19.8.2016

Koeajo: sitkeä etenijä – Audi A4 allroad

Kuva Jari Saarentaus
Audi A4 Allroad

Tavis-Audia rouheampi ulkonäkö houkuttaa, mutta hinta hirvittää. Audi A4 allroad nelivetoisena vie perille kehnojenkin mökkiteiden päähän. Hyvää: etenemiskyvyt, moottori, viimeistely. Huonoa: vaihtoviiveet, hinta, ohjaustuntuma.

Vaivaton, jos yksi sana sallitaan, etenemiskykyinen jos käytetään kahta. Audi A4 Allroad nelivetoisena ja kolmilitraisella dieselmoottorilla on yhdistelmä, jonka turvin pääsee perille ja takaisin olipa erämökki kuinka kehnokuntoisen metsätien päässä tahansa.

Auton kyvyt ovat Suomen oloissa ulosmitattavissa varsinkin talvella. Paksut loskapatjat, yön jäljiltä kinostuneet lumivallit tai pakkasen kovettamat kuopat eivät ole tälle autolle este, vaan haaste.

Audi A4 Allroad

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A4 allroad ja sutjakat muodot

Tavallista farkku-Audia 34 milliä enemmän maavaraa tuo ulkonäköön näyttävyyttä.

Sivulinja on silti sutjakka. Auto on korotetuksi farmarikoriseksi onnistuneesti muotoiltu. Muovilevikkeet tuovat ilmeeseen järeyttä ja miehekästä katu-uskottavuutta, mutta silti auto näyttää henkilöautolta, eikä työkoneelta.

Autoyksilössä on rutkasti lisävarusteita, jotka nostavat auton hintaa.

Audi A4 Allroad

Sivistynyttä voimaa

Voima on tarjolla sivistyneesti kulloiseenkin tarpeeseen, ja sitä riittää 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Ajaminen on vaivatonta kiitos moottorin kykyreservien ja muhkean väännön (400 Nm).

Ohjaustuntuma on hyvä, mutta keskialueella vaivaa outo suurpiirteisyys. Kuskille ei toisin sanoen aina välity kovin tarkkaa kuvaa renkaiden asennosta ja tietuntumasta.

Audi A4 Allroad

Ajotila-säätöjen avulla on mahdollista optimoida ajamista, ja hyvä niin. Vaikka kiihtyvyys on paperilla kunnossa, aprikoi vaihdelaatikko joissain ajotilanteissa joltisenkin tovin. Rekkojen ohitustarpeet on siis hyvä ennakoida ja valita ajoasetukseksi dynamic.

Kun annosteltu voima on välittynyt renkaista tienpintaan, on meno rivakkaa.

Dynamic-ajoasetuksella on kuitenkin kääntöpuolensa. Jos asetuksen unohtaa pitkäksi aikaa käyttöön – etenkin nykivään kaupunkiajoon – kasvaa kulutus, eikä ole toiveitakaan päästä luvattuun keskikulutukseen, hyvä jos edes alle seitsemän litran.

Audi A4 Allroad

Miellyttäviä kilometrejä

Audi on mukavaa matkaseuraa tasavauhtisessa matka-ajossa. Dieselmoottorin äänimaailma on miellyttävän sävyinen. Välillä saa tosissaan kuulostella onko moottori edes elossa. Sisällä matkustamossa on hyvällä alustalla ajettaessa hiljaista.

Audin valtteja on hyvä viimeistely.

Audi A4 Allroad

Ja kuka on Audilla ajanut aiemmin, löytää heti A4:n ratin takaa tutun ympäristön. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kunnossa: hallintalaiteet ovat käsillä ja näkökentässä, pyörökytkimellä ohjattavan näytön käyttölogiikka selkeä. Kaikki myös toimii saksalaisen täsmällisesti.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro S tronic

Hinta alkaen

49 906 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

81 449 €

Moottori

Dieselmoottori 2 967 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

160 kW (218 hv), 4 000–5 000 r/min

Vääntö

400 Nm (1 250–3 750 r/min)

Vääntö

400 Nm (1250–3750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,4 s

Huippunopeus

245 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

139 g/km

Mitat

pituus 4750 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1493 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat