Seat Ateca: perhehärkä valmiina taistoon

Espanjalaista katumaasturia ei ole ennen nähty. Pystyykö Seat Ateca haastamaan luokan aasialaisen myyntikärjen? Haimme vastausta Barcelonan auringosta.

Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 9.6.2016

Seat Ateca on merkittävä uutuus kahdessakin mielessä. Ensinnäkin se on espanjalaismerkin ensimmäinen katumaasturi kautta aikojen. Nelivetoisia maastomaisia Seateja on toki nähty aiemminkin, mutta ne ovat olleet lähinnä alustaltaan korotettuja tila-autoja ja farmareita.

Toisekseen Ateca tuo oleellisen lisäyksen VW-konsernin katumaasturitarjonnan edullisempaan päähän. Tähän asti yhtymän panostus alle 25 000 euron SUV-luokassa on rajoittunut Skoda Yetiin. Volkswagen Tiguan on puolestaan ollut jo selvästi kalliimpi.

Seat Ateca

Atecan suomalaiset hinnat julkistetaan kesäkuun aikana, ja maahantuoja vahvisti niiden jäävän vastikään esitellyn toisen sukupolven Tiguanin alapuolelle – hintatason voi povata lähtevän niinkin alhaalta kuin hieman yli 20 000 eurosta.

Samalla tämä tarkoittaa sitä, että Seat haastaa tosissaan muun muassa Nissan Qashqain, joka on jo pitkään nauttinut suurta suosiota niin meillä kuin Manner-Euroopassakin.

Ei muotoiluriskejä

Atecan ulkomitat asettuvat prikulleen edellä mainittujen Skodan ja Volkswagenin mallien väliin. 4,36-metrisenä auto on noin 12 senttiä uutta Tiguania lyhyempi, ja vastaavasti suurin piirtein saman verran Yetiä pidempi.

Seat hehkuttaa estoitta Atecan sporttisuutta ja dynaamisia muotoja. Paikan päällä nähtynä tämä toki toteutuu ulkoisissa yksityiskohdissa. Auto on tulvillaan särmiä ja pokkauksia, mitä terävän muotokielen omaavat led-valonauhat ja sivupeilit korostavat.

Seat Ateca

Toisaalta pehmeänpyöreissä perusmuodoissa voisi olla enemmänkin jännitettä. Tässä asussaan Atecan keulalle voisi yhtä hyvin istuttaa niin Audin, Skodan kuin Volkswageninkin logon, sen verran yleispätevältä design vaikuttaa.

Herää väkisinkin kysymys, että jos kerran halutaan olla vauhdikkaita ja nuorekkaita, miksei Seat saman tien hätkähdyttänyt automaailmaa esimerkiksi BMW X4:n kaltaisella maasturicoupélla?

Tuollaista riskiä ei selvästi haluttu ottaa, vaan kun kauan odotettu maasturi on vihdoin mallistoon saatu, on lähdetty keräämään massojen huomiota. Eikä siinä mitään, niitä massoja onkin tämän luokan autojen ympärillä liikkeellä pilvin pimein.

Yhteistyötekniikkaa

Atecan sisuskalut ovat tuttua VW-konsernitavaraa. Suomen-mallivalikoima käsittää heti lähtöön kaikki tuotannossa olevat versiot eli kaksi bensakonetta ja kaksi dieselmoottoria eri variaatioineen.

Seat Ateca

Aloitusmallit, 1.0 TSI sekä 1.6 TDI (molemmat 115 hv), on yhdistetty etuvetoon ja manuaalivaihteistoon. Sähköisellä monilevykytkimellä toteutettuun – siis automaattisesti kytkeytyvään – 4Drive-nelivetoon sekä kaksoiskytkinvaihteistoon pääsee käsiksi vasta, kun satsaa tehokkaimpiin voimanlähteisiin.

Monipuolisin valikoima on sylinterien lepuutustoiminnolla varustetussa 1.4 TSI -bensakoneessa (150 hv), jonka yhteyteen voi ottaa minkä tahansa etu- ja nelivedon sekä manuaali- ja automaattivaihteiston yhdistelmän.

