25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seatin farmarimalliston pienin kulkee samalla moottorilla kahdella tai neljällä sylinterillä. Hyvää: Suorituskyky, taloudellisuus, tilat. Huonoa: Rengasmelu, pintakova alusta. Seat Ibiza mullisti pikkuautomarkkinat edullisena ja pippurisena, silloin vielä itsenäisenä espanjalaisena automerkkinä vuonna 1984. Iältään kolmekymppinen malli on Seatin suosituin: Ibizaa on myyty lähes viisi miljoonaa autoa. 1980-luvulla luotu resepti toimii yhä. Hintalappu on kohtuullinen ja korin muotoilu persoonallinen. Koeajetussa autossa kiinnostavinta on sen uusi tekniikka. ACT (Active Cylinder Technology) tarkoittaa moottoria, jossa on sylinterien lepuutustoiminto. Sylintereitä käytetään voimantarpeen mukaan. Moottori käyttää sen ensimmäistä ja neljättä sylinteriä, kun vääntömomenttia tarvitaan alle 85 newtonmetriä. Siirtyminen nelisylinterisestä kaksisylinteriseksi tapahtuu 40 millisekunnissa ja on ajossa huomaamaton. Moottorin hiljaisuuden ansiosta ajossa eroa käyntiäänessä ei juuri huomaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suorituskykyä ja tilaa Suorituskyvyltään pieni farmari on mainio. Auto kiihtyy 140 hevosvoiman turvin nollasta sataan 8,1 sekunnissa. Välitykset sopivat hyvin maantielle, eikä ohituksissa tarvitse välttämättä kauhoa pienempää pykälää. Maantiekulutus pysyy koeajossa koko ajan alle viiden litran. FR-pakettiin kuuluvat urheilulliset somisteet. Etenkin puskurit tekevät auton olemuksesta hieman perusmallia nuorekkaamman. Silti kokonaisuus on sportiksi hieman pliisu. Voimavarat kestäisivät rohkeammankin ulkokuoren. Urheilullinen alusta on tarpeeksi jämäkkä, mutta terävä ja pintakova. Kova alusta luo matkustamoon kumisevan äänimaailman epätasaisilla alustoilla. Rengasmelu on moottoritienopeuksissa häiritsevän kova. Koriltaan Ibiza on melko kapea. Se on eduksi pysäköintialueilla ja autoa lastatessa. Takapenkki tosin on kolmelle ahdas ja pitkillä matkustajilla loppuvat takana jalkatilat kesken. Tavaratila on ulkomittoihin nähden tilava ja lastaaminen on helppoa matalan takapuskurin kynnyksen ansiosta. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Seat Ibiza ST 1.4 TSi ACT FR Hinta alkaen 20 785 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 191 € Ajoneuvovero 239 €/ v Moottori 1 395 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2469 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1222 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku