1.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: ruutuvisa – Audi A3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Audi A3 esittelee virtuaalisen mittariston sen monipuolisimmassa muodossaan. Hyvää: tyylikkyys, ajettavuus. Huonoa: koeajoauton hinta. Erinomaista on vaikea parantaa. Tämän tosiseikan edessä oli myös Audi A3, jolle tehtiin tänä vuonna mieto kasvojenkohennus – neljä vuotta nykyisen sukupolven ensiesittelyn jälkeen. Paitsi, että moottorivalikoima uusiutui niin ala- kuin yläpäästään, ilmettä päivitettiin ulkoisesti ja turvavarustelua täydennettiin, Audi A3 sai lisävarustelistalleen myös virtuaalisen mittariston, johon pääsimme tässä koeajossa ensi kertaa käsiksi. Erinomaisuus on kiteytynyt A3:ssa ennen kaikkea tasapainoiseen kokonaisuuteen. Alemman keskiluokan Audi on hienostunut yhdistelmä ison auton mukavuutta ja pienen auton näppäryyttä, eikä tuo asia ole onneksi muuttunut miksikään. Vaikka koeajoauto edusti varustelultaan malliston sporttisinta päätä, epämukavuus tai rengasmelu eivät häirinneet liiaksi. 1,4-litrainen bensaturbokin tarjoaa reippaan kyydin. Ajoasento on edelleen mukava ja laatuvaikutelma moitteeton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onko vähemmän enemmän? Ennen kasvojenkohennusta Audi A3:n ergonomia oli vertaansa vailla. Vaikka säätimiä ja nappuloita oli keskikonsolissa paljon, auton toimintojen käyttäminen sujui niin luontevasti, että kuljettajan ei tarvinnut juuri laskea katsettaan tiestä. Salaisuutena olivat näppäinten oivallinen tuntuma sekä niiden hienohiottu yhteispeli selkeän grafiikan omaavan keskinäytön kanssa. Mitä siis tapahtuu, kun näppäinten määrää on faceliftin yhteydessä vähennetty tuntuvasti, ja kokonaisuuden voi kuorruttaa 459 euron hintaisella digimittaristolla? Ei onneksi mitään vallankumouksellista. Vaikka tietyissä tilanteissa sormiharjoituksia tarvitaan aiempaa enemmän, uudenkin systeemin käyttö käy totuttelun myötä kelvosti. Eikä aivan kaikkea ole sentään keskikonsolissa muutettu. Kiitosta kerännyt erillinen äänenvoimakkuuden säädin, jolla saa lisäksi vaihdettua esimerkiksi musiikkikappaletta, on säilytetty – ja hyvä niin. Yksi tai kaksi näyttöä Virtuaalinen mittaristo on, kuten muissakin VW-konsernin tuotteissa, teknisen kaunis, teräväresoluutioinen ja erittäin selkeä. On hyvä, että tämä varuste laajenee myös yhtymän vanhempiin malleihin, eikä jää kokonaan uusien mallien yksinoikeudeksi. Se, mikä erottaa A3:n edeltävistä toteutuksista, on näyttökokonaisuuden monipuolisuus. Koska A3:ssa keskinäytön saa upotettua sähköisesti kojelaudan uumeniin, kuljettajan ei välttämättä tarvitse katsella kahta näyttöä yhtä aikaa – kuten esimerkiksi kiinteällä keskinäytöllä varustetussa Audi A4:ssa on asian laita. Vaikka aivan kaikkia toimintoja – kuten uuden osoitteen syöttämistä navigaattoriin – ei pysty operoimaan mittariston kautta, ratkaisulla on selviä etuja. Keskinäytön laskeminen piiloon rauhoittaa ja kaunistaa kojelautanäkymää selvästi, ja kokonaisuus muistuttaa elävästi pelkällä mittaristonäytöllä varustettua Audi TT -urheilumallia. Sekin rauhoittaa mieltä, että erilaiset teemat ja ylenpalttiset säädöt loistavat poissaolollaan. Ingolstadtissa ajatellaan selvästi, että luottakaa vain meidän tietotaitoomme, että kyllä me täällä tiedämme, minkä näköisiä näyttöjen kuuluu olla. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI 110 kW S tronic Hinta alkaen 35 420 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 247 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4313 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1426 mm, akseliväli 2637 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?