Suurempi diesel eli 2.0 TDI (150 hv) puolestaan on kaupan joko etuvetomanuaalina, etuvetoautomaattina tai manuaalinelivetona, ja saman moottorin voimakkaampi versio (190 hv) on aina neliveto ja automaatti.

Seat Ateca

Etuvetoiseen Atecaan saa nykytapaan neljä erilaista ajotilan valintaa, ja nelivetoisissa tähän lisätään vielä lumi- ja maastoasetukset. Alamäkihidastin täydentää paketin.

Yleispätevä ajettava

Ja koska tekniikka on nähtyä ja koettua, ajotuntumissa ei ilmennyt mitään mullistavaa. Ellei sellaiseksi sitten lasketa sitä, että voimakkaasti rummutetun sporttisuuden tilalla on tälläkin osa-alueella arkipäiväisyyttä.

Barcelonan ympäristössä kiertelevällä koeajoreitillä alusta oli kyllä riittävän napakka muttei mitenkään kova. Ohjaus puolestaan tarjoaa kohtuullisen hyvän tuntuman, mutta vaste säilyy urheilullisimmassakin ajotilassa kaiken aikaa varsin kevyenä.

Seat Ateca

Suorituskykykin täyttää odotukset, mutta mitään Cupra-henkeä ei Atecasta näillä spekseillä löydä – ei, vaikka pellin alla mouruaisi malliston tehokkain 190 hevosvoiman moottori. Siis paluu lähtöruutuun ja niiden isojen massojen kosiskeluun.

Hyvät tilat

Perheautoksi Ateca sen sijaan sopii oikein hyvin siksikin, että tiloissa ei ole valittamista. Kojelauta toistaa viime vuosien Seateissa nähtyjä kulmikkaita muotoja, ja ajoasento on hyvin henkilöautomainen. Takapenkki tarjoaa väljät oltavat pidemmällekin istujalle.

Seat Ateca

Myös tavaratila on varsin käytännöllinen säädettävine välipohjineen ja mutkattomine laajennuksineen. Ensimmäistä kertaa Seatissa nähdään nyt jalan heilautuksella avattava ja suljettava sähkötakaluukku.

 

Varustelussa on muutakin Seat-uutta. Versiosta riippuen Atecasta löytyy muun muassa älypuhelimen langaton lataus, ruuhka-ajoavustin sekä automaattisen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella.

Urbaania tunnelmaa on haettu premium-merkeistä tutuilla valokikoilla. Taustapeilien apuvalot heijastavat auton nimen ja hahmon maahan, ovien sisäpaneelien tunnelmavalaistuksen värejä voi vaihdella ja starttinappulan taustavalo sykkii ennen moottorin käynnistämistä kutsuvasti.

Seat Ateca

Sen sijaan uusimpien Audien ja Volkswagenien virtuaalista mittaristoa ei Atecan listalta löydy. Varustetasoja on kolme: Reference, Style ja Xcellence. Lopulliset yksityiskohdat siitä, mitä varusteita nämä sisältävät, selviävät myöhemmin.

Suomeen syksyllä

Ensitutustumisemme perusteella Ateca näyttäisi siis tarjoavan oivasti vastusta nykyisille markkinoilla oleville kohtuuhintaisille katumaastureille. Myynti alkaa syksyllä – tarkempi aloituskuukausi on vielä vahvistamatta.

Eikä Seatin maasturibuumi tähän lopu, sillä ensi syksyn Pariisin autonäyttelyssä esitellään katraan seuraava tulokas. Seatin edustaja paljasti Moottorille, että ainakin Leon-hatchback korotetulla maavaralla sekä pieni crossover ovat kehitysputkessa.

Seat Ateca

Ai niin, se nimi Ateca. Perinteiseen Seat-mallinimien tapaan nytkin on kyse paikkakunnasta Espanjassa – Atecan kylä sijaitsee Zaragozassa Iberian niemimaalla. Siis suoraa jatkoa Ibizalle, Leonille, Toledolle ja Alhambralle sekä niiden lukuisille esi-isille.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola

Keskustelu

automerkiltä: Seat