30.6.2016

Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – tyyristä tyyliä

Kuva Petri Munukka
Skoda Fabia Monte Carlo

Škoda Fabia Monte Carlo on vauhtimalli, mutta vain mielikuvissa. Hyvää: Ajettavuus, tilat, ergonomia, viimeistely. Huonoa: Suorituskyky ei vastaa mallinimeä.

Škodan historia Monte Carlo -rallissa on pitkä: tsekkimerkki osallistui kilpailuun ensimmäisen kerran vuonna 1936 Popular-mallillaan. Vuonna 1977 yllettiin jopa luokkavoittoon 130 RS:llä. Škoda Fabia S2000 puolestaan sijoittui toiseksi sekä vuonna 2010 (Juho Hännisen ajamana) että 2011 – tosin kilpailu ei noina vuosina kuulunut rallin maailmanmestaruussarjaan.

Skoda Fabia Monte Carlo

Tämän innoittamana Škoda esitteli hiljattain Monte Carlo -varusteluversiot myös pienistä nykymalleistaan. Koeajoimme rallikoristellun Fabian.

Skoda Fabia Monte Carlo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Järkevä perheauto

Škoda Fabia kuuluu kaiken kaikkiaan pikkuautoluokan parhaimmistoon. Tehokkaalla tilankäytöllään ja muunneltavuudellaan se kelpaa jopa perheautoksi. Ajettavuus on kohdallaan niin kaupunkipyörittelyyn kuin maantiellekin. Kokonaisuuden kruunaavat mukava jousitus ja alhainen melutaso.

Skoda Fabia Monte Carlo

Kuten järkevissä autoissa yleensä, Fabiassakin varjopuolena on kuitenkin lievä värittömyys, suorastaan tylsyys. Uusi versio paikkaakin juuri tätä osa-aluetta.

Punaisena parhaimmillaan

Skoda Fabia Monte CarloŠkoda Fabia Monte Carlo on toiminnallisilta varusteiltaan lähimpänä ylellisintä Style-varustetasoa. Ominaisuuksiin vaikuttava muutos on madallettu ja tiukennettu alusta matalaprofiilisemmilla renkailla, mutta tämä ei vielä hävitä mukavuutta kokonaan.

Ulkonäköön on lisätty sporttisuutta kiiltävän mustilla vanteilla, helmoilla, sivupeileillä ja maskilla. Musta lasikatto jatkaa kiiltävää väriteemaa ja antaa valoa matkustamoon.

Sisäilme on pantu kokonaan uusiksi puna-musta-harmaalla verhoilulla ja koristeltu vielä sporttiratilla, teräksisillä polkimilla, hiilikuitulistoilla sekä punaisella keskikonsolilla. Punainen sisustus sopi koeajoauton ulkoväriin mainiosti, mutta ei aivan yhtä helposti muihin väreihin.

Skoda Fabia Monte Carlo

Edullinen paketti

Monte Carlo -varustelu on tarjolla perus-Fabian lisäksi Fabia Combiin ja Rapid Spacebackiin. Varustelun saa kaikkiin moottorivaihtoehtoihin – poislukien Fabian pienin litrainen perusmoottori ja Rapidin dieselmallit.

Skoda Fabia Monte Carlo

Ralleihin ei millään versiolla kannata ilmoittautua, mutta niin sisäistä kuin ulkoistakin näyttävyyttä Monte Carlo -paketilla saa melko edulliseen 1 200–1 500 euron lisähintaan mallista riippuen.

Skoda Fabia Monte Carlo

Lisähinta tulee kuitenkin jo ennestään kalleimman Stylen päälle, joten kokonaishinta karkaa yli 20 000 euron. Tästä summasta ilmoittautuu heti kilpailemaan monta isompaakin tarjokasta.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Škoda Fabia 1.2 TSI Monte Carlo DSG

Hinta alkaen

22 757 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv), 4600–5600 r/min

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

175 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

109 g/km

Mitat

pituus 4000 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2470 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat