22.4.2017

Tutustu tulevaisuuteen – Škoda esitteli konseptiaan virtuaalilaseilla

Škoda esitteli konseptiaan virtuaalilaseilla

Tutustuimme Škodan Vision E:hen poistumatta toimituksesta.

Hämmästys on kohtuullinen, sillä aamuposti on tuonut tullessaan yllätyslaatikon Škodalta. Saatekirjeen kehoittamana puramme kuitenkin osaset pöydälle. Älypuhelin ja sen virtuaalilasit. Tätäkö tämä on tulevaisuudessa?

Škodan Vision E -konseptiauto oli samaan aikaan esillä Shanghain autonäyttelyssä, joten autoon tutustumisessa oli tiettyjä logistisia haasteita. Virtuaalilasien ja Škodan valmisteleman sovelluksen avulla auton olemukseen pääsi kuitenkin tutustumaan uudella tavalla.

Älypuhelin sujautetaan virtuaalikäytössä Daydream-päähineeseen (yllä).

Googlen miellyttävän Daydream-päähineen avulla Motorolan Android-puhelin muunnettiin näpprästi kevyeksi virtuaalikokemukseksi. Kokonaisuuden täydensi käsisaippuaa muistuttava Daydream-kaukosäädin, jotta seikkailua virtuaalimaailmassa pystyi hallitsemaan järkevästi. Kunhan sovelluksen opastamana olimme singonneet Vision E:n silhuettia kohti positiivista energiaa, rupesi pirteä konseptiauto huristelemaan ympäriinsä.

Myöhemmässä vaiheessa kierrosta tutustuimme auton sisätiloihin ja autonomisiin ominaisuuksiin. Sisätilojen esittelyssä virtuaaliominaisuus on aivan omiaan, sillä päätä kääntämällä näimme saumattomasti takapenkeille. Lasien avulla saa huomattavasti perinteistä valokuvaa paremman käsityksen mittasuhteista, eli miltä tila oikeasti näyttää.

Virallinen lehdistökuva on tarkempi, mutta sen avulla on virtuaalilaseja vaikeampi arvioida mittasuhteita.

Kovin mahtaviin audiovisuaalisiin elämyksiin ei Android-puhelin tällä kertaa taipunut, grafiikan muistuttaessa männävuosien käsikonsoleita. Oman osansa elämykseen tekee myös sen yksinkertaisuus: älypuhelinten näytöissä on verrattain vähän pikseleitä kahdelle silmälle jaettavaksi.

Yhdessä tavallisen lehdistömateriaalin kanssa Škoda maalailee sangen tarkkaa kuvaa Vision E:stä. Volkswagen-ryhmän MEB-sähköautoarkkitehtuuriin perustuvana se voi hyvinkin saapua jo lähitulevaisuudessa. Ja sähköauton tapauksessa yhtiön motto, "Simply Clever", tarkoittaa induktiivisesti tapahtuvaa langatonta latausta ja jopa 20° käännettäviä istuimia.

Škoda esitteli konseptiaan virtuaalilaseilla

Virtuaalilaseista saatu vaikutelma on silti hauska. Ehkä jo lähivuosina valmistajat lisäävät virtuaalikierrokset osaksi autojulkistusten materiaalipaketteja, jolloin sisätiloja ja muotoilulinjoja voisi pällistellä omassa olohuoneessa.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Škoda, Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat