Subaru XV kulkee korkealla

Subaru XV päivitettiin uudella muotoilulla. Hyvää: portaaton automaattivaihteisto, tilat, hyvä maavara. Huonoa: ryntäily liikkeelle lähdettäessä, istuinmukavuus.

Ajoneuvot | Koeajo | 3.6.2016

Subaru XV on pohjimmiltaan Subaru Impreza. Perusrakenne on sama. Subaru XV:n maavaraa on korotettu. Ulkonäköä on lisätty puskureiden ja lokasuojan levityksillä. Lopputuloksena on henkilöautomainen katumaasturi, joka nelivetonsa ansiosta myös etenee vahvasti. Ulkoapäin Subaru XV näyttää sopivan muhkealta arkisiin koitoksiin.

Subaru XV

Vuonna 2016 malli uudistui ulkoa sekä sisältä. Keulassa on uudet valot, maski ja puskureissa uutta muotoa. Ohjaamossa on muun muassa uusittu mittaristo, ratti sekä keskikonsoli, jossa on nyt seitsentuumainen kosketusnäyttö. Sisätilojen muotoilun suunta on valmistajan mukaan kohti eurooppalaisia makutottumuksia. Lopputuloksen voi kukin arvioida itse.

Subaru XV

Kolme voimanlähdettä

Subaru XV:n tekniikka pysyi ennallaan. Tarjolla on kolme boxermoottoria. 1,6 – ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen diesel. Koeajettu XV on varustettu isommalla 150 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla.

Subaru XV

Subarun Lineatronic automaattivaihteisto on portaattomasti välitetty, joten veto on täysin tasaista. Periaate on sama kuin variaattorivaihteistoissa. Normaalissa maantieajossa eroa perinteiseen automaattivaihteistoon ei juuri huomaa. Kierroslukumittari näyttää nauliintuneen samaan kohtaa vaikka nopeus vaihteleekin. Voimakkaassa kiihdytyksessä kierroksetkin nousevat ja tuntuu siltä kuin voima katoaisi vaihteiston luistamiseen. Tosiasiassa vaihteisto ei luista vaan moottorin kierrosluku on aina taloudellisella alueella.

Subaru XV

Muuten niin mukavalta tuntuva voimansiirto ontuu pahasti liikkeelle lähtiessä. Subaru hyökkää voimakkaasti jos on vähänkin varomaton kaasun kanssa. Loikkimiseen tottuu vähitellen kun ajokilometrejä alkaa kertymään.

Vakaata kulkua

Hyvästä maavarasta huolimatta Subaru kulkee maantiellä vakaasti ja kallistelematta. Jousitus on tukeva. Lievä pintakovuus vaivaa ajoittain, mutta ajomukavuus on silti kohtuullisen mukava. Ohjaustuntuma on hyvä ja samoin suntavakavavuus. Äänieristys on riittävä.

Subaru XV

Istuimet ovat auton ajomukavuuden kannalta avainasemassa. Subaru XV:n etuistuimella kuljettaja jää vaille riittävää reisitukea. Varsinkin jos pituutta on enemmän.

Subaru XV

Istuimen korkeussäätökään ei auta, vaan kaasujalka alkaa vähitellen puutumaan. Ohjauspyörän pituussäätö helpottaa hyvän ajoasennon löytymistä, mutta sekään ei auta tarpeeksi.

Sisätilat ovat riittävät myös takamatkustajilla. Tavaratila on kooltaan 380 litraa, jonka voi kasvattaa takaistuimet kaatamalla aina 1 270-litraan asti.

Keskustelu