24.2.2014

Koeajo: Škoda Yeti

Lumimiehen lisänimetön versio on ulkokuoreltaan sivistyneempi verrattuna rosoisempaan veljeensä. Hyvää: kattava moottori- ja vaihteistovalikoima, tilojen monikäyttöisyys Huonoa: vaihteiston toiminta kaupunkiajossa

Škoda Yetin voi sanoa kestäneen kohtuullisen hyvin ajan hammasta. Katumaasturi esiteltiin vuonna 2009 ja se on nyt saanut ensimmäisen päivityksensä. Päivityksen myötä Yetistä on saatavilla kaksi versiota: Yeti ja Yeti Outdoor.

Outdoorissa on maasturimaiset, mustat sivulistat ja puskurien alakulmat. Se muistuttaa enemmän kantaisäänsä, kuin Suomessa koeajamamme Yeti, joka on ulkonäöltään enemmän henkilöautomainen. Molempien vakiovarusteluun kuuluvat kattokaiteet.

Škodan muotoilutrendin mukaisesti kulmia on terävöitetty ja sumuvalot ovat vaihtuneet pyöreistä neliskanttisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkeviä tilaratkaisuja

Yetiin voi nyt halutessaan nousta kyytiin avainta räpläämättä, sillä varustelistalta löytyy avaimeton käynnistys.

Sisätilat ovat uudet verhoiluista kojelautaan. Ohjauspyörän voi valita neljästä vaihtoehdosta.

Škoda Yetin yksi myyntivaltti on sisätilojen tilaa säästävät ratkaisut, joita valmistaja mainostaa Simply-Clever- ratkaisuiksi. Takamatkustajien iloksi takaistuimessa on niin etäisyyssäätö kuin selkänojan kallistuksen säätö. Jokainen takaistuin on myös irroitettavissa kokonaan.

Kaupunkien keskustoissa liikkuville oiva uusi lisävaruste on pysäköintiavustin, joka osaa pysäköidä taskuun kadunvarteen sekä tien suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun.

Uusien voimien lähteillä

Noin 65 prosenttia Suomessa myydyistä Yeteistä on etuvetoisia. Etenkin vanhemmat ihmiset ostavat Suomessa etuvetoisia Yetejä. Maahantuojan mukaan tämä käyttäjäkunta arvostaa auton korkeaa maavaraa, josta huolimatta kyytiin on helppo nousta. Tämä pitänee paikkansa kuljettajan iästä riippumatta.

Sekä Yeti että Yeti Outdoor on mahdollista hankkia myös nelivetoisena. Neliveto on saatavilla kaksilitraisten turbodieseleiden yhteyteen sekä nyt myös 1,8-litraisen TSI-bensiinimoottorin yhteyteen. Diesel-nelivetoihin on uutuutena 170 hevosvoiman kaksilitrainen kaksoiskytkinvaihteistolla.

Malliston piheimpään päähän on ilmestynyt koeajamamme 1,6-litrainen turbodiesel, jota saa myös seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Kaksoiskytkinvaihteistot ovat nelivetoisissa malleissa kuusivaihteisia, etuvetoisissa vaihteita on seitsemän.

Pieni dieselmoottori liikuttaa autoa sopivan jouheasti ja vääntöä riittää moniin tilanteisiin. Kaksoiskytkinvaihteiston toiminta yhdistettynä dieselmoottoriin jakanee kaupunkiajossa mielipiteitä. Auto ei lähde ilman kaasun käyttöä heti liikkeelle, kun jalan nostaa jarrulta. Viiveen jälkeen ryntäys ei ole kovin pehmeä ja jatkuvalla kaasun käytöllä kaupunkiajosta tulee takkuilevaa. Moottori ja vaihteisto edellyttää ennakoivaa ajotapaa.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Škoda Yeti 1.6 TDI DSG

Hinta alkaen

21 893 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 187 €

Ajoneuvovero

114 €/ v

Käyttövoimavero

301 €/ v

Moottori

1 598 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 7v. automaatti-vaihteisto

Teho

77 kW (105 hv), 4400 r/min

Vääntö

250 Nm (1500-2500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,2 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,7 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

132 g/km

Mitat

pituus 4223 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1691 mm, akseliväli 2578 mm
Tavaratila: 405–510 l
Omamassa: 1445 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat