19.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: sitkeä etenijä – Audi A4 allroad Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavis-Audia rouheampi ulkonäkö houkuttaa, mutta hinta hirvittää. Audi A4 allroad nelivetoisena vie perille kehnojenkin mökkiteiden päähän. Hyvää: etenemiskyvyt, moottori, viimeistely. Huonoa: vaihtoviiveet, hinta, ohjaustuntuma. Vaivaton, jos yksi sana sallitaan, etenemiskykyinen jos käytetään kahta. Audi A4 Allroad nelivetoisena ja kolmilitraisella dieselmoottorilla on yhdistelmä, jonka turvin pääsee perille ja takaisin olipa erämökki kuinka kehnokuntoisen metsätien päässä tahansa. Auton kyvyt ovat Suomen oloissa ulosmitattavissa varsinkin talvella. Paksut loskapatjat, yön jäljiltä kinostuneet lumivallit tai pakkasen kovettamat kuopat eivät ole tälle autolle este, vaan haaste. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy A4 allroad ja sutjakat muodot Tavallista farkku-Audia 34 milliä enemmän maavaraa tuo ulkonäköön näyttävyyttä. Sivulinja on silti sutjakka. Auto on korotetuksi farmarikoriseksi onnistuneesti muotoiltu. Muovilevikkeet tuovat ilmeeseen järeyttä ja miehekästä katu-uskottavuutta, mutta silti auto näyttää henkilöautolta, eikä työkoneelta. Autoyksilössä on rutkasti lisävarusteita, jotka nostavat auton hintaa. Sivistynyttä voimaa Voima on tarjolla sivistyneesti kulloiseenkin tarpeeseen, ja sitä riittää 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Ajaminen on vaivatonta kiitos moottorin kykyreservien ja muhkean väännön (400 Nm). Ohjaustuntuma on hyvä, mutta keskialueella vaivaa outo suurpiirteisyys. Kuskille ei toisin sanoen aina välity kovin tarkkaa kuvaa renkaiden asennosta ja tietuntumasta. Ajotila-säätöjen avulla on mahdollista optimoida ajamista, ja hyvä niin. Vaikka kiihtyvyys on paperilla kunnossa, aprikoi vaihdelaatikko joissain ajotilanteissa joltisenkin tovin. Rekkojen ohitustarpeet on siis hyvä ennakoida ja valita ajoasetukseksi dynamic. Kun annosteltu voima on välittynyt renkaista tienpintaan, on meno rivakkaa. Dynamic-ajoasetuksella on kuitenkin kääntöpuolensa. Jos asetuksen unohtaa pitkäksi aikaa käyttöön – etenkin nykivään kaupunkiajoon – kasvaa kulutus, eikä ole toiveitakaan päästä luvattuun keskikulutukseen, hyvä jos edes alle seitsemän litran. Miellyttäviä kilometrejä Audi on mukavaa matkaseuraa tasavauhtisessa matka-ajossa. Dieselmoottorin äänimaailma on miellyttävän sävyinen. Välillä saa tosissaan kuulostella onko moottori edes elossa. Sisällä matkustamossa on hyvällä alustalla ajettaessa hiljaista. Audin valtteja on hyvä viimeistely. Ja kuka on Audilla ajanut aiemmin, löytää heti A4:n ratin takaa tutun ympäristön. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki kunnossa: hallintalaiteet ovat käsillä ja näkökentässä, pyörökytkimellä ohjattavan näytön käyttölogiikka selkeä. Kaikki myös toimii saksalaisen täsmällisesti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro S tronic Hinta alkaen 49 906 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 449 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 160 kW (218 hv), 4 000–5 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 250–3 750 r/min) Vääntö 400 Nm (1250–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku