24.1.2017

Renaultille kyseenalaisia ennätyksiä – testissä lähes 17-kertaiset päästöt

Volkswagen-konsernin päästöskandaalin jälkimainingeissa useat instanssit ovat mitanneet uusien autojen todellisia typenoksidipäästöjä. Tulokset eivät ole mairittelevia.

Volkswagenista käynnistyneen päästöskandaalin jälkipyykkiä pestään vielä pitkään. Samaan aikaan autojen todelliset päästöt ovat herättäneet laajaa kiinnostusta. Testien perusteella selitettävää ja korjattavaa löytyy muiltakin.

NOx –päästö saisi Euro6 –päästöluokitelluilla henkilöautoilla olla maksimissaan 80 mg/km. Laboratorio-olosuhteissa tavoitetasoon on päästy, mutta todellisessa käyttötilanteessa juuri mikään auto ei pysty sääntöä täyttämään. Itse asiassa VW-konsernin autot ovat nyt korjattuina lähimpänä raja-arvoa. Tuplasti sallitun määrän typenoksideja päästävät autot ovat nekin vielä puhtaimmasta päästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kyseenalaisia ennätyksiä

Viimeaikaisissa testeissä Renault hallitsee pahiksen piikkipaikkaa.

Saksalaisen Auto, Motor und Sport –lehden yhteistyössä Emissions Analyticsin kanssa testaamista autoista kaikkein eniten, 1336 mg/km typenoksideja tupruttaa Renault Captur dCi110. Luku on lähestulkoon 17-kertainen määrä sallittuun verrattuna.

Entinen ennätys oli sekin Renaultilla, Espace dCi160 päästi 1222 mg/km. Eikä kyse ole yksittäisen testin virheestä, myös ICCT (International Council on Clean Transportation) on mittaillut NOx –päästöjä, heidän testissään kaksi huonointa oli molemmat Renault Kadjareita dCi110 ja dCi130, kummankin päästö vielä hälyttävämpi 1500 mg/km.

Päästöt dieselien syntinä

Dieselmoottorit ovat ahtaalla tällä hetkellä hiukkas- ja typenoksidipäästöjensä takia. Molemmissa se on selkeästi bensiinimoottoria saastuttavampi. Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi (NO₂), joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä.

Renault yritti alkuun kiistää testituloksia, mutta käynnisti kuitenkin jo viime syksynä ensimmäisen päivityskampanjan dieselmoottoriensa NOx –päästöjen pienentämiseksi. Nyt uudet autot on jo ohjelmoitu uudelleen ja uusia teknologisia ratkaisuja kehitellään.

Teksti: Petri Munukka Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Auto, Motor und Sport, Emissions Analytics

Luetuimmat