19.12.2015 Ajoneuvot Saksalaislehden mittaus paljasti karun totuuden kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kulutukset keskimäärin kolmanneksen normilukemia suurempia – suurin ylitys 46 prosenttia! Arvostettu saksalaislehti Auto, Motor und Sport (AMS) mittasi autojen todellisten hiilidioksidipäästöjen eroja luvattuihin päästöihin. Koska hiilidioksidipäästöt ovat suoraan sidoksissa polttoaineen kulutukseen, kertoo testi paljon nykyisten kulutuslupausten paikkaansapitävyydestä. Seitsemän dieselin ja yhden bensiinimallin hiilidioksidipäästöt mittasi brittiläinen Emission Analytics Tests (EMA). Testireittinä oli AMS:n taloudellisen ajon lenkki, jota oli vaikeutettu hieman lisäämällä kaupunkiajon osuutta ja kuormaa. Testi ajettiin yleisen liikenteen seassa. Ajonaikaiset päästöt mitattiin autoon kiinnitettävällä PEMS-mittalaitteella (Portable Emission Measuring System). Tulokset vastaavat melko tarkoin AMS:n aikaisempia mittauksia, AMS-ekolenkkien ja testikulutusten keskiarvoa. Kyseessä ei ole mikään virallinen mittaus, vaan Auto Motor und Sportin oma testi. Paremmuusjärjestys kulutuseron mukaan SijaAutoMitattu poikkeama ilmoitettuun EU-kulutukseenIlmoitettu normikulutusMitattu ajonaikainen kulutus"Käytännön kulutus", eli AMS-ekolenkin ja testikulutuksen keskiarvo1Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI+ 18 %4,25,05,32Mazda CX-3 1.5 D 2WD+ 19 %4,04,85,23Ford Mondeo 1.0 EcoBoost (bensiini)+30 %5,16,67,04Mercedes-Benz C 250d 2.1+ 32 %4,56,05,75Volvo XC90 D5 2.0+ 35 %5,87,87,76BMW X5 sDrive25d 2.0+ 36 %5,87,97,67Opel Mokka 1.6 CDTi+ 38 %4,15,75,98Fiat 500X 1.6D+ 46 %4,16,05,9Keskiarvo+ 32 %4,76,26,0 Volkswagen Golfin ja Mazda CX-3:n tulokset ilahduttivat kulutuseron ollessa alle 20 prosenttia. Fiat 500X oli sen sijaan pettymys, kulutusero 46 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Downsizing -pikkumoottoreissa suurimmat ylitykset Auto Motor und Sport on lisäksi verrannut lehden AMS-ekolenkillä mittaamia todellisia kulutuksia ilmoitettuihin normikulutuksiin (NEDC, New European Driving Cycle). AMS-ekolenkillä pyritään erityisen taloudelliseen ajotapaan. Eniten luvatun EU-kulutuksen ylittivät autonvalmistajat, joilla on paljon pikkuautoja, kuten Peugeot, Renault, Fiat ja Citroën. AMS:n mukaan nykyinen EU-normimittaus suosii litratilavuudeltaan pieniä, niin sanottuja downsizing-moottoreita. Helpolla ja kevyellä mittaussyklillä pienet moottorit toimivat parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Käytännön ajossa kuormitus on suurempi, mikä nostaa pienten moottoreiden kulutusta. Vastaavasti isomoottoriset, tehokkaat autot kärsivät normimittauksessa. Manuaalivaihteistoa käyttäviä autoja rasittaa normimittauksessa myös ennalta määrätyt vaihteidenvaihdot. Isomoottoriset autot pakotetaan normimittauksessa ajamaan tarpeettoman pienillä vaihteilla, vaikka moottorin sitkeys sallisi suuremmalla ja taloudellisemmalla vaihteella ajamisen. Japanilaiset ovat olleet varsin rehellisiä: Ehkäpä syynä on se, että tähän asti japanilaisissa on ollut vähän pikkuturboja ja vapaasti hengittävät bensiinimoottorit ovat olleet iskutilavuudeltaan suurempia. Yleensäkin isommilla moottoreilla varustetuissa autoissa kulutusero ilmoitetun ja ekolenkin mitatun välillä on ollut pienempi. Käytännössä ison moottorin sitkeys ja voima auttavat kuormituksen lisääntyessä. Onneksi uusi, käytännönläheisempi WLTP-normimittaus (Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedures) on tulossa lähivuosina. Se tulee korvaamaan aikansa eläneen NEDC -mittauksen, (New European Driving Cycle) joka tuli käyttöön vuonna 1996. AMS-ekolenkin merkkikohtaiset poikkeamat verrattuna EU-normikulutukseen. Mukana viimeisen kahden vuoden aikana ajetut ekolenkit. 1Jaguar- 11,4 %2Subaru- 6,0 %3Infiniti- 5,2 %4Porsche- 4,8 %5Land Rover- 3,4 %6Lexus0 %7Toyota+ 0,8 %8Mazda+ 2,8 %9Nissan+ 4,6 %10Hyundai+ 5,3 %11Jeep+ 5,4 %12Škoda+ 5,7 %13Audi+ 6,3 %Keskiarvo14Mercedes-Benz+ 6,6 %15BMW+ 6,8 %16Kia+ 6,8 %17Seat+ 7,1 %18Honda+ 8,2 %19Volkswagen+ 8,7 %20Mini+ 9,6 %21Opel+ 9,8 %22Dacia+ 10,523Ford+ 11 %24Volvo+ 12,5 %25Citroën+ 12,5 %26Fiat+ 12,8 %27Renault+ 14,3 %28Peugeot+ 14,4 % Isomoottoriset porskuttavat hyvin tuloksin. On hämmästyttävää, että peräti seitsemällä huonoimmalla merkillä kulutusero ylittää 10 prosenttia, etenkin kun kyseessä on AMS:n ekolenkki, eli erityisen taloudellisella ajotavalla ajettu kulutusmittauslenkki. Hiilidioksidipäästöt (CO₂) ovat suorassa suhteessa kulutukseen. AMS on käyttänyt seuraavia kertoimia: Litra bensiiniä tuottaa hiilidioksidia 2 330 grammaa, litra dieseliä 2 630 grammaa. Suomessa on käytetty hieman korkeampia arvoja 2350 g (bensini) ja 2 660g (diesel). Keskimääräiset CO₂ -päästöt pudonneet kolmanneksen 12 vuodessa. Auto Motor und Sportin 3500 auton testitietokannan mukaan henkilöautojen testikulutukset ovat pudonneet 34 prosenttia ja taloudellisen ajon mittauksen kulutus 28 prosenttia 12 vuodessa. Pyöreästi voidaan sanoa, että vuosimallin 2015 auto kuluttaa keskimäärin kolmanneksen vähemmän polttonestettä kuin vuosimallin 2003 auto. Teksti: Timo Turkula, Lähde: Auto, Motor und Sport 26/2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku