6.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Mii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppärä ja pihi kaupunkiauto. Hyvää: kulutus, päästöt, kaupunkiajo. Huonoa: tiuha tankkaustarve, äänieristys, puhti matka-ajossa. Seat Mii on 3,5 metrinen kaupunkikirppu, jonka renkaat ovat aivan kulmissa. Auto on kätevä pyöriteltävä katusokkelikoissa. Ja kun sisäratkaisut ovat kekseliäitä, on pienokaisessa enemmän autoa kuin ulkoapäin uskoisi: tilaa on yllättävän hyvin jopa neljälle aikuiselle. Mii on yllättävän vakaa ajettava. Ohjaustunto on hyvä ja riittävän jämäkkä. Matka-ajossa häiritsevintä on vauhdin noustessa yltyvä ajomelu. Voimavarat eivät ole ylettömät, joten tasaisen matkavauhdin ylläpidossa on tekemistä. Seat Mii Ecofuel on järkiratkaisu kaupunkiajon lisäksi kukkaron ja luonnon kannalta. Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin neljänneksen alemmat kuin bensiinikäyttöisessä autossa. Kaasu-Miin hiilidioksidipäästöt ovat 79 grammaa kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tankkausväli akilleen kantapää Tiheä tankkaustarve on Miin akilleen kantapää. Kahdessa kaasusäiliöissä on tilaa vain 11 paineistetulle kaasukilolle. Kaasulla ajaa kevyellä kaasujalalla vain noin 350 kilometriä, korkeintaan 400 kilometriä. Jos kaasu ehtyy, kesken ajon, jatkuu matka nytkähdyksittä bensiinillä. Bensiniä mahtuu tankkiin vain 10 litraa. Kaasusäiliöt täyttää tavaratilan lattian alla olevan tilan, joten kaasumalliin ei saa halutessaan varapyörää kuten saa perus-Miihin. Kontissa on tilaa 251 litraa. Omatunto maksaa, myös veroina Hyvällä omatunnolla on hintansa: kaasu-Miin sa edullisimmillaan 14 293 eurolla, bensa-Miin 11 114 eurolla. Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero on 0,031 euroa/päivä alkavaa 100 auton kokonaismassakiloa kohden. Konstikas laskentakaava tarkoittaa, että Miin omistaja saa vuosittain maksaa 158 euroa käyttövoimaveroa. Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin? Bio- tai tuontikaasua Jos kaasutankin täyttää Gasumin asemalla tuontikaasulla Venäjältä eli maakaasulla, on sen kilohinta 1,405 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,899 euroa litralta. Ekologista omatuntoaan voi helliä tankkaamalla jätteistä Suomessa valmistettua biokaasua, jonka kilohinta on 1,505 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,963 euroa litralta. Kaasulla ajaa lähes puolta edullisemmin kuin bensiinillä. Keskikulutuksella laskettuna Miillä ajaa neljällä eurolla 100 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänekästä elämää Kolmisylinterinen bensiinimoottori pitää varsin äänekästä elämää. Sointi ei takuuvarmasti ole kaikkien mieleen. Karkeahkon käyntiäänen uutuudenviehätys katoaa viikossa. Moottori on pikkuautomaisen puhditon. Hevosvoimia on tarjolla 68. Myös vääntö on melko vaatimatonta tasoa (90 Nm), joten vauhdin muutos vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä. Mii on Volkswagen Up -sisareensa verrattuna sisältä riisutumman oloinen, peltipintaa on esillä ja äänieristyskin jättää toivomisen varaa. 20 tankkausasemaa Euroopan komissio julkisti tammikuussa 2013 puhtaiden polttoaineiden strategian, joka sysii rakentamaan Euroopan laajuisen vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausasemaverkoston. Tankkausasemia tulisi olla 150 kilometrin etäisyydelle toisistaan. Tähän tähdätään jo vuoteen 2020 mennessä. Suomella on pitkä taival kuljettavanaan yhteiserooppalaisten tavoitteiden täyttämiseen. Meillä on vasta 20 kaasuautojen julkista tankkausasemaa, joista 17 on Gasumin omistamia. Biokaasuasemia voidaan perustaa kaasuputkiverkoston ulkopuolelle. Biokaasu-tankkausasemahankkeita on käynnistetty tai selvittelyn alla Kiteellä, Joutsassa, Turussa ja Oulussa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Mii 1.0 Ecofuel Style Hinta alkaen 15 276 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 832 € Ajoneuvovero 72 €/ v Käyttövoimavero 158 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 50 kW (68 hv), 6200 r/min Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,3 s Huippunopeus 164 km/h Kulutus l/ 100 km 3,6 (kaup.) / 2,5 (maant.) / NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 3557 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2420 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1031 kg Muu tieto Yhdistettykulutus bensiinillä 4,4 l/100 km. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku