhdysvalloissa varsinaista rajaa kasvulle, muusta maailmasta puhumattakaan. Ryan Essenburg tietää mistä puhuu. Ennätys Tommy’s Exrepss -pesukadulla on parhaana päivänä 2 950 pestyä autoa. Vuodessa puhtaan auton kanssa pesulasta poistuu lähes puoli miljoonaa asiakasta. Tällä hetkellä yrityksellä on Yhdysvalloissa noin 40 omaan konseptiin perustuvaa pesulaa, ja lisää on luvassa, joten digitalisaation sujuvoittamalle autopesulle on tilausta. – Tavoitteenamme on olla autopesun McDonalds Yhdysvalloissa. Lisätietoja: www.juhlapesu.fi ja www.tommycarwash.com Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?