30.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helppo ensiaskel uuden käyttövoiman käyttäjäksi. Hyvää: kulutus, toimintamatka, pieni hintalisä. Huonoa: kaasutankkauksen kömpelyydet, tavaratilan kutistuminen. Škoda Octavia Combi G-TEC kelpuuttaa käyttövoimakseen niin bensiinin kuin maakaasunkin. Jopa 1 330 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus tuottaa itselle hyvää mieltä ajamalla osan matkaa maa- tai biokaasulla ovat jo sinällään hyviä houkuttimia siirtyä uusien käyttövoimien käyttäjäksi. Kun yhtälöön yhdistetään vielä auton kokoon nähden varsin säästeliäs polttoaineen kulutus sekä bensiinillä että maakaasulla, ei 450 euron hintalisä tuplapolttoaineesta verrattuna pelkkää bensiiniä käyttävään malliversioon kuulosta isolta kynnykseltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivittistä tankkausta Koeajossa tavoitteena oli ajaa normaalia päivittäistä ajoa pelkästään kaasulla. Kun päivän ajomääräksi muodostuu runsaat 200 kilometriä, se vaati käytännössä päivittäistä kaasutankkausta, koska normaalille ajoreitille osui sopivasti vain yksi kaasutankkauspaikka. Tankkaus on kohtalaisen helppoa, vaikka tankkauspistooli onkin bensiini- ja dieselpistooleihin nähden edelleen huomattavan kömpelö. Etuna kuitenkin on se, että kaasupistooli pysyy siistimpänä kuin nestemäisten polttoaineiden tankkauslaitteet, eikä käsien sotkeentumista tarvitse pelätä. Alle luvatun kulutuksen! Uusia autoja koeajettaessa on yleensä totuttu siihen, että tehtaan ilmoittamat polttoaineen normikulutukset kuulostavat perin optimistisilta. Pelkällä maa- ja biokaasulla ajetun 900 kilometrin koeajon keskikulutus suurelta osin moottoritieajoa sisältävässä päivittäisessä käytössä jäi kuitenkin jopa alle tehtaan ilmoittaman 4,5 m3/100 km. Suurin miinus kaasukäyttöisen auton omistamisessa on, että sen käyttäjänä on ainakin vielä toistaiseksi pakotettu hankkimaan kaasuyhtiön maksukortin, sillä mitkään muut maksukortit eivät vielä kelpaa maksuvälineenä kaasuautomaateissa. Kolmella tankilla Turboahdetun 1,4-litraisen TSI-moottorin teho on 81 kW (110 hv). Käynnistys- ja sammutusautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto kuuluvat ominaisuuksiin. Pelkällä kaasukäytöllä Škoda Octavialle luvataan 410 kilometrin ajomatkaa. Sen mahdollistavat kaksi maakaasusäiliötä, joiden yhteistilavuus on 15 kiloa paineistettua maakaasua. Kolmanteen tankkiin mahtuu enimmillään 50 litraa bensiiniä, joka jatkaa matkaa tehtaan arvion mukaan jopa 920 kilometrillä. Kaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Tila niille on otettu osin varapyöräkotelosta ja osin korottamalla tavaratilan lattiaa. Tällä ratkaisulla Octavian sisätilat on pystytty säilyttämään ennallaan, mutta tavaratila on pelkkään bensiinimalliin verrattuna 130 litraa pienempi, 480 litran vetoinen. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Hinta alkaen 28 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 940 € Moottori 1 395 cm³, Bensiinimoottori, turboahdin, bensiinin ja kaasun suorasuihkutus, alumiininen sylinterilohko ja -kansi, muuttuva imuventtiilien ajoitus. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1412–1555 kg Muu tieto EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) kaasulla 6,9 / 4,5 / 5,4 m3/100km. CO³ -päästöt kaasulla 97 g/km. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku