2.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: seikkailupyörien kuninkaaksi? Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer XCA haastaa kilpailijat seikkailupyörien kuninkuudesta. Brutaalia voimaa, viimeisintä elektroniikkaa, mutta myös kokoa ja painoa niin että kuljettajalta vaaditaan kokemusta. Hyvää: Jousitus, varustetaso, moottorin luonne. Huonoa: paino ja korkeus haasteellisia pienikokoiselle kuljettajalle. Uusi Triumph Tiger Explorer XCA haastaa vahvasti BMW R1200GS Adventuren, KTM 1290 Super Adventuren ja Ducati Multistrada 1200 Enduron isojen seikkailupyörien kisassa. Triumph tarjoaa Explorerista kaksi erilaista versiota; enemmän matkailuun suunnattu XR ja vaihtelevampiin olosuhteisiin suunnniteltu XC. Molemmista on tarjolla kolme varusteavaihtoehtoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napeilla ja automaattisesti säätyvä jousitus Suurin uutuus tälle vuodelle on semiaktiivinen jousitus. WP:n valmistaman jousituksen vaimennukset voi säätää sekä riittävän pehmeäksi rauhalliseen ajoon, että jämäkäksi urheilulliseen menoon. Semiaktiivisuus huomioi ajotavan- ja nopeuden, ja muuttaa vaimennuksia reaaliaikaisesti tarpeen mukaan. Tämä on varuste, josta ei kerran kokeiltuaan enää halua luopua. Kun ison seikkailupyörän varustetaso on hyvä, kilpailee se tasapäisesti ajomukavuudessa oikeiden matkapyörien kanssa. Triumphin vakionopeussäädin, penkinlämmittimet, mäkilähtöavustin ja led-sumuvalot saavat matkan tuntumaan tärkeämmältä kuin määränpää. Lisäksi Explorerissa on tämän luokan ensimmäisenä pyöränä sähköinen tuulilasin korkeussäätö. Kun tuulilasi on ala-asennossa, niin 180-senttinen kuljettaja näkee lasin yli. Yläasennossa tuulilasi suojaa paremmin ja kuljettaja katselee sen läpi. Yläasennossakaan se ei nouse liian pystysuoraksi, joten haitallisia pyörteitä ei kuljettajan kypärään tule. Matkalle, soralle ja poluille Tehokkaan kolmisylinterisen moottorin voimavarat tulevat parhaiten esille mutkateillä. Isosta koosta ja suuresta painosta huolimatta Explorer taittuu mutkiin kevyesti. Moottorin ja jousituksen ominaisuudet suorastaan yllyttävät urheilulliseen ajotyyliin. Moottori vetää isoimmallakin vaihteella puhtaasti tyhjäkäynniltä lähtien. Tehokäyrä nousee suoraviivaisesti lähes punarajalle asti. Katukuvioiduilla renkailla selviää kohtuullisen hyvin sorateilläkin. Explorerin rengaskoko on valittu niin, että siihen saa halutessaan joko täysin katukäyttöön tarkoitetut renkaat, puhtaasti soralle ja maastoon tarkoitetut nappularenkaat tai niiden väliin mahtuvia kompromissivaihtoehtoja. Metsäpoluille mielivältä edellytetään ajotaitoa ja kokemusta. Painavaa pyörää pitää osata käskeä napakasti, muuten kuljettajasta tulee matkustaja. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Triumph Tiger Explorer XCA Hinta alkaen 2 520 € Moottori Bensiinimoottori 1 215 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 102 kW (139 hv), 9300 r/min Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Vääntö 123 Nm (6200 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 837/857 mm, kuivapaino 258 kg, akseliväli 1 520 mm, tankin tilavuus 20 litraa. Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 150/70R17. Huoltoväli 16 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?