29.3.2017

Sporttikärjellä suunniteltu – Type R vapauttaa Honda Civicin

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R on osoitus siitä, millaiseksi uusimman sukupolven Civic alunperinkin suunniteltiin.

Vaikka kymmeneen sukupolveen mahtuu muutama hutikin, on Honda Civic yleisesti näyttänyt aina sangen raikkaalta. Uusimman painoksen kohdalla monet kiinnittivät kuitenkin huomiota siihen, että jo tavallinen perhe-Civic on melko sporttisen näköinen. Ei siis olekaan vaikea uskoa kuiskutteluita, että uusin Civic suunniteltiin Type R -malliversio mielessä. 20 vuotta täyttävä Civic Type R on sekin jo viidennessä sukupolvessaan.

Ulkomuoto onkin yhdistelmä villiä ja tuttua, sillä takaspoilerin lisäksi Honda Civic Type R lähinnä liioittelee arkiveljiensä kulmia. Sama teema jatkuu myös sisätiloissa, sillä kuppipenkit ja punaiset aksentit ovat korvanneet tavalliset mustat versiot, mutta perusteet ovat samat. Alumiininen vaihdekepin pallo sopii hyvin käteen, loksahdellen vielä perusvaihteistoakin paremmin.

Konetilassa Hondan 2,0-litrainen VTEC Turbo on kiristetty 320 hevosvoimaan ja 400 newtonmetriin vääntöä. Kuusilovinen manuaalivaihteisto ohjastaa etuvedon tekemisiä, eli Honda ei ole lähtenyt nelivedon tielle punaisen R:nsä kanssa.

Honda Civic Type R

Jos jäykemmällä korilla ja uudistetulla jousituksella varustettu perus-Civic antaa osviittaa, Type R: lienee sangen hauska ajettava. Tuotannon pitäisi alkaa kesällä, joten odotuksen ei pitäisi olla pitkä.

Honda Civic Type R

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat