14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Renault Mégane Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rellun uusi ilme nyt myös Méganeen. Hyvää: runsaat tilat, jousitus, matala melutaso. Huonoa: ohjaustehostus, ohituskiihtyvyys. Renaultin ase myydyimmässä ja kilpailluimmassa C-segmentissä on jo pitkään ollut Mégane. Vetovuorossa oleva kolmas sukupolvi on tullut ehostusikään, samalla sen ilme on muutettu sukunäköiseksi merkin muiden uutuusmallien Clion ja Capturin kanssa. Käytännössä uutuuden erottaa isommasta Renault-logosta nokalla, samalla jäähdyttimen säleikkö, valot ja puskurit on muotoiltu uudelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suppea mallisto Méganen tuontimallistossa on vaihtoehtoja vähemmän kuin kilpailijoilla. Korimalleja on kaksi, luukkuperä Hatchback ja farmari Sport Tourer, molemmat viisiovisia. Hintaeroa on vain 900 euroa, akseliväliltään pidempi ja selkeästi tilavampi farkku on siksi parempi ostos. Suomeen ei enää tuoda kolmiovista sporttimallia. Moottoreitakin on aluksi vain kaksi. Bensiinivaihtoehto on 1,2-litrainen TCe 115, mallimerkintä paljastaa hevosvoimat ja turboahtimen mukanaolon. Kesällä on odotettavissa tehokkaampi TCe 130 paritettuna uuden kaksoiskytkinvaihteiston kanssa. Dieselinä palvelee 1,5-litrainen dCi 110. Valitettavasti maahantuoja ei ole katsonut tehokkaampien versioiden tuontia kannattavaksi. Perusvarustetaso Expression on varsin riittävä useimmille, mutta ylellisempää sisustusta tai viimeisimpiä elektronisia turvavarusteita ei saa edes lisävarusteena. Méganen lähtöhinnat ovat kilpailijoiden yläpuolella, mutta varustelueroja tarkastellessa ero kapenee. Renaultin valttina on muista eurooppalaisista poiketen 4 vuoden takuu ja 30 päivän palautusoikeus. Pieni turbomoottori Uusi maski ei oikein riitä syyksi koeajaa uudistunutta Méganea, mutta koeajoimme, kuinka vähälle huomiolle jäänyt 1,2-litrainen moottori sopii farmarin nokalle. Talvisäällä tehoa ei osaa kaivata, vähemmälläkin sutii tarpeettomasti. Turbon avulla pieni moottori puurtaa ylämäet sinnikkäästi. Kuitenkin jää arveluttamaan, riittääkö puhti hätäiselle kuskille, näin tilavalla autolla varmasti kuljetaan pidempiäkin reissuja isolla kuormalla. Pakkasilla pikkukoneen huudattamisesta on iloa nopeampana lämpiämisenä, mutta samalla keskikulutus nousee 6,4 litraan satasella. Tilojen lisäksi Méganen vahvuuksiin kuuluu mukavuus niin jousituksen kuin alhaisen melutasonkin puolesta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Mégane Sport Tourer TCe 115 Expression Hinta alkaen 22 460 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 757 € Ajoneuvovero 101 €/ v Moottori 1197 cm³, bensiinirivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, turboahdin, suorasuihkutus, käsivaihteisto (6 v), etuveto Teho 85 kW (115 hv), 4500 r/min Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Vääntö 190 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2703 mm Tavaratila: 524-1600 l Omamassa: 1359 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?