26.5.2016

Rengasvalmistajan vinkit kesärengasrulettiin

Rengasvalmistajan vinkit kesärengasrulettiin

Mikäli kesärenkaat ovat vielä valitsematta, Nokian Renkaat kertoo vinkkejä renkaiden valintaan ja ylläpitoon.

Nokian Renkaat haluaa muistuttaa vielä kesärengasasioita pohtiville muutamista rengasvalinnan perusasioista. Kesärenkaiden kunto kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin. Tarkastus kannattaa aloittaa urasyvyyden mittaamisesta. Lain määräämä urasyvyys on 1,6 millimetriä, mutta rengasvalmistajat suosittelevat noin neljän millimetrin urasyvyyttä, sillä sitä matalampi urasyvyys heikentää renkaiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuuksia selvästi.

− Testit osoittavat, että kuluneella renkaalla, kun kulutuspinta on alle 1,6 millimetriä ja tiellä on vettä noin 5 millimetriä, vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 km/h:n nopeudessa. Uusilla renkailla vesiliirron alkamisnopeus on 96 km/h, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Urasyvyyden tarkistamisen lisäksi kannattaa tarkistaa kulumismuoto. Epätasainen kuluminen saattaa kertoa siitä, että auton alustageometriassa saattaa olla vikaa, joka on syytä korjata ennen uusien renkaiden asentamista. Mahdollinen alustageometrian virhe ei useinkaan aiheuta talvirenkaissa vastaavaa kulumavirhettä, johtuen renkaan erilaisesta rakenteesta.

Mikäli edessä on uusien kesärenkaiden hankkiminen, on useimpien ostajien ensimmäinen valinta on usein se, ostaako uudet renkaat vain hintalappua tuijottaen. Nokian Renkaat muistuttaa, että korkealaatuiset renkaat maksavat enemmän, mutta ovat huomattavasti turvallisemmat vaihtelevissa olosuhteissa, säästävät polttoainetta ja kestävät hyvin yllättävien ajotilanteiden aiheuttamat mahdolliset iskut ja viillot.

− Premium-renkaat maksavat enemmän, mutta ne ovat ns. budjettirenkaita turvallisemmat pidon ja ajettavuuden suhteen tyypillisissä ääritilanteissa märällä tiellä. Esimerkiksi Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa (5/2016) parhaan premium-renkaan jarrutusmatka märällä alustalla 80 km/h nopeudesta oli 5,5 metriä lyhyempi kuin heikoimman kesärenkaan, Morri opastaa.

Rengasvalintaa tehdessä kannattaa pohtia myös omaa ajotyyliä ja mitä renkaan ominaisuuksia arvostaa. Opastusta rengasvalinnan suhteen saa esimerkiksi autolehtien rengasvertailuista, rengasliikkeestä sekä muiden autoilijoiden käyttöarvioista. Myös EU:n rengasmerkintä kertoo perustietoja renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta.

Laadukkaissa renkaissa vierintävastus on alhaisempi. EU-rengasmerkinnöissä A- ja G-luokitusten ero voi olla jopa 0,6 litraa per 100 kilometriä. 10 000 kilometrin kesäkauden ajomäärällä renkailla säästyy 78 euroa, jos 95E10-bensiinin hinnaksi oletetaan 1,3 euroa litralta. Renkaiden neljän vuoden käyttöiällä säästöä kertyisi noin 240 litraa, eli 312 euroa.

Laadukkaat kesärenkaat myös kestävät paremmin pohjoisen ankarilla teillä ja vaihtelevissa sääolosuhteissa. Keväisin karkea asvaltti saattaa kuluttaa renkaita jopa viisinkertaisesti keskikesään verrattuna. Pohjoisiin oloihin kehitetty rengas selviytyy paremmin myös vaihtelevissa lämpötiloista, aina kevään viileistä aamuista keskikesän helteisiin.

Rengasvalmistajan vinkit kesärengasrulettiin
Kulumismerkinnät Nokian Hakka Black SUV -renkaassa.

Kitkarenkaan kumisekoitus on kesärengasta pehmeämpi ja renkaan pintarakenne on täsmätty lähinnä talvisiin olosuhteisiin. Renkaan ajettavuus ja ajovakaus erityisesti märällä ovat selvästi kesärengasta huonommat. Tuulilasin kesärengasvertailussa (4/2016) kuluneen kitkarenkaan jarrutusmatka märällä alustalla 100 km/h nopeudesta oli yli 27 metriä eli noin kuusi autonmittaa pidempi kuin vertailun parhaan kesärenkaan.

Renkaiden huoltotoimenpiteisiin kuuluvat oikeat rengaspaineet. Oikealla ilmanpaineella varustettu rengas on mukavampi ja tarkemmin ohjautuva ja lisäksi rengas pyörii kevyemmin polttoainetta säästäen. Vastaavasti kolmanneksen liian alhaiset rengaspaineet puolittavat renkaan käyttöiän. Auton ohjekirjasta löytyvä oikea ilmanpaine kannattaa tarkastaa kolmen viikon välein kylmästä renkaasta, unohtamatta vararengasta.

Renkaiden käyttöikää voi pidentää myös kierrättämällä renkaita etu- ja taka-akselin kesken noin 8 000 kilometrin välein. Vähemmän kuluneet renkaat tulisi silti asentaa taka-akselille auton vetotavasta riippumatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nokian Renkaiden kesärengasvinkit

  • Tarkista kesärenkaiden kunto. Suositeltava alin uransyvyys on 4 millimetriä.
  • Tarkista myös renkaiden kulumismuoto. Epätasainen kuluminen saattaa olla merkki siitä, että auton ohjausgeometriassa kaikki ei ole kunnossa ja se tulee korjata ennen renkaiden asentamista. Talvirenkaissa ei mahdollinen alustageometriavirhe aiheuta useinkaan renkaaseen kulumavirhettä, mikä johtuu renkaan erilaisesta rakenteesta. Karkealla keväisellä asfalttitiellä uudessa kesärenkaassa alustageometrian virhe näkyy kuitenkin hyvinkin pienen ajon jälkeen.
  • Valitse laadukkaat kesärenkaat. Ne ovat huomattavasti turvallisemmat ja säästävät rahaa. Alhainen vierintävastus kuluttaa vähemmän polttoainetta ja laadukkaiden materiaalien ansiosta premium-renkaiden käyttöikä on budjettirenkaita pidempi.
  • Autolehtien puolueettomista kesärengastesteistä saa tietoa hyvistä kesärenkaista. Myös EU-rengasmerkintä viestii renkaan märkäpidosta, polttoainetehokkuudesta ja ohiajomelusta.
  • Muista tarkistaa pyöränpulttien ja muttereiden kiristys renkaiden vaihdon jälkeen. Alumiinivanteisissa renkaissa suositellaan pyöränpulttien jälkikiristystä noin 200 ajokilometrin jälkeen.
  • Tarkista ilmanpaine. Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta ja renkaiden käyttöikää sekä laskee auton polttoaineen kulutusta. Rengaspaineet tulee tarkistaa kolmen viikon välein kylmistä renkaista.
  • Renkaiden käyttöikää voi myös lisätä kierrättämällä niitä noin 8 000 ajokilometrin välein tai siinä vaiheessa, kun kulumaero on 2 millimetriä. Etuakselin renkaat vaihdetaan taka-akselille ja päinvastoin.

Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat

Luetuimmat