6.2.2016 Ajoneuvot Suomalainen Ajo Motorsport kilpailemaan MotoGP-luokkaan kaudeksi 2017? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aki Ajon tiimit kilpailevat tällä kaudella Moto3- ja Moto2 -luokissa, mutta eniten tallipäällikön aikaa kuluu kuninkuusluokan eli MotoGP:n parissa. Miksi? Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan kahdessa alemmassa luokassa kilpailevalla Ajo Motorsportilla on taskussaan neljä maailmanmestaruutta. Menestys tällä tasolla ei tule sattumalta, vaan rautaisella ammattitaidolla ja siihen liittyy yleensä myös vaikeneminen tulevaisuuden suunnitelmista ja neuvottelupöydällä olevista asioista. MP16-näyttelyssä Aki Ajo tekee poikkeuksen ja kertoo yllättävän avoimesti Ajo Motorsportin tulevaisuuden suunnitelmista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maailmalla arvostetaan, Suomessa ei Aivan aluksi Aki Ajo haluaa korjata pari päivää sitten julkisuuteen tulleen tiedon KTM:n mukaantulosta Moto2-luokkaan. - Kyllä se oikeammin on jousitusvalmistaja WP:n projekti, ei KTM:n. Toki molempien takana on sama omistajaryhmä, joten KTM on vedetty tähän mukaan lähinnä PR-mielessä tuomaan nimeään julki. Todellisuudessa projektista vastaa WP. Samalla Ajo korjaa myös virheellisen käsityksen eri kilpailuluokkien arvostuksesta maailmalla. - Monien suomalaisten mielestä vain F1, rallin MM-sarja ja MotoGP ovat jotain ja muilla ei ole merkitystä. Ei se niin mene, ratamoottoripyöräilyn pienemmät MM-luokat Moto2 ja Moto3 ovat maailmalla isoja juttuja. Uusia Moto2- ja MotoGP-kytköksiä? Ajo Motorsport laajensi kilpailutoimintaansa Moto2-luokkaan kaudella 2015 ja sen ranskalaispilotti Johann Zarco voitti sensaatiomaisesti heti ensimmäisellä kaudella kuljettajien maailmanmestaruuden. Onko Ajolta jo kyselty halukkuutta osallistua KTM/WP Moto2-projektiin? - Kyllä he haluavat että ajaisimme Moto2 MM-sarjassa KTM:llä kaudella 2017. Toisaalta KTM tekee samaan aikaan tuloaan sekä MotoGP- että Moto2-luokkiin. Jos KTM:ltä nyt soitettaisiin ja kysyttäisiin halukkuuttasi lähteä projekteihin mukaan, niin kumpi luokka kiinnostaisi enemmän? - Päätös riippuisi tietysti monista yksityiskohdista. Mutta jos oletetaan että soitto tulisi juuri tällä hetkellä, niin vastaus olisi Moto2. Oman tiimin johtamisen ohella Ajo manageroi MotoGP-luokassa ajavia Maverick Vinalesia ja Jack Milleria. Onko Ajo Motorsportilla tarkoitus siirtyä myös kilpailemaan MotoGP-luokkaan? - Ei ole mikään salaisuus, että tällä hetkellä neuvotellaan siitä että olisimme mukana kilpailemassa MotoGP:ssä kaudella 2017. Ei vain yhden merkin mies Ja koska yhteistyö KTM:n kanssa on tiivistä, niin kyseessä ilmeisesti olisi itävaltalaismerkki? - Minua virheellisesti pidetään yhden merkin miehenä, vaikken ole sitä. Esimerkiksi tänä aamuna tulin Sepangista ja siellä olin tavallaan Suzukin hommissa. Liittyy siihen että toimin Suzukilla ajavan Maverick Vinalesin managerina ja mentorina, joten aikaa kuluu paljon sillä rintamalla. Itse asiassa näiden kahden MotoGP-kuljettajan manageroinnin ja mentoroinnin takia käytän yli 50 prosenttia ajastani MotoGP-luokan parissa. Suomalaistiimin kuljettajina on viime vuosina nähty varsin kansainvälistä joukkoa. Milloin nähdään seuraava suomalaiskuljettaja kilpailemassa MM-sarjassa Ajo Motorsportin väreissä, ja kuka hän voisi olla? - Nuorista kuljettajista Patrik Pulkkinen olisi hyvä veikkaus, tai miksei nykykuljettajista Mika Kallio tai Niklas Ajo voisi yhtä hyvin ajaa meidän tiimissä. Tai Niki Tuuli. Ehkä realistisin vaihtoehto on 14-vuotias Patrik Pulkkinen, joka kilpailee nyt toista kauttaan kansainvälisessä Red Bull MotoGP Rookies Cupissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuudenhaluiset suomalaiset Ajo Motorsportin tiimin väestä vain Aki Ajo ja vaimo Hanna Hakkarainen sekä Sami Haanpää ja mekaanikko Jorma ”Purkke” Saarinen ovat suomalaisia. Mistä johtuu suomalaisten pieni osuus tiimissä? - Tuntuu pahalta sanoa, mutta suomalaiset ovat ehkä liian mukavuudenhaluisia. Kilpatiimissä työskentely tarkoittaa suurta määrää matkapäiviä ja työpäivät ovat pitkiä. Nukutaan jos ja kun keritään. Suomessa on pitkään mennyt hyvin ja on totuttu pääsemään helpolla. Esimerkiksi tänään päättyneellä Sepangin matkalla tein 20 tunnin työpäiviä ja nukkumiseen jäi noin kolme tuntia yössä. Harva on valmis sellaiseen. Teksti ja kuvat Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta